هورمون استروژن و تاثیر آن بر زیبایی زنان / هورمون درمانی

نتایج مطالعات دانشمندان اسکاتلندی نشان می‌دهد، میزان جذابیت چهره بانوان با مقدار هورمون استروژن بدنشان رابطه مستقیم دارد. هورمون استروژن هورمون جنسی زنانه است که باعث بروز صفات زنانگی در بانوان می‌شود. میزان هورمون استروژن که در بدن هر زن در دوره هفت ساله بلوغ تولید می‌شود تحت تاثیر عوامل ارثی است.

تاثیر هورمون استروژن بر زیبایی

این هورمون بر رشد استخوان‌ها و شکل‌گیری بافت‌های بدن و نیز زیبایی و شادابی زنان تاثیر می‌گذارد. شاید تصور کنید به این ترتیب می‌توانید با هورمون درمانی و دریافت مقادیر بالاتر استروژن به زیبایی بیشتری دست پیدا کنید اما این محققان تاکید می‌کنند هر چند بالا بودن میزان این هورمون در بدن دختران جوان بر میزان جذابیت ظاهری آنها می‌افزاید اما این به آن معنی نیست که برای دست یافتن به زیبایی بیشتر به سراغ این هورمون بروند زیرا عوارض نامطلوب و منفی مصرف هورمون اضافی هنوز برای محققان روشن نشده است.

حتما نام هورمون استروژن را شنید‌‌ه‌اید ولی بعید است خیلی با اثرات خاص آن آشنا شده باشید، این هورمون زنانه می‌‌تواند تاثیر زیادی در زیبایی افراد داشته باشد.تحقیقات زیادی در این باره انجام شده است که درستی این ادعا را تایید می‌کند؛ البته هر هورمون وظیفه خاص خود را دارد که کمبود یا بیش از اندازه بودن آنها می‌تواند آسیب‌‌هایی را به بدن وارد کند. هورمون استروژن هم از این قاعده جدا نیست، علاوه بر هزاران تاثیری که این هورمون در بدن دارد، دانشمندان این هورمون را هورمون زیبایی نامیده‌‌اند و معتقدند، استروژن می‌‌تواند، افراد را زیبا کند. اگر شما هم کنجکاو هستید بیشتر در این باره بدانید مطلب زیر را  بخوانید.

پوست تان خشک می‌شودممکن است به دلیل کمبود استروژن در پوست تغییراتی ایجاد شود. تغییراتی چون خشکی،  افزایش تعریق، داغ شدن قسمتی از پوست و حتی تشکیل چربی روی شکم و بالای پا.

تاثیر هورمون درمانی در زیبایی زنان

ظاهرتان تغییر کرده

ظاهر فیزیکی شما هم می‌تواند به دلیل کمبود استروژن دچار تغییراتی شود، ممکن است سایز و اندازه بالاتنه تغییر کند یا موهای سر نازک شوند.
 
خانم‌های زیبا استروژن بیشتری دارند

براساس تحقیقات انجام شده در اسکاتلند، خانم‌هایی که چهره‌ای زیبا دارند در بدن‌شان هورمون استروژن بیشتری وجود دارد. این تحقیقات می‌گویند سیمای فردمثل حالت چشم ها، می‌تواند نشان‌دهنده قدرت باروری او باشد. این زیبایی می‌تواند به معنای چشمانی درشت، پیشانی بلند، فکی ظریف و کوچک باشد. البته در جاهایی از این تحقیق هم گفته شده‌ که گاهی ممکن است بتوان از روی اندام نشانه‌هایی از باروری را دید.

تحقیقی که راز زیبایی را فاش کرد

مریام لاو اسمیت، روان‌شناسی از دانشگاه سنت آندرو در اسکاتلند از چهره ۵۹ خانم ۱۸ تا ۲۵ ساله تا ۴۰ روز هر هفته عکس گرفت بعد در هر بار عکس گرفتن با استفاده از آزمایش‌های ادرار سطح هورمون  استروژن بدن آن‌ها را اندازه گرفت و با نموداری موقعیت هرکدام از آن‌ها را در سیکل قاعد‌گی‌شان نشان داد. هیچ‌کدام از زن‌ها آرایش نداشتند و قرص‌های ضدبارداری هم مصرف نمی‌کردند او از هرکدام از زن‌ها عکس زمانی را مشخص کرد که بالاترین سطح استروژن را داشتند یعنی؛ زمانی‌که در سیکل قاعدگی تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد.

