زوایای پنهان برکناری استاندار قم

تغییر ناگهانی اولین و تنها استاندار روحانی کشور و انتخاب کرم رضا پیریایی استاندار سابق همدان به استانداری قم چند گزاره مهم را پیش رو نهاده است که مهم‌ترین آن چگونگی تحقق وعده‌های رنگارنگ و الزام‌آور حجت‌الاسلام موسی‌پور و پایبندی استاندار جدید به آنهاست.

فارغ از ماهیت فعالیت حجت‌الاسلام موسی‌پور در قم، رابطه دولت با بزرگان حوزه و… که با چالش‌های زیادی همراه بوده، آنچه بیش از همه باید مورد توجه قرار گیرد، نحوه تحقق وعده‌های دلگرم کننده استاندار است که در ماه‌های پایانی ماموریت موسی‌پور به اوج رسیده بود و مردم استان را چشم انتظار تحقق این وعده‌ها گذاشته است.

سابقه بدقولی‌های استاندار سابق از جمله عدم بهره‌برداری از ۴ هزار واحد مسکن مهر که قرار بود تا پایان سال گذشته انجام شود، عدم افتتاح مسیر روگذر بلوار پیامبر اعظم(ص) تا اواخر سال گذشته، عدم تکمیل و بهره‌برداری از کمربند ریلی استان در خرداد ماه، مشخص نشدن تکلیف شهرک صنعتی آی تی، بلاتکلیفی شهرک صنعتی صنایع دستی، عدم ساماندهی کوره‌های آجرپزی که چندین بار اعتراض این قشر را در پی داشته است و مواردی از این قبیل و تاخیر در بهره‌برداری از برخی پروژه‌ها این سئوال را در ذهن‌ها ایجاد می‌کند که با رفتن حجت‌الاسلام موسی‌پور، چه کسی پاسخگوی سیل وعده‌ها خواهد بود؟ چرا آقای موسی‌پور در ماه‌های پایانی فعالیتش اقدام به بیان چنین وعده‌هایی کرده است؟

در روزهای اخیر همه توجهات به سمت نحوه برکناری آقای موسی‌پور و ماهیت انتخاب استاندار جدید رفته و تب و تاب استاندار سابق در ماه‌های اخیر برای ارائه گزارش عملکرد به محضر مراجع عظام تقلید و سفرهای پی در پی به کشورهای خارجی و خیز رسانه‌ای ایشان در حاشیه قرار گرفته است. آقای موسی‌پور بیش از هر کسی از احتمال پایان ماموریتش اطلاع داشت و خواه ناخواه می‌بایستی در انتظار چنین روزی می‌بود که یا برکنار و یا به پست دیگری منتقل می‌شد، بنابراین در ماه‌های پایانی ماموریتش از همه ظرفیت‌های رسانه‌ای گرفته تا تسخیر عملکرد ادارات و نهادها و در نهایت بیان وعده‌های الزام‌آور و امیدآفرین برای جلب نظر مراجع عظام تقلید و مردم استفاده کرده است.

