زنگ خطر مصرف مشروبات الکلی در کشور

هشدار وزارت بهداشت نسبت به افزایش سوءمصرف الکل در جامعه

واژه الکلیسم‌ عبارت‌ است‌ از وابستگی‌ فیزیولوژیک‌ و روانی‌ به‌ الکل‌ که‌ موجب‌ بروز بیماری‌های‌ مزمن‌ و بروز مشکل‌ در روابط‌ ‏بین‌ فردی‌ و مشکلات‌ خانوادگی‌ و کاری‌ می‌شود.

مطابق آمار رسمی فرماندهی مرزبانی کشور در سال گذشته میزان مشروبات کشف شده در کشور نسبت به سال ۸۹ افزایش ۶۹ درصدی داشته است و در این سال نیز بیش از ۹۰ تن براساس مصرف الکل جان خود را از دست دادند.

در آن سال پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت ۸۲۹ راننده پرخطر و حادثه‌ساز را به دلیل مثبت بودن تست اعتیاد و الکل از رانندگی محروم کرد که ۴۳ تن از آنها زن بودند.

به گزارش سرویس سلامت ایسنا، ابراز نگرانی از بالارفتن سوءمصرف الکل و لزوم توجه به پدیده الکلیسم در حالی مطرح می‌شود که آخرین آمارها حکایت از مرگ هفت تن و مسمومیت ۱۷ تن در کشور تنها ۱۱ روز اخیر – خرداد ماه- دارد.

دکتر علیرضا مصداقی نیا معاون وزیر بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایسنا می‌گوید: متاسفانه در حال حاضر شاهد افزایش برخی رفتارهای نابهنجار مثل مصرف الکل در جامعه هستیم. اگرچه این رفتارها در هر جامعه‌ای وجود دارد اما در کشور ما بروز آن به دلیل موانع شرعی و اخلاقی ممنوع و حرام است و هر چه قدر این رفتارها اتفاق بیفتد ناهنجاری در جامعه محسوب می‌شود و آثار بسیار مخربی دارد.

وی در ادامه به مهم‌ترین عوامل شیوع الکل در جامعه اشاره می‌کند و می‌افزاید: عوامل فردی از اصلی‌ترین عواملی است که می‌تواند به شیوع مصرف الکل در جامعه دامن بزند. برخی از افراد احساس می‌کنند می‌توانند سرخوردگی‌های خود را به این شیوه جبران کنند به همین دلیل دست به کارهای غیرهنجار در جامعه می زنند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در ادامه به عوارض مصرف الکل اشاره دارد و تاکید می‌کند: علاوه بر آثار سلامتی مصرف الکل، از خود بی خود شدن و خارج شدن انسان از حالت طبیعی خود از مهمترین اثرات این مواد است به طوری که انسان تا یک زمان پس از مصرف الکل از خود بی‌خود می‌شود و زندگی روزمره وی را دچار اختلال می‌کند. آثار سلامتی دیگر الکل روانی است که در کشور ما مصرف الکل یک امر ممنوع است و مجازات دارد.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه اطلاعی از آمار و میزان تحقیقات انجام شده در خصوص مصرف الکل در جامعه موجود نیست، خاطرنشان می‌کند: به دلیل اینکه در گذشته مصرف الکل پدیده رایجی نبوده است انجام تحقیقات در این زمینه بطور جدی صورت نگرفته است اما در شرایط فعلی این نیاز احساس می شود.

ورود وزارت بهداشت به بحث مقابله با مشروبات الکلی

زنگ خطر مصرف مشروبات الکلی در حالی از سوی وزارت بهداشت نواخته شد که با تدوین «سند نقشه راه پیشگیری از سوء مصرف مواد» به مقابله با این مهم تاکید کرده است.

باقر لاریجانی رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت نیز دراین باره می‌گوید: « یکی از مسائل خوبی که در این نقشه مطرح شده، مبارزه با اعتیاد به الکل است. باید به صورت جدی وارد این عرصه شویم، زیرا نمی‌توان درباره فروش اینگونه مواد که هم‌اکنون در برخی از فروشگاه‌ها هم انجام می‌شود بی‌تفاوت بود.

وی با تأکید بر اینکه آمار سوء مصرف الکل در برخی مناطق کشور بالاست و به این مسأله کمتر توجه شده است، می‌افزاید: باید نسبت به این قضیه حساس باشیم و حتی بیشتر از امراضی چون دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی به آن توجه کنیم.»

در پایان اگرچه در کشور به دلیل پار‌ه‏‌ای از مسایل و مشکلات، تا کنون در این زمینه تحقیقات گسترده ‌ای صورت نگرفته است، اما با نگاهی به آمارها و اخبار مرتبط با سوءمصرف الکل می‌توان به ضرورت ورود جدی به پدیده الکلیسم پی برد، ضرورتی که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذاشت.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.