ساخت اولین روبات کشش دهنده پای بیمار حین عمل

اولین روبات کشش دهنده پای بیمار حین علم در هرمزگان ساخته شد.

محمد نادری زاده، مخترع این دستگاه درخصوص کاربرد این وسیله به خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: از این وسیله می توان در عمل های ارتوپدی مخصوصا در شکستگی های گردن و تنه و قسمت انتهایی استخوان ران و شکستگی های ساق پا که نیاز به کشش دارند با قرار دادن پای بیمار در قسمت پا گیر روبات و سپس پرپ و درب بیمار عمل را شروع کرد و بنا به تقاضای جراح با فشردن شاسی مربوط بر روی کنترل دستگاه های جا به جایی و کشش و چرخش مورد نظر را بر روی پای بیمار اعمال کرد.

وی افزود: دادن کشش به پای بیمار حین عمل برای جا اندازی قطعات شکسته امری ضروری است. از این رو این کشش باید طوری یکنواخت انجام گیرد و قابلیت کشیدن در تمامی جهات برای جا اندازی قطعات شکسته شده را داشته باشد.

همچنین باید قدرت کشیدن پاهای سنگین و حفظ این کشش تا زمان ثابت شدن بوسیله فیک تور را داشته باشد.

نادری زاده تصریح کرد: بر اساس اطلاعیه بین المللی در خصوص مخاطرات شغلی کادر پرستاران اتاقهای عمل، مهمترین خطرات کاری برای پرستاران اطاق عمل ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با عمل جراحی دارد و باعث دچار شدن به مشکلات عضلانی اسکلتی کمر درد می شود.

این مخترع ادامه داد: روبات کشش دهنده پای بیمار درحین عمل در این راستا برای اولین بار طراحی و ساخته شده است تا با ایجاد کشش موثر و یکنواخت حین عمل در جهات مورد نیاز جراح برای جا اندازی شکستگی کار کادر درمان و بیماران را بهتر و آسان می کند.

مزایای روبات کشش دهنده پا

این مخترع با بیان اینکه این روبات فضای کمی اشغال می کند بیان داشت: ایجاد کشش موثر و یکنواخت حین عمل، کشش میلیمتری و با کنترل بصورت برقی، صفحه نمایشگر نشان دهنده میزان کشش، چرخش و ارتفاع، جلوگیری از آسیب به اعصاب، قابل استفاده از دو پا، راحتی نصب و قرارگیری، قابلیت حمل و نقل آسان، جلوگیری از اتلاف وقت، قابلیت استفاده برای بیشتر شکستگی ها، قابلیت استفاده برای همه بیماران حتی بیماران خیلی سنگین، جلوگیری از مشکلات دردهای عضلانی برای پرسنل اطاق عمل، جلوگیری از آلودگی صوتی و باکتریایی قابلیت شارژ مجدد و مصرف کم انرژی از جمله خصوصیات و مزایای این روبات است.

وی درخاتمه خاطر نشان کرد: این دستگاه با شماره ۷۵۸۳۴ در تاریخ ۱۸/۴/۹۱ به ثبت رسیده است./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.