او به این نتیجه رسید که خانم‌ها زمان‌هایی که میزان استروژن بالاتری دارند چهره‌ای زنانه‌تر، زیباتر و سالم‌تر از زمان‌هایی دارند که سطح این هورمون در بدن‌شان پایین است. این قانون همیشه در طبیعت وجود داشته است. در طبیعت جنس ماده به‌گونه‌ای آفریده شده‌است که هنگامی که برای تولیدمثل و باروری آماده است زیبا‌تر به‌نظر برسد تا تداوم نسل ادامه یابد و انسان نیز از این قاعده مستثنا نیست.

این نکته را فراموش نکنید

نکته  جالب این است که وقتی دکتر لاو اسمیت زنانی را که مدام آرایش می‌کنند بررسی کرد، متوجه شد که نمی‌توان ارتباطی بین ظاهر این خانم‌ها با میزان استروژن آن‌ها پیدا کرد اما چرا؟ به این دلیل که آرایش علاوه بر این‌که عیب‌های صورت را می‌پوشاند و چهره را زیباتر می‌کند اما حالت طبیعی آن را می‌گیرد و حالت‌هایی که به‌طور طبیعی و نرمال در چهره پیداست پنهان می‌کند و در نتیجه از صورت خانم‌های آرایش کرده نمی‌توان میزان استروژن (قدرت باروری) آن‌ها را تشخیص داد.

تاثیر استروژن در چهره

هورمون‌ها در سنین بلوغ بیشترین تاثیر را روی چهره دارند، مثلا هورمون‌های اصلی جنسی مردانه یعنی تستسترون باعث می‌شوند ابروها و فک برجسته شوند تا هم صورت مردانه‌تر شود و هم موها قادر به رشد شوند و در واقع صورت پسرها بیشتر از دخترها رشد می‌کند اما در مقابل هورمون جنسی زنانه یعنی استروژن مانع رشد زیاد استخوان‌های صورت می‌شوند، این هورمون اندازه بینی و چانه را کاهش می‌دهد، چشم‌ها را درشت می‌کند، ضخامت لب‌ها را افزایش می‌دهد و باعث شکل گرفتن میزانی چربی در گونه‌ها و باقی اندام‌های زنانه می‌شوند

اندازه انگشتان و استروژن

تیمی از دانشمندان وین و آلمان در دانشگاه مرکزی لانکشیر نیز تحقیقاتی را در زمینه ارتباط هورمون‌های جنسی مردانه و زنانه با ظاهر فرد انجام داده‌اند، پروفسور جان منینگ از همین تیم می‌گوید: «هورمون‌های زنانه و مردانه (استروژن و تستوسترون) نقش مهمی در اندازه انگشتان ایفا می‌کنند و طول انگشت حلقه می‌تواند نسبتی با شکل صورت داشته باشد

تزریق استروژن واقعا زیبایی می‌آورد؟

در نگاه اول وقتی ثابت شد زیبایی بسیار به هورمون‌ها وابسته است، پیشنهاد شد شاید تزریق استروژن بتواند زیبایی بیشتری در چهره خانم‌ها ایجاد کند اما بعد ثابت شد، بدن در برابر استروژن مصنوعی و اضافی که برایش ناشناخته است، عکس‌العمل نشان می‌دهد و همین امر خطرهای زیادی را برای هورمون درمانی ایجاد می‌کند و در نتیجه چندان توصیه نمی‌شود. پس هرچند بالابودن میزان این هورمون در بدن خانم‌های جوان بر میزان جذابیت ظاهری آن‌ها می‌افزاید اما این به آن معنی نیست که برای دست یافتن به زیبایی بیشتر سراغ هورمون بروند زیرا عوارض نامطلوب و منفی مصرف هورمون اضافی هنوز برای محققان کاملا روشن نشده است.

۸ سال جوان‌تر نشان می‌دهد

تحقیقات دیگری هم در کشور آلمان انجام شد‌ه‌است که در آن نیز گفته شده زنانی که در خون‌شان استروژن بیشتری دارند، نسبت به سن‌شان به‌طور غیرمعمولی خیلی جوان‌تر به نظر می‌رسند مشاهده شد که در بعضی موارد خانم‌هایی که استروژن بالایی دارند، حدود ۸ سال جوان‌تر از سن حقیقی‌شان جلوه می‌کنند و در نقطه مقابل کمبود استروژن حدود ۸ سال پیرتر نشان می‌داد. محققان این پژوهش یعنی پروفسور لودویک ویلت و دکتر ترسا سرپترمن اعلام کردند هم در انسان و هم در حیوان بین زیبایی ظاهری و میزان باروری رابطه‌ای مستقیم وجود دارد.

