ساختمان‌ها پس از ساخت کنترل می‌شوند

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/مدیر کل مقررات ملی ساختمان اعلام کرد: با موافقت وزیر راه و شهرسازی آیین‌نامه مقررات مراقبت و نگهداری ساختمان‌ها به شهرداری و دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده و در حال اجراست.

به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) غلامرضا هوایی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: طی یک ماه اخیر طرح کنترل و نظارت پس از ساخت بر ساختمان‌ها ابلاغ شده است.

وی اظهار کرد: قبل از از این پس از ساخت ساختمان و تحویل به بهره‌دار نظارتی وجود نداشت اما اکنون پس از ابلاغ این آیین‌نامه، دو سال پس از ساخت،‌ ساختمان کنترل و نظارت می‌شود.

وی افزود: اجرای این آیین‌نامه به گونه‌ای است که به مدت یک تا دو سال پس از ساخت و تحویل به بهره‌بردار،‌ موتورخانه،‌ آسانسور، سازه، نما و دیگر جزئیات ساختمان کنترل و نظارت می‌شود.

هوایی اجرای این آیین‌نامه را از مهمترین موارد مقررات ملی ساختمان عنوان و اظهار کرد: مراقبت و نگهداری ساختمان پس از ساخت، پیش‌تر وجود نداشت و مغفول مانده بود که از این پس بر ساختمان‌ها اعمال می‌شود.

به گزارش ایسنا،‌ در ماده ۳۸ آیین‌نامه ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان آمده است: در بازسازی، مرمت، نگهداری و بهره‌برداری بناهای دارای ارزش تاریخی، سازمان میراث فرهنگی موظف است ضوابط خود را به لحاظ ایمنی و بهداشت با مقررات ملّی ساختمان تطبیق دهد.

در تعاریف مقررات ملی ساختمان نیز آمده است: مقررات ملی ساختمان، مجموعه اصول و قواعد فنی و ترتیب کنترل اجرای آنهاست که باید در طراحی، محاسبه، اجرا، بهره‌برداری و نگهداری ساختمان‌ها جهت تأمین ایمنی، بهداشت، بهره‌دهی مناسب، آسایش، صرفه اقتصادی، حفاظت محیط‌زیست و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و حفظ سرمایه‌های ملی رعایت شود.

مقررات ملی ساختمان دارای اصول مشترک و یکسان لازم‌الاجرا در سراسر کشور است و بر هرگونه عملیات ساختمانی نظیر تخریب، احداث بنا، تغییر در کاربری بنای موجود، توسعه بنا، تعمیراساسی و تقویت بنا حاکم است.

مقررات ملی ساختمان به عنوان تنها مرجع فنی و اصل حاکم در تشخیص صحت طراحی، محاسبه، اجرا، بهره‌برداری و نگهداری ساختمانها اعم از مسکونی، اداری، تجاری، عمومی، آموزشی، بهداشتی و نظایر آن است.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.