ساختن کشور باید متکی بر استعداد، اندیشه و فرهنگ ایرانی باشد

رییس جمهور در مراسم افتتاح سه پروژه عمرانی در کرمانشاه:

دکتر احمدی نژاد گفت: ملت ایران نشان داد که می توان در دوره ای ۸ ساله به میزان سه برابر دوره های قبل کار و تلاش کرد و طرح های عظیم تحولی را در کشور پیاده و اجرا نمود.

به گزارش سرویس سیاسی برنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر محمود احمدی نژاد پیش از ظهر امرورز (دوشنبه) در مراسم آغاز عملیات اجرایی راه آهن کرمانشاه – خسروی، افتتاح نیروگاه گازی زاگرس و ۱۵ هزار و ۸۷۰ واحد مسکن مهر در سطح استان کرمانشاه، به بهره برداری از واحد های مسکن مهر در این استان اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۱۶ هزار واحد مسکونی در قالب طرح های مسکن مهر آماده و در اختیار مردم شهرها و روستاهای استان کرمانشاه قرار گرفت که برای تکمیل و احداث این پروژه ها جمع کثیری از توان مهندسی و علمی کشور بسیج شده است.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه پروژه های مسکن مهر به لحاظ طراحی، ساخت و کیفیت در سطح خوب و بالایی قرار دارد، گفت: به لطف خدا تا پایان سال ۱۱۷ هزار واحد باقی مانده در استان کرمانشاه نیز به پایان رسیده و در اختیار مالکان قرار خواهد گرفت.

رییس جمهور با بیان اینکه طرح مسکن مهر طرحی گسترده و عظیم بوده و حدود ۴ میلیون واحدی که در برنامه برای احداث وجود دارد، اشاره کرد و گفت: احداث این واحد ها در حقیقت آغاز راه است، باید به سمتی برویم که شهرسازی، معماری و مهندسی کشور دگرگون شود یعنی به گونه ای باشد که از لحاظ طراحی و مهندسی مطابق با مهندسی روز دنیا باشد و از لحاظ معماری نیز ویژگی های انسانی و متعالی را در ساخت مسکن رعایت نمایم، چرا که شهر و مسکن باید در خدمت آرامش، تعالی، روح و روان، ارزشهای الهی و انسانی و در خدمت همدلی و انسجام باشد.

دکتر احمدی نژاد همچنین با اشاره به افتتاح نیروگاه گازی زاگرس کرمانشاه و آغاز عملیات اجرایی راه آهن کرمانشاه – خسروی، خاطر نشان کرد: پروژه احداث راه آهن از طرح های بزرگ کشور محسوب می شود و به فضل الهی با تکمیل فاز قبلی این پروژه که از ملایر آغاز شده و افتتاح بخش جدید آن و پیوستنش به شبکه ریلی کشور شاهد تحول بزرگی در جابجایی مسافر و کالا خواهیم بود که همین امر زمینه رشد ، پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی را فراهم خواهد کرد.

رییس جمهور با بیان اینکه امروز در مجموع یک هزار و ۶۵۶ میلیارد تومان ، طرح و پروژه در استان کرمانشاه مورد بهره برداری قرار گرفت، اظهار امیدواری کرد با همت همه دست اندرکاران این پروژه ها زودتر تکمیل و در اختیار مردم قرار گیرد.

دکتر احمدی نژاد همچنین با اشاره به برنامه های دولت در خصوص اجرا و تکمیل پروژه های آبی در استان کرمانشاه نیز گفت : طبق گزارشات ارائه شده تمامی طرح های آبی در استان کرمانشاه در حال احداث است که یکی از آنها با احتساب شبکه های پایین دستی و آبیاری حدود ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته که امیدواریم تا پایان سال ۹۲ آماده و مورد استفاده مردم قرار گیرد .

رییس جمهور با بیان انیکه ظرفیت ملت ایران برای انجام کارهای بزرگ ، بی پایان و ممتاز است اظهار داشت: ملت ایران از لحاظ انجام موفق ماموریت های بزرگ تجربه و سابقه ممتازی داشته و نشان داده است که می تواند بار بزرگ امانت های عظیم و کارهای تاریخ ساز را بر دوش خود به پیش ببرد.