بد نیست مروری بر وعده‌های استاندار که قرار است بخشی از آنها در نیمه اول امسال و بخشی دیگر تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد داشته باشیم تا افکار عمومی آماده پاسخگویی به این سئوالات شود. تکمیل و اتمام پروژه‌های فرودگاه بین‌المللی قم که توسط بخش خصوصی و بدون کمک دولتی و حتی تسهیلات بانکی در حال احداث است، صحن شرقی حرم مطهر حضرت معصومه(س)، راه‌اندازی اداره کل فن آوری اطلاعات، ساخت میدان بزرگ امام خمینی(ره) در ۵ طبقه زیرزمین، ایجاد نخستین بندر خشک گمرکی کشور، آبرسانی از سرشاخه‌های دز، پروژه انتقال آب به دشت مسیله، مونوریل که چالش‌های زیادی در قم ایجاد کرده و هنوز هم تکلیف عبور آن از مقابل حرم مطهر مشخص نشده است، ۶ خطه کردن راه قم ـ گرمسار، راه‌های قم ـ قنوات، قم – نیزار، قم – آوه، ساماندهی ورودی‌های شهر، پروژه‌های ورزشی و آموزشی، تالار مرکزی شهر که پیمانکار آن با اصرار شدید آقای موسی‌پور برای اتمام پروژه در سال جاری مواجه بوده است، پروژه‌های بهداشتی و درمانی از جمله بیمارستان‌های فرقانی، امام رضا(ع) و بیمارستان ۱۲۸ تختخوابی نیروگاه، مصوبات سفرهای مسئولان به بخش‌های استان و ده‌ها مورد دیگر از جمله وعده‌های استاندار قم است که باید به سرانجام برسد.علاوه بر این کشاورزان استان قم منتظر تهیه مکانی برای فراهم کردن ذخیره استراتژیک نهاده‌های دامی هستند چراکه آقای استاندار این مطلب را در دیدار با مدیرکل پشتیبانی امور دام استان گفته بود. در همان جلسه ایشان از کاهش نهاده‌ها در دامداری‌ها و مرغداری‌های استان خبر داده بود ولی هر روز شاهد کشتار مرغ‌های تخم‌گذار و گاوهای شیری به خاطر قیمت بالای نهاده‌ها هستیم.

آقای استاندار در سال‌های ۸۹ و ۹۰ به همراه مدیران استان از مناطق نوبهار، دروازه دی، شهرک‌های فاطمیه و امام حسین(ع)، شیخ آباد، وادی السلام، خاکفرج، چهارمردان، مهدیه و توانیر بازدید کرده و قریب به ۲۰۰ مصوبه را برای برون رفت از مشکلات شهروندان وعده گذرانده است. اما کافی است بر مصوبات این بازدیدها درنگی شود تا عقب نشینی محسوس دستگاه‌های دولتی از آنها و افزایش مسئولیت مدیریت شهری را یافت و به این نکته تامل کرد که اگر قرار بود مدیریت شهری متحمل این هزینه‌ها شود چرا وعده آن را استاندار قم بدون کمک مالی به شهرداری بیان کرده است؟

همه کسانی که در قم زندگی می‌کنند در ماه‌های پایانی عمر مدیریت استاندار و طلیعه روی کار آمدن شهردار جدید شاهد تغییر و تحول شگرفی در زیباسازی و مبلمان شهری، سرعت بخشی به پروژه‌های کلان شهری، توجه به محله‌های محروم و پرجمعیت، توسعه فضای سبز، رونمایی از فضاها و المان‌های جدید برای ایجاد فضای پرنشاط در شهر و… هستند اما در این مدت روابط استانداری و شهرداری پشت پرده‌ای هم داشت که دود آن به چشم شهروندان رفته و مانع از اجرای طرح‌های شهری شده است. به عنوان مثال چرا اجرایی شدن بدنه طرح بلوار پیامبر اعظم(ص) در پشت درهای بسته کمیسیون ماده ۵ استان متوقف ماند؟ این اتفاق که به نظر می‌رسد ریشه در گروکشی دارد عملا این طرح را با مشکل رکود مواجه کرده است.

علاوه بر اینها نحوه برخورد تنها استاندار روحانی کشور با مدیران و مسئولان در جلسات مهم، سابقه ذهنی بدی از وی در اذهان مدیران برجای گذاشته است که استفاده از الفاظ غیر مناسب برای نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و عباس فرزادنیا مدیرکل بازرسی استان در جلسه رسمی شورای اداری استان، بکاربردن ادبیات نامناسب برای شهردار و…از جمله آنهاست.

در چنین شرایطی باید منتظر سیاست‌گذاری استاندار جدید باشیم که آیا اتمام پروژه‌های نیمه کاره که وضعیت آشفته‌ای در استان ایجاد کرده به همان سرعتی که استاندار قبلی وعده داد در دستور کار قرار می‌گیرد یا سیاست‌های جدید پیریایی به شمار پروژه‌های نیمه کاره خواهد افزود.

* روزنامه نگار

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.