زیر آوار زلزله چه کنیم

جام جم آنلاین: روز گذشته برخی اقدامات لازم پس از زلزله برای نجات‌یافتگان فهرست‌وار ذکر شد، اما اگر زیر آوار مانده بودیم چه؟ بفرمایید بخوانید تا بدانید.

حتی اگر چند روز هم زیر آوار مانده‌اید، به هیچ وجه امید و روحیه خود را از دست ندهید و نگذارید ترس و احساسات بر شما غلبه کند.

از همان ابتدا شروع به فریاد و تقلا نکنید، زیرا علاوه بر تحلیل استقامت و تعریق و از دست‌دادن آب بدن، ممکن است باعث بسته شدن اندک راهی شوید که برای ورود هوا و خروج صدایتان باقی مانده است.

تمرکز کنید. موقعیت و وضع خود را به دقت و حساب‌شده بسنجید. مقدار هوا، توان تکان دادن اعضای بدن، امکان جابه‌جایی محتاطانه، وجود خرده شیشه و اجسام بُرنده، احساس درد، خونریزی و… اولین مواردی است که باید در نظر بگیرید.

احساس درد ناگهانی و خیلی شدید در نواحی کمر و ستون فقرات، یعنی تکان نخورید! ممکن است نخاعتان آسیب ببیند.

اگر زیر میز، تختخواب، دیوار یا چارچوبی بتنی، گوشه‌ای فروریخته و… گیر افتاده‌اید، امکان نجات‌تان بیشتر است؛ پس نترسید و از جابه‌جا کردن آجر پاره‌ها تا دو سه روز اجتناب کنید.

سکوت کنید و برای شنیدن صدایی از بیرون دقت بیشتری کنید؛ با شنیدن صدای اشخاص، پشت سر هم داد و فریاد نزنید.

به بوی گاز حساس باشید و از کبریت یا فندک با احتیاط، وسواس و خساست استفاده کنید. جریان آب یعنی لوله شکسته! پس از بررسی عدم اتصال به سیم برق، تا می‌توانید بنوشید زیرا امکان قطع آب زیاد است.

به خاطر بسپارید سه یا چهار روز بدون آب و هفت تا هشت روز بدون غذا هوشیار و مدتی بیش‌از اینها همچنان زنده خواهید ماند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.