ساخت باتری از باریک‌ترین ماده جهان!!

محققان موسسه پلی تکنیک رنسلیر (RPI) نیویورک با استفاده از گرافن موفق به تولید نسل جدید باتری شده اند که می تواند برای خودروهای برقی و دستگاه های الکترونیکی مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

 

Graphene

 

 

 

به گزارش”یک پارس” به نقل از ایسنا، باتری های قابل شارژ لیتیوم یون (Li) برای دستگاه های مختلف مانند تلفن های همراه، لپ تاپ، تبلت و خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

این باتری ها قابلیت ذخیره سازی میزان بالای انرژی را دارند، اما قادر به تخلیه سریع انرژی نیستند و بدلیل چگالی انرژی پایین زمان شارژ یک باتری تلفن همراه حدود یکساعت بطول می انجامد.

 

این نقطه ضعف باعث می شود که موتورهای الکتریکی خودروهای برقی نتوانند به تنهایی به باتری وابسته باشند و باید از یک منبع انرژی مکمل نیز استفاده شود.

 

تیم تحقیقاتی موسسه RPI به سرپرستی «نیکیل کوراتکار» متخصص نانو مواد موفق به یافتن شیوه ای برای حل این مشکل شده و باتری جدید طراحی کرده اند که قادر به ذخیره سازی حجم بالای انرژی و در عین حال تخلیه سریع انرژی هستند.

 

محققان از یک ورق نازک گرافن استفاده کرده و سپس با استفاده از لیزر یا فلش دوربین، ترک و حفره هایی بر روی ورق گرافن ایجاد کردند؛ نتیجه نهایی ماده آند گرافن با قابلیت شارژ و تخلیه شارژ ۱۰ برابر سریعتر از آنودهای گرافیت متداول است که در باتری های لیتویم یون مورد استفاده قرار می گیرد.

 

«کوراتکار» خاطر نشان می کند: این کشف آماده عرضه بصورت تجاری است و می تواند به توسعه نسل جدید باتری ها و سیستم های الکتریکی برای خودروهای برقی و دستگاه های الکترونیکی قابل حمل منجر شود. نتایج دستاورد محققان در مجله Nano‌ ACS منتشر شده است.

تکنولوژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.