دکتر احمدی نژاد یکی از بخش های دارای اولویت برای تحول و جهش را بخش کشاوری کشور عنوان کرد و اظهار داشت: در طول ۳۳ سال گذشته کارهای بزرگی در بخش های مختلف کشور و از جمله بخش کشاورزی انجام شده و مجموع تولیدات کشاورزی کشور که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی سالانه ۲۵ میلیون تن بود امسال از مرز ۱۱۷ میلیون تن فراتر رفته است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه از وسعت ۱۸۷٫۳ میلیون هکتاری ایران منهای ۲۵ میلیون هکتار کویر که استعدادهای خاص خود را در بخش های معدن و محصولات خاص و گرانقیمت کشاورزی دارد و حدود ۱۰۴ میلیون هکتار مرتع، ۶۰ میلیون هکتار حدود زمین در اختیار ملت ایران قرار دارد، تصریح کرد: از این میزان ۲ میلیون هکتار به عرصه شهرها و روستاها اختصاص یافته و بیش از ۵۸ میلیون هکتار زمین قابل کشت در کشور وجود دارد.

دکتر احمدی نژاد با طرح این موضوع که از این میزان در بهترین حالت با توجه به اقدامات سالهای اخیر در بهینه کردن روشهای آبیاری حدود ۹ میلیون هکتار کشت آبی و کمتر از ۹ میلیون هکتار کشت دیم در کشور داریم که نیمی از این میزان هر سال کشت می شود، خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد بالای فارغ التحصیلان کشاورزی، منابع آبی و مالی مناسب می توان میزان اراضی زیر کشت آبی را حداقل ۲ میلیون هکتار در یکسال افزایش داد که علاوه بر افزایش قابل توجه حجم تولیدات، اشتغال قابل توجهی نیز ایجاد خواهد کرد.

رییس جمهور با بیان اینکه ممکن است برخی بگویند که منابع آبی کشور محدود است، گفت: با توجه به متوسط بارش سالیانه کشور، در سال حداقل ۴۰۰ میلیارد متر مکعب در کشور ریزش باران داریم که با کسر هدر رفت این میزان بارش سالیانه که ۲۷۰ میلیارد متر مکعب عنوان می شود و مجموع ۹۰ میلیون هکتار مصرف سالیانه بخش کشاورزی، صنعتی و شرب حداقل ۴۰ میلیارد متر مکعب دیگر در کشور آب قابل استفاده وجود دارد.

دکتر احمدی نژاد ادامه داد: با اضافه این میزان آب به منابع ذخیره شده آبی کشور و اصلاح روشهای آبیاری در بخش کشاورزی، می توان سطح اراضی زیر کشت کشور را حداقل چهار برابر افزایش داد. در حال حاضر حتی در مناطق کویری نیز شیوه های غرق آبی برای آبیاری اراضی مورد استفاده قرار می گیرد که باید این روش ها اصلاح شوند.

رییس جمهور با طرح این مسئله که برخی عنوان می کنند در کشور منابع مالی کافی برای اجرای طرح های پیشرفت کشور وجود ندارد، اظهار داشت: سال گذشته بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو در کشور شماره گذاری شده است که اگر کف قیمت این تعداد خودرو را در نظر بگیریم رقمی بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان فقط برای خرید خودرو در سال ۹۰ هزینه شده است.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به حجم ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی سپرده های مردمی در بانکهای کشور تصریح کرد: حجم نقدینگی کشور نیز بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان است که با توجه به چهار بار گردش مالی آن در سال، حجم گردش مالی اقتصاد کشور در سال به رقمی بیش از ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان بالغ می شود.

رییس جمهور با بیان اینکه دولت امسال بخشی از این منابع را به صورت اختصاصی برای توسعه کشاورزی کشور در نظر گرفته است، خاطرنشان کرد: اواخر سال ۹۰ دولت ۳۳۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی را در اختیار بانک کشاورزی قرار داد و مقرر شده است به زودی ۳۳۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز از همین محل به صندوق این بانک واریز شود و مطابق توافق دولت و بانک کشاورزی، این بانک نیز ۶۶۰۰ میلیارد تومان برای تامین تسهیلات کشاورزی اختصاص دهد.

دکتر احمدی نژاد اضافه کرد: دولت رقم سود تسهیلات تخصیص داده شده از منابع صندوق توسعه ملی را برای بخش کشارزی صفر در نظر گرفته تا میانگین سود تسهیلات این طرح، با توجه به سود ۱۴ درصدی وامهای بانک کشاورزی نصف شده و سود نهایی این تسهیلات ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی ۷ درصد باشد.

