علائم و درمان زگیل تناسلی در زنان و مردان + عکس

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های جنسی است که در ناحیه تناسلی زنان و مردان بروز می کند. این زگیل ها کوچک و برآمده می باشند. در ادامه علائم و درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان را بررسی میکنیم

زگیل تناسلی در مردان و زنان

علت بروز این نوع زگیل همانند زگیل سایر قسمت های بدن، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است.

برخی از انواع HPV تناسلی سبب زگیل تناسلی می شوند. در حالی که بقیه انواع آن می توانند سبب سرطان شوند.

واکسن بعضی از انواع HPV تناسلی وجود دارد.

علائم زگیل تناسلی

در زنان، زگیل های تناسلی می توانند روی فرج، دیواره واژن، بین واژن و مقعد و روی دهانه رحم رشد کنند.

در مردان، زگیل های تناسلی روی آلت تناسلی، بیضه ها و مقعد رشد می کنند.

همچنین در صورت داشتن رابطه زناشویی از راه دهان، می توانند در قسمت دهان و گلو نیز دیده شوند.

علائم زگیل تناسلی عبارتند از:

– برآمدگی های کوچک و همرنگ پوست یا بیرنگ در ناحیه تناسلی

– چندین زگیل تناسلی می توانند در یک جا جمع شوند و شبیه گل کلم گردند

– خارش و احساس ناراحتی در ناحیه تناسلی

– اغلب زگیل های تناسلی به قدری کوچک و صاف می باشند که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. اما گاهی اوقات به شکل چند دسته بزرگ می باشند.

چه موقع نزد پزشک برویم؟

هر موقع شما و یا همسر شما دچار زگیل در ناحیه تناسلی شد، به پزشک مراجعه کنید.

زنان بایستی به طور منظم معاینه لگن توسط پزشک و آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند تا تغییرات واژن و دهانه رحم در اثر زگیل تناسلی یا علائم زودرس سرطان گردن رحم مشخص شود

علل زگیل تناسلی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) سبب بروز زگیل در بدن می گردد.

بیش از ۴۰ نوع HPV وجود دارد که بیشتر ناحیه تناسلی را تحت تأثیر قرار می دهند.

HPV تناسلی از راه تماس جنسی منتقل می گردد.

در بیشتر موارد سیستم ایمنی بدن، این ویروس را از بین می برد و هرگز دچار علائم این نوع عفونت نمی شوید.

عوامل خطر زگیل تناسلی

عواملی که احتمال ابتلا به ویروس HPV تناسلی را افزایش می دهند، عبارتند از:

– داشتن رابطه جنسی نامشروع

– ابتلا به یک نوع بیماری مقاربتی دیگر

عوارض زگیل تناسلی

۱- سرطان: ویروس HPV تناسلی می تواند سبب سرطان گردن رحم شود. همچنین سبب سرطان فرج، سرطان سوراخ مقعد و سرطان آلت تناسلی در مردان می گردد.

البته این ویروس همیشه سبب سرطان نمی شود، اما زنان باید آزمایش پاپ اسمیر را برای تشخیص این عفونت ویروسی به طور مرتب انجام دهند.

۲- مشکلات بارداری: زگیل تناسلی در زنان سبب بروز یک سری مشکلات در طی بارداری می گردد.

این زگیل ها می توانند به قدری بزرگ شوند که ادرار کردن را دچار مشکل کنند.

زگیل های دیواره واژن، توانایی باز شدن واژن را در طی زایمان طبیعی کاهش می دهند.

به ندرت، نوزاد متولد شده از یک مادر مبتلا به زگیل تناسلی، دچار زگیل در ناحیه گلو می گردد. چنین نوزادی ممکن است برای پیشگیری از انسداد راه تنفسی در گلو (خفگی)، نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

آزمایش پاپ اسمیر

تشخیص زگیل تناسلی

به سبب اینکه اغلب پیدا کردن زگیل های تناسلی مشکل است، پزشک ابتدا یک محلول استیل اسید ملایم را روی ناحیه تناسلی فرد مبتلا می ریزد تا هر نوع زگیل سفید شود. سپس از طریق میکروسکوپ آن ها را می بیند.

۱- تست پاپ اسمیر: زنان بایستی به طور منظم معاینه لگن توسط پزشک و آزمایش پاپ اسمیر (تصویر کناری) را انجام دهند تا تغییرات واژن و دهانه رحم در اثر زگیل تناسلی یا علائم زودرس سرطان گردن رحم مشخص شود.

در این آزمایش، پزشک نمونه ای از سلول های گردن رحم (ناحیه بین واژن و رحم) را بر می دارد و زیر میکروسکوپ بررسی می کند.

۲- تست HPV: فقط انواع کمی از HPV تناسلی سبب سرطان گردن رحم می شوند.

نمونه ای از سلول های گردن رحم برای تشخیص انواع سرطان زای HPV آزمایش می گردد. این آزمایش برای زنان ۳۰ سال به بالا پیشنهاد می گردد. این آزمایش در زنان کمتر از ۳۰ سال نیاز نیست، زیرا سیستم ایمنی بدن آن ها معمولا انواع سرطان زای HPV تناسلی را از بین می برد.

درمان زگیل تناسلی

اگر زگیل تناسلی سبب ناراحتی فرد نشود، نیازی به درمان ندارد.

اما اگر سبب خارش، سوزش و درد ناحیه تناسلی شود و یا اگر شکل زگیل ها سبب ناراحتی روحی در فرد شود، پزشک می تواند با دارو و یا عمل جراحی آن ها را از بین ببرد، اما ممکن است بعد از درمان عود کنند.

۱- داروها: پزشک متخصص یک سری کرم ها و پمادهای دارویی را برای رفع زگیل های تناسلی تجویز می کند که مستقیما روی پوست مالیده می شوند.

