زگیل‌های شایع؛ انواع و درمان

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز


زگیل های شایع، توده های موضعی بی ضرر و کوچک روی پوست می باشند. زگیل هایی که معمولا روی پوست دیده می شوند، ناشی از عفونت های ویروسی می باشند. در واقع مقصر این بیماری، ویروس HPV است که سبب ورم و برآمدگی پوست می گردد. این ویروس ها به راحتی از فردی به فرد دیگر قابل انتقال اند و در محیط های آلوده به راحتی به اشخاص منتقل می شوند.


زگیل انگشت دست

زگیل ها عمدتا شامل زگیل های معمولی، زگیل های مسطح، زگیل های کف پایی، زگیل های زیر ناخنی، و زگیل های رشته ای می باشند.

زگیل ها معمولا خودشان به مرور از بین می روند، ولی ممکن است چند سال طول بکشد.

زگیل های شایع چه زگیل هایی می باشند؟

زگیل های معمولی یا شایع، زگیل هایی می باشند که بر روی ناحیه ای خاص از پوست می رویند و ناشی از عفونت با ویروس HPV می باشند. بیش از ۱۰۰ نوع از این ویروس وجود دارد که بعضی از آنها دستگاه تناسلی زنان و همچنین دهان را بسیار راحت عفونی کرده و می توانند حتی سبب سرطان در این مناطق شوند. در واقع هر نوع از این ویروس ها در جای خاصی از بدن می رویند.

برخی دیگر از ویروس های HPV مسئول زگیل های شایع پوست و بعضی سرطان ها می باشند. زگیل ها معمولا بر روی پوست و نیز غشای موکوسی ایجاد می شوند. اگرچه این زگیل ها را مسری دانسته اند، ولی واقعیت آن است که این سرایت در اشخاصی از خانواده که خودشان آنها را دارند شایع تر است.

اگر زگیل مدت بسیاری بدون درمان به حال خود گذاشته شود، درمان آن پیچیده تر خواهد شد

البته زگیل معمولا بخش خاصی از بدن یک فرد را تحت تاثیر قرار می دهد (مثلا فقط دست یا پا)، اما با کندن و دست زدن به آن، به راحتی قابل انتقال به بخش های دیگر بدن است.

این گونه زگیل ها مشکل رایج در کودکان، بالغین و مخصوصا زنان می باشند. در حالت عادی ورود ویروس به بدن سبب رشد و تکثیر زگیل می گردد. البته ممکن است آثار این زگیل ها ۱ تا ۸ ماه بعد از عفونت ایجاد شود.

زگیل کف پا

انواع زگیل های شایع

۱- بعضی زگیل ها برآمده و گنبدی شکل می باشند و معمولا در پشت انگشتان دست، پنجه پا و نیز زانو ایجاد می شوند.

۲- زگیل های کف پا که معمولا در قسمت های صاف پا ایجاد می شوند.

۳- زگیل ها مسطح بر روی صورت، پاها و جاهای دیگر از بدن و معمولا در تعداد بالا ایجاد می شوند.

۴- زگیل های زیر ناخنی زگیل هایی می باشند که در اطراف ناخن ها و یا زیر ناخن ها ایجاد می شوند.

۵- زگیل های رشته ای که معمولا به صورت یک خط، مخصوصا در صورت رشد می کنند.

درمان زگیل های معمولی

بهتر است هر شخص پس از پی بردن به وجود زگیل، آن را به یک پزشک متخصص پوست نشان دهد تا نوع زگیل تشخیص داده شود. 

اگر زگیل مدت بسیاری بدون درمان به حال خود گذاشته شود، درمان آن پیچیده تر خواهد شد. البته روش های خانگی متعددی برای درمان زگیل ها و برداشتن آنها وجود دارد.

در اشخاص سالم، به طور متوسط ۵۰ درصد زگیل ها به طور خود به خود در طی ۱۸ ماه از بین می روند.