رییس جمهور با اشاره به تشکیل ستادی ویژه در همه استانهای کشور برای اجرای طرح تحول بخش کشاورزی گفت: دولت برای تسهیل شرایط ایجاد تحول در بخش کشاورزی ستادی ویژه تشکیل داده است که تمامی اختیارات وزرا و دولت در بخش کشاورزی به آن واگذار شده و مسئولیت هر ستاد استانی بر عهده استاندار است تا با رفع موانع بوروکراتیک امسال به خواست خداوند متعال شاهد انقلابی در بخش کشاورزی کشور باشیم.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه دایره تولیدات کشاورزی بسیار وسیع، متنوع و گسترده است، افزود: تمام سرزمین ایران استعدادهای نابی در عرصه محصولات کشاورزی دارد و بعضا استعدادهایی استثنایی و منحصر به فرد در ایران یافت می شود که از جمله آنها در بخش تولید گیاهان دارویی است که محصولاتی بسیار گرانقیمت، پرسود و اشتغال آفرین هستند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه ایران ۱۱ اقیلم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهان را در جغرافیای خود دارد، اظهار داشت: در انواع خاک بخشهای مختلف کشورمان بیش از ۲۴۰۰ گونه گیاهی رشد می کنند که بیش از ۸۰۰ گونه آنها دارای خواص دارویی بسیار ارزشمند هستند.

دکتر احمدی نژاد اضافه کرد: ایران سالیانه حدود ۴ میلیارد دلار واردات دارویی دارد و این در حالی است که خاک این کشور، مرکز داروهای خدادادی است و با ایجاد سازوکارهای مناسب و آموزش نیروها برای جمع آوری و فرآوری این گیاه ها می توان سالیانه حداقل ۱۰ میلیون دلار صادرات گیاهان دارویی داشت.

رییس جمهور با بیان اینکه البته دشمنان نمی خواهند جمهوری اسلامی ایران مراتب رشد و پیشرفت را طی کند، تصریح کرد: دشمنان به دنبال غافل کردن ملت ایران از مسیر تعالی و افق پیشرفت کشور هستند و متاسفانه برخی ها نیز در داخل دانسته یا نادانسته این خط را ادامه می دهند، در حالی که ایران در حال رقابت با دیگر کشورها در عرصه پیشرفت بوده و زمان به سرعت در حال گذر است.

دکتر احمدی نژاد خاطرنشان کرد: در طول سالهای گذشته اقدامات و تلاش های زیادی صورت گرفته، اما آن نقطه ای که ایران می تواند به آن صعود کند، خیلی بالاتر از جایگاه فعلی این ملت و کشور است و همه هیاهوهای دشمنان برای آن است که ایران به آن نقطه نرسد.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه آنچه کشور را به جلو پیش می برد، کار و تلاش عالمانه، پیگیرانه و دلسوزانه است، گفت: متاسفانه برخی ها غافل از آن هستند که با ناکارآمد و ناتوان جلوه دادن کشور چه ستمی بر این کشور و ملت روا می دارند.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به اینکه ایران نیز مثل همه کشورهای دیگر فهرستی از خوبی ها و توانمندی ها را در کنار برخی ضعف ها توامان دارد، اظهار داشت: متاسفانه عده ای در مسیر رقابتهای سیاسی ناسالم حرفهایی می زنند که البته با ضعفهای واقعی موجود در کشور نیز همخوانی و تطبیق نداشته و فقط اسباب سواستفاده دشمنان برای تخریب چهره پاک این ملت را فراهم می آورد.

وی همچنین در ابتدای سخنان خود مردم استان کرمانشاه را مردمانی مومن ، پرتلاش ،‌ مصمم و انقلابی توصیف کرد و اظهار داشت : مردم این استان نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ سال در خط مستقیم توحید، عدالت واسلام ناب محمدی (ص) زندگی کرده و افتخارات فراوانی را تقدیم ملت ایران و جامعه بشری نموده اند.

رییس جمهور تاکید کرد : مردم این دیارد در طول تاریخ و در دامان پرمهر خود مجاهدان، علما و برجستگان بسیاری را تربیت کرده به ایران اسلامی و جامعه بشری تقدیم کرده اند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.