ساختمان ها مهندسی و علمی ساخته شوند

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/همدان یکی از کلانشهرهای در منطقه غربی و کوهستانی ایران است. این شهر در دامنه کوه الوند و در بلندی ۱۷۴۱ متری از سطح دریا واقع شده است و از شهرهای سردسیر کشور به شمار می‌آید. این شهر قدیمی ترین شهر ایران و از کهن ترین شهرهای جهان است، شهر همدان به شیوه شهرهای دایره ای یا متحدالمرکز طراحی شده است که در اصطلاح جغرافیا باروک نامیده می گردد.

به گزارش ممتاز (BanaNews.ir)،امیر متینی فرد رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان همدان اظهار کرد:میدان مرکزی همدان در حکم همان نقطه مرکزی دایره است و شش خیابان از میدان مرکزی شهر منشعب شده است و دایره ها یا کمربندهای بعدی شکل می گیرد.
پتانسیل های موجود نشان می دهد با دارا بودن برنامه ای مدون می توان همدان را بیش از پیش به سمت توسعه پیش برد، اما چنانچه از مزایای طبیعی و انسانی موجود به درستی استفاده نکنیم رکود در همه عرصه ها به وجود می‌آید.

فرصت های سرمایه گذاری در بخش مسکن می تواند مهمترین زمینه برای ایجاد توسعه پایدار در زمینه جذب سرمایه گذاری تلقی شود. از این رو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان به عنوان یکی از متولیان اصلی بخش ساخت و ساز و مسکن می تواند با تقویت، توسعه فرهنگ و ارزش های اسلامی در معماری و شهرسازی، تنسیق امور مربوط با مشاغل حرفه ای فنی و مهندسی در بخش های ساختمان و شهرسازی، بالا بردن کیفیت خدمات مهندسی و نظارت بر حسن اجرای خدمات، ارتقاء دانش فنی صاحبان حرفه ها گامی موثر در این حوزه بردارد.
شایان ذکر است همواره از ابتدای تاسیس سازمان نظام مهندسی بهره برداران به عنوان تنها نقطه مرکز توجه قانون گذاران در این حوزه بوده اند. از این رو وضع مقررات ملی ساختمان به منظور اطمینان از ایمنی، بهداشت و بهره وری مناسب، آسایش و صرفه اقتصادی و اجراء و کنترل آن در جهت حمایت از مردم به عنوان بهره برداران شاخصه اصلی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان می باشد.
این در حالی است که ساختمان ها و فضاهای شهری، ابنیه و احداث اماکن ‌عمومی، ‌حفظ‌ و افزایش‌ بهره‌وری‌ منابع‌ مواد و انرژی‌ و سرمایه‌های‌ ملی‌ و تهیه و تنظیم مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی بخشی از اهداف، برنامه ها و وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان به شمار می آید.
در یک نگاه اجمالی به خدمات ارائه شده، توسط سازمان در سال ۹۱ حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع ساختمان سازی انجام شده است و سال ۹۲ میزان ساخت و ساز در سطح استان بدون احتساب مسکن مهر به حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع رسید که این امر بیانگر رشد و بالندگی سازمان در حوزه ساختمان در این استان است.
گفتنی است سال قبل استان همدان توانست با وجود پتانسیل های بسیار در حوزه ساخت و ساز شاهد رونق چشمگیر این حوزه باشد.
البته باید به این نکته توجه کرد چناچه مدیریت مناسبی در حوزه مذکور اعمال شود، می توان در آینده نه چندان دور صنعت دیرپای همدان را بازسازی و رونق دوباره بخشید. با در نظر گرفتن ظرفیت های طبیعی، صنعتی، گردشگری و پزشکی و درمانی موجود در استان همدان و فراهم شدن زیرساخت ها، باید مسیر جذب سرمایه گذار و سرمایه گذاری را هموارتر کرد و تنها در این صورت است که صنعت ساختمان سازی نیز رونق می گیرد.
احیای بافت های فرسوده با سرعتی بیش از قبل ضروری است و باید توجه داشته باشیم ساختمان ها باید مهندسی ساز باشند. یعنی ساختمان مهندسی و علمی ساخته شود چرا که این امر ضریب امنیت شهروندان در محیط ساختمانی را افزایش می دهد.
با وجود اینکه در شهر همدان زمین برای ساخت و ساز مسکن محدود است، با این وجود هنوز ظرفیت فراوانی در بخش مسکن به صورت بالقوه باقی مانده است و با سرمایه گذاری مناسب می توان آن را به ظرفیت بالفعل تبدیل کرد. اشتغال زایی و کاهش میزان بیکاری در هر دولتی در دستور کار قرار داشته و محل توجه دولتمردان و مردم بوده است، ارتباط بیش از ۲۰۰ شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق ساختمان سازی نیز ظرفیت دیگری ایجاد کرده است تا در راستای اشتغال زایی و کاهش آمار بیکاری به این صنعت توجه ویژه ای شود.

 

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.