ساختاری برای تشکیل حزب فراگیر وجود ندارد/ احزاب باید از موسمی بودن پرهیز کنند

فروردین ۱۴۰۳

یک فعال سیاسی گفت: ساختاری برای تشکیل حزب فراگیر وجود ندارد و باید زمینه آن فراهم شود تا سپس اعلام کنیم که می‌خواهیم یک حزب فراگیر تشکیل بدهیم.

“مرتضی سجادیان” در  گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، پیرامون تشکیل حزب فراگیر اظهار داشت: هدف از تشکیل حزب فراگیر در جامعه وجود یک حزب قوی است که مردم سالاری در آن حرف اول را بزند، اما معتقدم احزاب متعددی باید در جامعه وجود داشته باشد  تا انتخاب برای مردم راحت‌‌تر شود.
 
این فعال سیاسی با بیان اینکه  یک حزب  تنهازمانی می‌تواند فراگیر شود که نظر اکثریت قریب به اتفاق جامعه را جذب و جلب کند، عنوان کرد: حزب فراگیر باید قدرت جذب طیف وسیعی از مردم را در خود ببیند و بعد از آن برای فراگیر شدن گام بردارد.
 
وی به شاخص‌های حزب فراگیر اشاره کرد و گفت: ساختار قوی و قدرتمند، تشکل سازمانی مبنی بر ساختار قوی و لیدرهایی که  میان مردم از مقبولیت عامه برخوردار باشند از جمله  شاخص‌های حزب فراگیر است.
 
سجادیان با اشاره به مطرح شدن نام حجج‌ اسلام “ناطق نوری” و “محمدی ری شهری” برای لیدری حزب فراگیر عنوان کرد: بهتر است این آقایان یک حزب داشته باشند تا اینکه بگویند می‌خواهیم یک حزب فراگیر تشکیل دهیم لذا همه احزاب تلاش می‌کنند که فراگیر باشند اما این مسئله فقط تعویض معانی و کلمات است و به نظر من کار تازه و نوعی صورت نمی‌گیرد.  
 
سجادیان گفت: در کل ساختاری برای تشکیل حزب فراگیر وجود ندارد و باید زمینه آن فراهم شده و بعد از آن اعلام کنیم که می‌خواهیم یک حزب فراگیر تشکیل دهیم.  
 
وی با بیان اینکه تا یک حزب تشکیل نشود نمی‌توانیم صفت فراگیر روی آن بگذاریم، اظهار داشت: حزب پس از تشکیل شدن باید مقبولیت خود را بین مردم به منصه ظهور بگذارد.  
 
سجادیان در ارتباط با کارکرد احزاب در کشور بیان کرد: اکثریت احزاب کشور وظایف و رسالت خود را به نحو احسن انجام نمی‌دهند لذا حزب برای تمامی دولت‌ها و ارگان‌ها باید برنامه و پیشنهاد داشته باشد.  
 
مدیر مسئول سابق روزنامه کارگزاران با طرح این سوال که تاکنون کدام حزب برنامه مدونی  به حاکمیت ارائه کرده است، اظهار داشت: احزاب ما هیچگاه برای برخورد با حرکت خلاف رویه مدیریتی و اقتصادی،‌اجتماعی سیاسی‌ و… دولتها واکنش عملی نداشته‌اند و مانع  نبوده‌اند.  
 
وی تصریح کرد: احزاب باید از موردی و موسمی بودن پرهیز کنند و همیشه در حال پژوهش، تشکیل اتاق فکر، بررسی و مطالعه در مورد مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی باشند تا مورد قبول مردم واقع شوند اما احزاب ما هیچکدام از این ویژگی‌ها را ندارند.  
 
سجادیان با بیان اینکه احزاب کشور یک ساختار منطقی و مبنی بر علم و پژوهش ندارند، خاطر نشان کرد:عدم برخورداری از ساختار قوی یک نقص است، لذا فعالیت  احزاب صرفا در جنبه سیاسی  بزرگترین آسیب به حزبی‌ است که بخواهد مملکت‌داری کند، لذا غافل ماندن از جنبه‌های دیگر مانند اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در زمانی که یک حزب به قدرت حکومتی می‌رسد، می‌تواند فاجعه به بارآورد. 

انتهای پیام/  
 
 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.