زونا چیست؟

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: زونا یک بیماری عفونی پوستی ویروسی است و ویروس آن همان ویروس آبله مرغان است بنابراین زونا واگیردار نیست و فعال شدن ویروس آبله مرغان در بدن است که منجر به ابتلای اشخاص به آبله مرغان می شود.
۶۳۵۱۸۵۶۴۶۶۸۸۳۴۰۶۹۸_۱٫jpgبه گزارش ممتاز نیوز زونا نوعی بیماری ویروسی است که توسط ویروس عامل بیماری آبله مرغان ایجاد می شود. هر فردی که زمانی مبتلا به آبله مرغان بوده است، ممکن است دچار زونا شود. ویروس این بیماری در سلول های خاصی در ریشه اعصاب به صورت نهفته و خاموش باقی می ماند ولی هنگامی که دوباره فعال شود سبب ایجاد زونا می گردد. حدوداً ۲۰ درصد از اشخاصی که قبلاً مبتلا به آبله مرغان بوده اند در طول زندگی مبتلا به زونا می شوند.۶۳۵۱۸۵۶۴۶۶۸۸۳۴۰۶۹۸_۲٫jpgجوش های زونا به در چه محل هایی بروز پیدا می کند ؟
جوش های حاصل از زونا می تواند به صورت تاول هایی پر از مایعات باشد . اغلب این تاول ها به صورت دسته ای و در یک طرف کمر به وجود می آید . زونا از یک واژه لاتین به معنای کمربند می آید . از جمله دیگر شایع ترین نقاطی که تاول های زونا بر آن ظاهر می گردد یک طرف پیشانی و یا یک طرف چشم هست . اما در حالت کلی تاول های زونا می تواند بر هر نقطه ای ظاهر شود .
۶۳۵۱۸۵۶۴۶۶۸۸۳۴۰۶۹۸_۳٫jpgعلایم زونا :قبل از بروز لکه های جوشی
علایم اولیه زونا پنج روز قبل از بروز جوش ظاهر می گردد . به طورمعمول نقاطی که بعد از مدتی جوش بر روی آن ظاهر می گردد در ۵ روز دچار خارش ، سوزشو درد می شوند .
۶۳۵۱۸۵۶۴۶۶۸۸۳۴۰۶۹۸_۴٫jpgدیگر علایم زونا
از دیگر علایم زونا تب ، لرز ،سردرد و ناراحتی معده است .
۶۳۵۱۸۵۶۴۶۶۸۸۳۴۰۶۹۸_۵٫jpgچه چیزی سبب بوجود آمدن زونا می گردد ؟
به گزارش ممتاز نیوز ضعف سیستم ایمنی فرد ممکن است زمینه را برای تکثیر ویروس و حرکت آن در مسیر اعصاب به سمت پوست مساعد کند. با اینکه کودکان نیز ممکن است مبتلا به زونا شوند، این ویروس بیشتر اشخاص بالای ۵۰ سال را گرفتار می کند. بیماری ها، ضربه و استرس نیز ممکن است سبب تحریک این ویروس و ابتلا به زونا شوند. اشخاصی که به هر دلیل سیستم ایمنی آن ها ضعیف شده است، بیشتر مستعد ابتلا به زونا می باشند. همچنین اینگونه اشخاص استعداد بیشتری برای ابتلا به اشکال وخیم زونا دارند. بیماری هایی که سبب تضعیف سیستم ایمنی انسان می شوند عبارتند از سرطان ها (مثل سرطان های خونی) و ایدز. برخی از روش های درمانی مانند شیمی درمانی یا پرتو درمانی برای مقابله با سرطان، داروهایی که برای جلوگیری از پس زدن اعضاء پیوندی استفاده می شوند و یا استعمال درازمدت کورتن ها ممکن است سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شوند.
۶۳۵۱۸۵۶۴۶۶۸۸۳۴۰۶۹۸_۶٫jpgتشخیص زونا
تشخیص زونا بر پایه دیدن تاول ها و تاریخچه وجود درد قبل از ایجاد بثورات در یک سمت بدن است. ممکن است پزشک از سلول های سطح تاول نمونه تهیه کرده و آن را زیر میکروسکوپ بررسی کند. در صورتیکه تشخیص بیماری قطعی نباشد، می توان مایع داخل تاول ها را بررسی بیشتر از نظر وجود ویروس به آزمایشگاه فرستاد. بیشتر اشخاصی که مبتلا به زونا می شوند مشکل دیگریندارند ولی اگر شما مبتلا به بیماری دیگری هستید و یا ممکن است در معرض ویروس ایدز قرار گرفته باشید، باید آن را با پزشک خود در میان بگذارید زیرا این اطلاعات ممکن است سبب تغییر روش درمان شوند. پزشک دربارهٔ سابقه بیماری های قبلی از شما خواهد پرسید و ممکن است آزمایش هایی مثل عکس ساده سینه و یا آزمایش خون را بری شما درخواست کند.
