“زن دوم” ناصر چشم آذر کیست؟ + صوت

۲۹م دیماه ،

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ “ناصر چشم آذر” آهنگساز و موسیقی دان در ۱۰ دی ۱۳۲۹ در اردبیل دیده به جهان گشود. او مراحل اولیه موسیقی را در سایه تعلیمات پدرش استاد اسماعیل چشم آذر “از نوازندگان به نام موسیقی آذربایجان” آموزش می بیند.
 
چشم آذر در کودکی ساز آکاردئون را بر می گزیند و همراه آن تئوری های موسیقی را نیز فرا می گیرد در ۱۳ سالگی جایزه ویژه موسیقی را در مقطع دبیرستان به خاطر نواختن آکاردئون دریافت می کند و تا ۱۶ سالگی در اداره کل هنرهای زیبا کشور از طریق موسیقی های فولکوریک – ارمنی – آسوری و ایرانی به فعالیت می پردازد.
 
این موسیقیدان در سن ۲۰ سالگی به آمریکا رفته و موفق به گذراندن دوره فشرده جاز می گردد و به ایران باز می گردد. وی در سال ۱۳۵۷ برای ادامه تحصیلات موسیقی راهی آمریکا شده و به مدت ۵ سال دوره موسیقی فیلم را فرا می گیرد. “ناصرچشم آذر” در ۹ اردیبهشت سال ۱۳۶۳ به ایران بازگشت و ادامه فعالیت های خود را آغاز کرد.
 
او پس از بازگشت به ساخت موسیقی فیلم می پردازد و چندین اثر جاودان خلق می کند این آهنگساز پیشگام ورود و رواج سازهای الکترونیکی به ایران است و تلفیق درخشان و هنرمندانه این سازها با موسیقی ایرانی از چشم آذر چهره ای متمایز در موسیقی به جای گذاشته است. او با ساخت موسیقی برای فیلم “هامون” داریوش مهرجویی در سال ۱۳۶۸ وارد موسیقی فیلم می گردد.
 
ناصر چشم آذر آهنگسازی فیلم هایی چون “دیگه چه خبر” ساخته تهمینه میلانی در سال ۱۳۷۰، “می خواهم زنده بمانم” ساخته ایرج قادری در سال ۱۳۷۳، “خواهران غریب” ساخته کیومرث پوراحمد در سال ۱۳۷۴، “سارای” ساخته یدالله صمدی در سال ۱۳۷۶، “دختران انتظار” ساخته رحمان رضایی در سال ۱۳۷۸، “قارچ سمی” ساخته مرحوم رسول ملاقلی پور در سال ۱۳۸۰، “ساقی” ساخته محمدرضا اعلامی در سال ۱۳۸۰، “غزل” ساخته محمدرضا زهتابی در سال ۱۳۸۱، “شمعی در باد” ساخته پوران درخشنده در سال ۱۳۸۲، “آتش بس” ساخته تهمینه میلانی در سال ۱۳۸۴، “گیس بریده” ساخته جمشید حیدری در سال ۱۳۸۴، “تله” ساخته سیروس الوند در سال ۱۳۸۵، “قرنطینه” ساخته منوچهر هادی در سال ۱۳۸۶، “زن دوم” ساخته سیروس الوند در سال ۱۳۸۶، “سوپراستار” ساخته تهمینه میلانی در سال ۱۳۸۷، “گشت ارشاد” ساخته سعید سهیلی در سال ۱۳۹۰، را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.
از آثار تازه ناصر چشم آذر ساخت موسیقی برای دو فیلم “عملیات مهدکودک” ساخته فرزاد اژدری و “دل بی قرار” ساخته قربان محمد پور است.
کارنامه کاندید شدن و سیمرغ های وی به شرح زیر است:
* کاندید سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن در هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای موسیقی فیلم “هامون”.
* سیمرغ بلورین دوازدهمین جشنواره فیلم فجر برای موسیقی فیلم های “بلندی های صفر” و “چشم شیطان”.
*کاندید سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن در چهاردهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای موسیقی فیلم “خواهران غریب”.
* سیمرغ بلورین بیستمین جشنواره فیلم فجر برای موسیقی فیلم “قارچ سمی”.
* بهترین موسیقی فیلم در هفتمین دوره جشن خانه سینما برای فیلم “قارچ سمی”.
* بهترین موسیقی فیلم در جشنواره فیلم مالزی برای موسیقی فیلم “خواهران غریب”.
* کاندید تندیس زرین بهترین موسیقی متن هشتمین دوره جشن خانه سینما برای موسیقی “شمعی در باد”./ی۲
گزارش از طاهره خطیبی.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.