تزریق یک واکسن به نام گارداسیل (Gardasil) از ابتلا به انواع HPV که سبب زگیل تناسلی می شوند، جلوگیری می کند

۲- عمل جراحی: عمل جراحی برای برداشتن زگیل های زیر انجام می گردد:

– زگیل های بزرگ

– زگیل هایی که با دارو برطرف نشده اند

– اگر باردار میباشید و نوزاد هنگام زایمان طبیعی با این زگیل ها تماس پیدا می کند

انواع جراحی برای این کار عبارتند از:

– سرما درمانی (منجمد کردن زگیل با نیتروژن مایع)

– سوزاندن زگیل با برق (الکترو کاتری)

– بریدن زگیل با وسایل مخصوص جراحی: برای این عمل، نیاز به بی حسی موضعی است.

– لیزردرمانی: هزینه این روش گران است و معمولا برای زگیل های شدید و گسترده و زگیل هایی که به سختی درمان می شوند، استفاده می گردد.

جلوگیری از زگیل تناسلی

– استفاده از کاندوم هنگام نزدیکی با همسر، خطر ابتلا به زگیل تناسلی را در همسر کاهش می دهد.

– هم اکنون واکسن این بیماری وجود دارد.

تزریق یک واکسن به نام گارداسیل (Gardasil) از ابتلا به انواع HPV که سبب زگیل تناسلی می شوند، جلوگیری می کند.

همچنین این واکسن از ابتلا به انواع HPV که سبب سرطان گردن رحم می شوند نیز پیشگیری می کند.

واکسن دیگری به نام سرواریکس (Cervarix) نیز وجود دارد که از ابتلا به سرطان گردن رحم جلوگیری می کند، ولی نمی تواند مانع ابتلا به زگیل تناسلی شود.

سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۳نظر ثبت شده
  1. armita:

    با سلام دوستان من هم مدت ۵ ماه بود که مبتلا به زگیل تناسلی شدم ۳ تا هم پسر دارم اما نکلا زندگیو گزاشته بودم کنار افسردگی شدید گرفتمـ به حدی که اصلا دیونه شده بودم اخه اهل هیچ خلافی هم نبودم زگیلا هم داخل واژنم بودن ازاین دکتر به اون دکتر رفتمـ اما روز به روز ناامیدتر واز بس تو اینترنت سرچ میکردم حالم روز به روزبه روز بدتر میشد تا اینکه همسرم که خیلی نگران من بود منو پیش یه فوق تخصص بردو کولپوسکوپی انجامـ دادم وگفت سرطانی نیستند از اونـروز تاالان روحیه گرفتم بعد خودم با داروی نظافت تیز بر استفاده کردمـ وهمه زگیلا رفتن وهمیشه سرکه سیب استفاده میکنم البته این زگیلا باعث شده طرفـ خدا بیشتر بریم وهمیشه خدارا داشته باشیم من هم کم کم روحیمو تقویت کردم با نرفتن تو اینترنت که همس منفی بافیه .امیزوارم سما دوستان هم راه حل منو به کار بگیرید ـوموفق باشید

  2. Esi:

    دوستان من خودم زگیل تناسلی نداشتم اما یکی از دوستای نزدیکم داشت و زیادم بود اما درمانش کرد حالا چه جوری الان میگم،هر روز انورنساء دود میکرد که ظرف یه هفته درکمال تعجب خوب شد، یعنی هم دود اونو استنشاق میکرد و هم بی ناحیه الوده میگرفت، اما باید حتما انور نساء خوب و اصلو از عطاری های خوب و معتبر بگیرید، حتی زگیل معمولی رو هم من خودم داشتم یعنی زگیلی که عفونی نیست اما اونم خووب کرد، حتما امتحان کنید ضرر نداره

  3. فربد:

    سلام.نتیجه قسمتی از تحقیقاتم رو اینجا اعلام میکنم تا دوستان ببینند.دوستان توجه کنند که تمام این مطلب مربوط به کسانیست که به زگیل تناسلی مبتلا شده اند و درمان کرده اند و نگران عود,انتقال,ریشه کن شدن یا نشدن و چگونگی انجام آزمایش جهت فهمیدن این فرآیند هستند. کسی که مبتلا به زگیل تناسلی شده باشه و درمان کرده باشه و ۱ سال از آخرین درمانش گذشته باشه و دیگه هیچ ضایعه ای نداشته باشه احتمال ۳۰% داره که ویروس و DNA ویروس برای همیشه از پوستش پاک شده باشه که در این صورت برای این دسته از افراد احتمال عود و انتقال وجود نخواهد داشت مگر اینکه مجددا با آلودگی تماس پیدا کنند.و نیز برای آن ۷۰% افرادی که ویروس برای همیشه در پوستشان میماند,۱ سال بعد از آخرین درمانشان و تا آخر عمرشان احتمال عود بسیار کم است اما احتمال انتقال ویروس همیشه ۷۰% است.درضمن برای اینکه شخص بداند ویروس ریشه کن شده یا هنوز مانده میتواند آزمایش PCR انجام دهد.و بهتر است نمونه آزمایش PCR هم از پیش آبراه و هم از محدوده نقاطی که قبلا در آنجا زگیل داشته و درمان کرده گرفته شود.درضمن این دسته از افراد میتوانند تا ۹۰% به فرایند نمونه برداری و جواب آزمایش PCR اعتماد کنند.در صورتی که جواب آزمایش منفی شود شخص میتواند خود را در آن ۳۰% افراد ببیند و خیالش راحت شود که از شر این ویروس خلاص شده است.همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر میتونین با ایمل من تماس برقرار کنین و تا جایی که بتونم کمک کنم. farbod3127@yahoo.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.