زنگ خطر به صدا در آمده است!

۲۹خردادماه،
ممتاز نیوز :  افزایش سه تا چهار برابری قیمت دارو به خصوص در بیماری های خاص پیش از پایان یافتن سه ماهه اول سال بسیاری را نگران کرده است. یک نماینده مجلس معتقد است که عدم نظارت دولت یکی از دلایلی است که بازار را به پیشواز گرانی دارو برده است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فرارو ؛ داروی تزریقی «اینتر فرون» در کمتر از دو ماه قبل نزدیک به سه برابر افزایش قیمت داشته است. افزایش قیمت این دارو که برای کنترل سلول های سرطانی تجویز می گردد سبب نگرانی این دسته از بیماران شده است.

پس از آنکه قرار شد بر اساس بودجه سال ۹۲ به جای ارز مرجع، ارز مبادلاتی به دارو اختصاص یابد، افزایش قیمت دارو و درمان از ابتدای تابستان قابل پیش بینی بود. بر این اساس پیش بینی می شد که قیمت دارو به سبب قیمت ارز اختصاصی به دارو با یک افزایش دو برابری روبرو شود.

افزایش سرسام آور قیمت دارو در آستانه اجرای بودجه این نگرانی را به وجود آورده است که قیمت های اعمال شده در صورتی که بر اساس یک ضابطه صورت نگرفته باشد، بار دیگر به قیمت های اصلی خود باز نگردد.

دکتر احمد آریایی نژاد عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «چندی پیش یکی از دارو های بیماری «ام اس» افزایش چهار برابری داشت که با پیگیری از وزرات بهداشت به قیمت قلبی خود بازگشت. اگر این موارد ادامه داشته باشد و همه گیر شود، زنگ خطری برای همه است.»

دکتر آریایی نژاد: «افزایش قیمت دارو بغیر از ضوابط موجود از قبیل بخشنامه یا بودجه سبب ایجاد یک آشفتگی و هرج و مرج خواهد شد. ثبات در بازار دارو با تمکین به قانون و افزایش نظارت به وجود خواهد آمد. این دو لازم و ملزوم یکیدگر می باشند. در صورتی که عدم تمکین به قانون افزایش یابد، نظارت کاری از پیش نخواهد برد.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت در دو ماه باقی مانده به پایان تصدی گری بازار دارو را به حال خود رها کرده است گفت: « طرح چنین ادعایی به سبب فقدان اطلاعات ما ممکن است که به این مسئله دامن بزند. البته فقدان نظارت یکی از عواملی است که به افزایش چند برابری قیمت دارو منجر شده است.»

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان در پایان تصریح کرد: «با نزدیک شدن به موعد اجرای بودجه سال ۹۲ بازار به پیشواز افزایش قیمت دارو رفته است. عجله برای افزایش قیمت یک عادت شده است و این در حالی است که برگشت قیمت ها به قبل هموراه با تاخیر صورت می گیرد.»

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.