زگیل مزاحم پوستی کوچک

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز علیرضا فیروز، متخصص پوست و مو به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

زگیل چیست و راه درمان آن کدام است؟

زگیل یکی از مشکلات شایع پوستی است که انواع مختلفی دارد؛ زگیل عفونت ویروسی است و کم‌کم روی پوست قرار می‌گیرد و ضایعات را به وجود می‌آورد.

این ویروس مسری است؛ انتقال از طریق تماس مستقیم پوست با پوست یا از طریق تماس با وسایل آلوده صورت می‌گیرد. برای پیشگیری، رعایت اصول بهداشتی و استفاده از وسایل شخصی می‌تواند انتقال بیماری را متوقف کند.

بیشتر افراد با نوع معمولی زگیل که در دست و پا دیده می‌شود، آشنا هستند. زگیل؛ سطح زبر و گل‌کلمی شکلی است که این نوع بیشتر در بچه‌ها دیده می‌شود؛ بچه‌هایی که انگشت در دهان می‌کنند یا گوشه‌های ناخن را می‌کنند، در اطراف ناخن آنها معمولا زگیل می‌روید.

شکل دیگر زگیل، در کف پا است و چون افراد روی آن راه می‌روند، اصلاً رشد نمی‌کند و در سطح آن نقاط سیاه‌رنگی دیده می‌شود که مویرگ‌ها از آن تغذیه می‌کنند.

نوع دیگر، زگیل پهن و مسطح است که بیشتر در صورت جوانان می‌روید و گاهی با جوش غرور اشتباه گرفته می‌شود که در نهایت بر اساس این‌که کجا زگیل روییده می‌شود، شکل‌های بالینی مختلفی دارد.

برای پیشگیری از زگیل، رعایت بهداشت مهم است و کسانی که در کف پا زگیل دارند، باید در استخرها از دمپایی شخصی استفاده کنند. بیشتر ضایعات، خود به خود جذب می‌شود، اما از آنجا که این ضایعات مسری است معمولاً توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید.

روش‌های درمان شامل منجمدکردن، لیزردرمانی، مصرف داروهای موضعی و داروهایی که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، می‌تواند ضایعات را از بین ببرد، ولی انتخاب آن به عهده پزشک است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.