تاثیر هورمون درمانی در زیبایی زنان

پوستی که پیر نمی‌شود

براساس تحقیقات دیگری که در دانشگاه پزشکی کالیفرنیا انجام شده‌است، استروژن از پوست در برابر پیری و چروکیده‌ شدن و محافظت می‌کند. استروژن نمی‌توان آسیب‌دیدگی ناشی از آفتاب و پیری را بهبود دهد بلکه تنها می‌تواند پیشگیری‌کننده باشد.کرم‌های استروژن در کاهش چین و چروک‌های پوست، به‌ویژه آن‌ها که در اثر تابش نور خورشید بروز می‌کنند، نقشی ندارند. البته این کرم‌ها قطعا به پوستی که در برابر آفتاب محافظت شده باشد کمک می‌کنند که کلاژن بیشتری تولید کند. کلاژن ماده‌ای است که باعث می‌شود پوست نرم‌تر به‌نظر برسد اما این پوست بسیار کمتر از پوستی که در طول روز در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرد، چروک می‌خورد.

استروژن جوش‌ها را کم می‌کند

کمبود استروژن یا تولید بیش از اندازه آندروژن به‌خصوص در زن‌ها می‌‌تواند منجر به افزایش آکنه‌ و جوش شود چون هورمون آندروژن یک هورمون جنسی مردانه است که در تولید سبوم یا چربی پوست دخالت دارد، وقتی سبوم یا چربی پوست افزایش می‌یابد، ممکن است منافذ پوستی مسدود شوند و پوست دچار آکنه شود.

موادغذایی حاوی استروژن

مواد غذایی فراوانی وجود دارند که در آن‌ها مقدار زیادی استروژن طبیعی وجود دارد. اگر بتوانید روزانه ۳۰ تا ۵۰ میلی‌گرم استروژن طبیعی دریافت کنید دیر یا زود اثر آن روی زیبایی خود خواهید دید اما استروژن را می‌توان در میوه‌های چون سیب، خرما، آلو، گیلاس و سبزی‌هایی چون چغندر، هویج، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، زیتون، خیار، بادنجان، فلفل و کلم بروکلی و غلاتی چون جو، جو دوسر، گندم، برنج و دانه‌هایی چون تخم بذرکتان، رازیانه، تخمه آفتابگردان، یونجه بذرکتان و… یافت این مواد برای تامین استروژن ضروری بدن در زمان قبل و بعد از یائسگی می‌توانند مفید باشند. اگر بذرکتان روزانه مصرف شود از آنجا که حاوی فیتواستروژن است، خشکی و خارش پوست شما را بهتر می‌کند و همین‌طور به شفاف‌شدن موهای شما و درمان اگزما و پسوریازیس کمک می‌کند.

نکته هایی که شاید به کارتان آید

کمبود استروژن

ظاهر فیزیکی شما هم می‌تواند به دلیل کمبود استروژن دچار تغییراتی  از جمله سایز و اندازه بالاتنه یا نازکی موهای سر باشد.

استروژن و جوانی

زنانی که در خون‌شان استروژن بیشتری دارند، نسبت به سن‌شان به‌طور غیرمعمول خیلی جوان‌تر به نظر می‌رسند.

غذاهای سرشار از استروژن

میوه ها: سیب، خرما، آلو، گیلاس

سبزی ها: چغندر، هویج، گوجه فرنگی، سیب زمینی ، زیتون، خیار، بادمجان، فلفل و کلم بروکلی

غلات: جو، جو دو سر، گندم، برنج

دانه ها: تخم بذرکتان، رازیانه، تخمه آفتابگردان، یونجهبذرکتان غذای فوق العادهای برای تامین استروژن ضروری بدن در زمان قبل و بعد از یائسگی است. اگر بذرکتان روزانه مصرف شود از آنجا که حاوی فیتواستروژن است بیماری های قلبی را نیز در حداقل نگه می دارد. بذرکتان هم چنین باعث بهبود عملکرد کبد می شود و خشکی و خارش پوست شما را بهتر می کند و همین طور به شفاف شدن موهای شما و درمان اگزما و پسوریازیس کمک می کند.

لوبیاها: سویا، لپه، لوبیا چشم بلبلی

غذاهای شامل سویا گزینه خوبی هستند تا دوز روزانه استروژن شما را تامین کنند. فرآوردههای سویای حاوی استروژن شامل اقلام زیر هستند: رشته فرنگی سویا، شیر سویا، توفو، ماست سویا، پنیر سویا و آرد سویا.

سویا هم چنین یک منبع عالی برای تامین کلسیم است. زمانی که درگیر یائسگی هستید و یا زمانی که با موفقیت از آن گذشته اید، به این ماده معدنی، نیاز جدی دارید. اما رعایت اعتدال مد نظر گرفته شود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.