زنگ خطر سکته مغزی برای جوان‌ترها به صدا درآمده است

سلامت > تحقیقات
تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر سن سکته مغزی به تدریج پایین‌تر آمده است.

بر اساس تحقیقی که در نشریه عصب شناسی آکادمی آمریکا منتشر شده، سکته مغزی در سنین جوانی در سال‌های اخیر رایج تر شده است. بر اساس این تحقیق از هر پنج نفر که مبتلا به سکته شده‌اند، یک نفر زیر ۵۵ سال سن دارد.

به گزارش بی‌بی‌سی، بر اساس این تحقیق که روی یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در آمریکا صورت گرفته، ۱۹ درصد از کسانی که در سال ۲۰۰۵ سکته مغزی کرده‌اند، زیر ۵۵ سال داشته اند؛ این در حالی است که در سال ۱۹۹۳ این میزان ۱۳ درصد بوده است.

انجمن سکته آمریکا این یافته‌ها را هشدار‌دهنده می‌داند.
دکتر برتا کیسلا نویسنده گزارش حاصل از تحقیق اخیر می‌گوید: این افزایش ممکن است ناشی از افزایش در عوامل ریسک از جمله دیابت، چاقی و کلسترول باشد.

برای انجام این تحقیق، محققان افراد بالای ۲۰ سال را در دو منطقه از آمریکا و طی سه دوره زمانی در سال‌های ۱۹۹۳، ۱۹۹۹ و ۲۰۰۵ مورد مطالعه قرار داده‌اند.

در هرحال این تحقیق آمریکایی نشان‌دهنده جابه‌جایی در سکته‌کنندگان، از پیرها به جوانان است و کارشناسان می‌گویند این یافته‌ها را باید جدی گرفت.

دکتر دیوید ورینگ، عصب شناسی از کالج لندن در این زمینه می‌گوید: سکته مغزی معمولا یکی از بیماری‌های افراد مسن‌تر دانسته می‌شود، ولی این تحقیق به ما یادآوری می‌کند که جوان‌ها هم از این خطر دور نیستند.
به گفته او، اگر این نتایج درست باشند و قابل تعمیم به مردم کشورهای دیگر هم باشند، مساله بسیار مهم است، چرا که سکته مغزی در افراد جوان تر، می‌تواند منجر به معلولیت مادام‌العمر شود.

دکتر کلیر والتون از اعضای انجمن سکته مغزی بریتانیا نیز با بیان اینکه سکته در یک لحظه اتفاق می‌افتد، ولی تاثیراتش ممکن است تا آخر عمر ادامه داشته باشد، و بسیاری از افراد ممکن است دچار معلولیت‌های شدید و طولانی مدت شوند، می‌افزاید: این مشکل هم‌‎اکنون باید مورد بررسی قرار بگیرد. در بسیاری از موارد، از سکته می‌توان جلوگیری کرد و همه می‌توانند ریسک سکته را با تغییرات کوچکی در سبک زندگی خود کاهش دهند.

تغذیه مناسب و متعادل، ورزش مداوم و کنترل فشار خون می‌تواند در این زمینه تاثیر مهمی داشته باشد.

 moreچطور از سکته مغزی پیشگیری کنیم؟

 


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.