۶۳۵۱۸۵۶۴۶۶۸۸۳۴۰۶۹۸_۷٫jpgمدت زمان زونا
معمولا بین هفت تا ۱۰ روز تاولهای زونا از بین می رود و به طورکامل بین دو تا چهار هفته زونا به طور کامل بهبود می یابد .اثر تاول و زخم های زونا بعد از چند هفته یا چند ماه از بین می رود . مصرف مسکن و کمپرس سرد در خشک کردن تاول ها موثر است.
۶۳۵۱۸۵۶۴۶۶۸۸۳۴۰۶۹۸_۸٫jpgچه کسانی در معرض ابتلا به زونا می باشند ؟
به گزارش ممتاز نیوز همه اشخاص در معرض ابتلا به زونا می باشند اما اشخاص در سن بالا در معرض خطر می باشند .افراد مسن ۶۰ سال به بالا ۱۰ برابر بیشتر از کودکان در معرض ابتلا به زونا می باشند .
عوامل دیگر که شانس ابتلا به زونا را افزایش می دهند ، عبارتست از :مصرف بعضی داروهای سرطان ،داروهای استروئیدی ،استرس طولانی مدت ، ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن به سبب وجود بیماری نظیر سرطان و ایدز.
۶۳۵۱۸۵۶۴۶۶۸۸۳۴۰۶۹۸_۹٫jpgآیا زونا واگیردار است ؟
ویروس زونا تنها ممکن است اشخاصی را که تاکنون مبتلا به آبله مرغان نشده اند گرفتار کند و در این صورت نیز آن ها مبتلا به آبله مرغان می گردند و نه زونا. با این حال زونا بسیار کمتر از آبله مرغان واگیر دارد و تنها در صورت ترکیدن تاول ها امکان سرایت به دیگران وجود دارد. در نوزادان و اشخاصی که به عللی سیستم ایمنی ضعیفی دارند احتمال گرفتن آبله مرغان از اشخاص مبتلا به زونا بیشتر است. بیماران مبتلا به زونا به ندرت احتیاج به بستری شدن در بیمارستان پیدا می کنند.
۶۳۵۱۸۵۶۴۶۶۸۸۳۴۰۶۹۸_۱۰٫jpgدرمان زونا
زونا معمولاً در طی چند هفته خود به خود از بین می رود و بازگشت آن بعید است. مصرف مسکن و کمپرس سرد در خشک کردن تاول ها موثر است. مصرف داروهایضد ویروس خوراکی برای کاهش پراکنده شدن ویروس ها و کم کردن حوزه ضایعات جلدی موثر است، به شرط اینکه در عرض ۳-۲ روز اول آغاز بیماری مصرف شوند. لذا در صورتی که دچار درد شدید ناگهانی در یک طرف بدن شده و مشکوکبه زونا هستید، در اسرع وقت به متخصص پوست مراجعه کنید. در موارد شدید زونا به طور مثالً وقتی درگیری چشمی وجود دارد و یا در کسانیکه سیستم ایمنی ضعیف دارند، تجویز بعضی دارها الزامی است. این داروها گاهی سبب سردرد، تهوع یا گیجی می شوند. هر چه درمان زودتر آغاز شود نتیجه آن بهتر خواهد بود به نظر نمی رسد این داروها از دردهای پس از زونا جلوگیری کنند ولی ممکن است دوره آن ها را کوتاهتر کنند در موراد شدید مثل درگیری چشم ها و یا برای کاهش دردهای شدید ترکیبات کورتن نیز همراه با داروهای ضدویروس تجویز می گردد. برای کنترل درد شدید می توان از انسداد عصبی در موضع درد استفاده کرد. دردهای پس از زونا را می توان با استفاده از داروهای ضدافسردگی و ضدتشنج در شب و استعمال مکرر مسکن ها در طول روز درمان کرد. مصرف یک نوع پماد که از فلفل استخراج می شود در کاهش درد برخی بیماران موثر بوده است. این پماد سه تا چهار بار در روز در محل های دردناک استعمال می شود و درد به تدریج طی یک تا سه هفته از بین می رود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.