مطالبی که در این مقاله اراده می گردد مربوط به درمان زگیل های شایع روی پوست بدن است نه زگیل های دستگاه تناسلی یا زگیل های داخل دهان.

درمان های خانگی زگیل

۱- محلول اسید سالسیلیک

امروزه این محلول به صورت قطره، ژل، پدهای استریل و نیز پماد در دسترس است. این محصولات برای استفاده در هر نوع زگیلی تهیه شده اند.

درمان با اسید سالسیلیک در واقع یک روش درمانی کراتولیتیک است. بدین معنی که اسید سالسیلیک، پروتئین موجود در زگیل به نام کراتین که تشکیل دهنده اصلی زگیل و نیز بافت ها مرده اطراف آن است را مورد حمله قرار داده و آن را حل می کند و در نتیجه زگیل از بین می رود.

درمان زگیل کف پا

۲- سرمادهی

روش درمانی اورسول نیز قابل استفاده است. در این روش با استفاده از اسپری هایی، زگیل ها را سرما داده و در دمای منفی ۵۷ درجه سانتی گراد فریز می کنند.

این روش با روش نیتروژن مایع که عمدتا توسط متخصصان پوست انجام می گردد، قابل مقایسه است. البته در روش نیتروژن مایع، دما به منفی ۲۰۰ درجه سانتی گراد کاهش داده می گردد.

۳- نوار چسب کانال دار

زگیل ها با استفاده از نوار چسب کانال دار و یا هر نوارچسب سوراخ دار دیگری قابل درمان اند. در این روش لازم است نوار چسب که سوراخی به اندازه ی زگیل دارد به طور دائم بر روی زگیل قرار گیرد. به طوری که حداکثر چند ساعت در هفته نوار چسب بر روی زگیل نباشد. البته نوارچسب ها باید هر دو روز یک بار عوض شوند.

۴- سایر درمان ها

یکی از معروف ترین درمان ها، استفاده از ویتامین E از طریق آغشته کردن زگیل و محیط اطراف آن به محلول ویتامین E و در ادامه ریختن آب سیر بر روی زگیل است. سپس زگیل با یک نوار چسب بسته می گردد. در این حالت معمولا طی یک هفته،آب سیر سبب ایجاد تاول و خارج آمدن زگیل می گردد.

روش دیگر درمان زگیل، آب پیاز خام است. در این روش پیاز خام خرد می گردد و سپس با اضافه کردن نمک، برای یک شب تمام نگهداری می گردد. در این حالت یک آب پیاز نمکی تشکیل می گردد. روز بعد این محلول بر روی زگیل قرار داده می گردد. این کار باید روزی دو مرتبه انجام شود و آنقدر ادامه یابد تا زگیل ها ناپدید شوند.

البته استفاده از شیره برگ درخت انجیر نیز به عنوان یک روش درمانی در نظر گرفته شده است.

روش های درمانی دیگری نیز وجود دارند که تنها توسط پزشک متخصص پوست انجام می شوند. یکی از این روش ها، جراحی سرمادهی (cryosurgery) است که در آن از نیتروژن مایع استفاده می گردد. نیتروژن مایع در حالت طبیعی، دمای منفی ۲۰۰ درجه سانتی گراد دارد. استفاده از این محلول در محل زگیل، سبب یخ زدن و فریز شدن بافت ها و در نتیجه مرگ سلول های توده زگیل می گردد. از این رو پزشک به راحتی قادر خواهد بود بافت عفونی زگیل را از روی پوست بردارد.

الهه گودرزی

بخش سلامت ممتاز


مطالب مرتبط:

چطور از دست زگیل خلاص شویم؟

زگیل‌ها را نخراشید

نگران زگیل میباشید؟

زگیل بسیار مسری است

زگیل تناسلی؛ علل، علائم و درمان

۱۰ مشکل شایع در پاها

مردی شبیه درخت

۱۲ مشکل پوستی شایع در کودکان (۱)

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.