ساختمان‌های سبز در سرزمین‌های آینده

جام جم آنلاین: پارک تفریحی سرزمین فردا (Tomorrow Land) که یکی از پنج پارک متعلق به والت‌دیزنی است نشان دهنده ایده طراحان دیزنی از سرزمین‌ها و ساختمان‌هایی است که در آینده خواهیم دید.

در این پارک شما با ساختمان‌ها، منازل‌ها و تمام مفاهیمی که سرزمین‌های رویایی آینده را به تصویر می‌کشد روبه‌رو می‌شوید. در این شهر غیرمسکونی، محققان به دنبال آزمایش فناوری‌های در حال ظهوری هستند که تمامی جنبه‌های زندگی را هوشمند و مستقل از انسان می‌سازد.

به دلیل آن‌که آزمایش این سیستم‌ها ممکن است وقفه‌ها و مشکلاتی را برای ساکنان شهر ایجاد کند، این شهر خالی از سکنه است. هزینه انجام این پروژه ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و طی انجام آن حدود ۳۵۰ شغل به طور مستقیم و ۳۵۰۰ شغل به صورت غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

در این میان یکی از مفاهیمی که توجه بسیاری به آن شده این است که این شهرها تا آنجا که ممکن است به لحاظ زیست محیطی برای انسان هزینه‌ای دربر نداشته باشد و تا آنجا که ممکن است از انتشار آلاینده‌ها توسط بخش‌های مختلف آن جلوگیری شود. محققان در پی آنند که حتی در تولید اجزای اصلی ساختمان یعنی آجرها هم به این نکته توجه کنند.

فرآیند تولید آجر بشدت باعث انتشار کربن می‌شود، چرا که برای گداختن آنها به انرژی زیادی نیاز است. بعلاوه این‌که در بسیاری از کشورها کارخانه‌های سنتی تولید آجر برای تامین انرژی از زغال‌سنگ استفاده می‌کنند.

اخیرا کمپانی انگلیسی Encos اعلام کرده که موفق به تولید آجرهای ضدکربن شده است. این آجرها از بازیافت مواد زائد نیروگاه‌های زغال سنگ، سنگ معدن و حتی کودآبه (آهک فاضلابی) به دست می‌آید که با روغن گیاهی مخلوط و نهایتا گلی فرآیندی به آجر زیستی تبدیل می‌شوند.

در داخل روغن گیاهی مولکول‌های گلیسرید و تری‌گلیسیرید وجود دارد. روغن پس از ترکیب با ذرات زاید سنگ معدن، باعث چسبیدن آنها به یکدیگر می‌شود سپس این ماده ترکیبی با حرارتی به مراتب کمتر از حرارت کوره، گرم می‌شود.

گرما باعث ایجاد واکنشی می‌شود که طی آن پیوند بین مولکول‌های گلیسرید شکسته شده و آنها به مولکول‌های تری‌گلیسرید می‌چسبند.

این عمل باعث ایجاد زنجیره‌های قوی کربنی می‌شود که این زنجیره ذرات سازنده آجر را احاطه کرده و با هم ترکیب می‌کند.

در این روش از مواد بازیافتی استفاده می‌شود که در نهایت قرار است در زباله‌دان‌های بزرگ دفن شود، بعلاوه نیازی به انرژی زغال‌سنگ برای حرارت لازم جهت تولید آجرهای معمولی نیست.

کمپانی Encos اعلام کرده که برای تولید آجرهای جدید تنها از ۲۰ درصد انرژی لازم مورد نیاز برای تولید آجرهای سرامیکی سنتی استفاده می‌شود.

این کمپانی با ارائه آجرهای جدید خود در نمایشگاه گرین بیلد ۲۰۱۲ که طی روزهای نهم و دهم ماه می‌ در منچستر انگلستان برگزار شد به حریفان خودی نشان خواهد داد.

منبع: Discovery – مترجم: آتنا حسن‌آبادی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.