ساخت تئاتر شهر در تمام استان‌ها

جام جم آنلاین: همه مراکز استانی بزودی صاحب ساختمان تئاتر شهر می‌شوند. این خبر را قادر آشنا، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام کرد و گفت که تا یک ماه آینده این طرح تکمیل شده و مراحل اجرایی آن در سراسر کشور آغاز خواهد شد.

آشنا که بتازگی مسوولیت حوزه تئاتر کشور را پذیرفته است در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این که مشکلات استانی تئاتر را کاملا می‌شناسد، تاکید کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود این مشکلات را به صورت ریشه‌ای حل خواهیم کرد.

این مقام مسوول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بودجه لازم برای ساخت ساختمان تئاتر شهر در مراکز استانی هم گفت: برای هریک از این ساختمان‌ها بودجه در نظر گرفته شده و درباره مقدمات این کار با استان‌ها نیز مذاکراتی انجام شده است.

قادر آشنا درباره جزئیات این طرح هم گفت: فاز اول آن از شهریور کلید می‌خورد و امیدواریم به مدت یک سال به بهره‌برداری برسد.

تا چه میزان عملی می‌شود؟

خبر تاسیس تئاتر شهر در مراکز استان‌ها، واکنش مثبت هنرمندان تئاتر شهرستانی را هم در پی داشته است؛ آرش سهرابی، کارگردان و بازیگر تئاتر در استان خوزستان درباره ساخت تئاتر شهر در این استان می‌گوید: طرح بسیار خوبی است، اما باید ببینیم تا چه میزان عملی می‌شود. حرف‌ها و وعده‌های خوبی می‌شنویم اما واقعا امیدوارم که این بار عملی شوند.

این هنرمند درباره وضع فعلی سالن‌های تئاتر در آبادان می‌گوید: هم‌اکنون در آبادان تنها دو سالن اجرای تئاتر وجود دارد که استاندارد نیست و از هم بسیار فاصله دارد. یکی این طرف شهر و دیگری یک طرف دیگر شهر. تصورش را بکنید در گرمای سوزان آبادان و با بعد مسافتی که وجود دارد چگونه می‌توان برای تماشای تئاتر از خانه بیرون رفت.

او ادامه می‌دهد: علاوه بر این موارد ما حتی مکان مناسبی هم برای تمرین نداریم. اگر طرحی که آقای آشنا می‌گویند عملی شود قطعا تئاتر استان‌ها از لحاظ کمی و کیفی پیشرفت خواهد کرد.

او از مسئولان مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد تقاضا می‌کند به امکانات صوتی، نور و صحنه توجه کافی داشته باشند تا سالن‌ها به شکل استاندارد ساخته شود.

ابلاغ اجرای طرح به استان‌ها

مهدی صدقی، سرپرست اداره هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی هم از اجرای این طرح ابراز خرسندی می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: طرح ساخت سالن تئاتر شهر به ما ابلاغ شده است و در حال پیگیری برای اجرایی شدن آن هستیم. امیدوارم حمایت‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستمر باشد و ما را تا عملی شدن کامل این طرح یاری کند.

او ادامه می‌دهد: از زمانی که مقدمات این طرح را شنیده‌ایم هنرمندان استان امیدوار شده‌اند و به نوعی احساس امنیت می‌کنند.

تئاتر بین مدیران محبوبیت ندارد

مجید واحدی‌زاده، یکی از فعالان تئاتر استان اردبیل هم درباره این طرح اظهار می‌کند: به غیر از یکی دو استان، سایر استان‌ها سالن اختصاصی ندارند. چون تئاتر یکی از هنرهایی است که بین مدیران کلان کمتر محبوبیتی دارد و حاضر نیستند برای آن هزینه‌های سنگین کنند.

او به جام‌جم می‌گوید: وقتی شنیدم که قرار است در مراکز استانی ساختمان تئاتر شهر ساخته شود بسیار خوشحال شدم که بالاخره بعد از صد سال که در ایران تئاتر نوین شکل گرفته مسوولان به فکر تجهیز و ساخت سالن تئاتر استاندارد در سراسر کشور بیفتند.

واحدی‌زاده می‌افزاید: در مراسم اردیبهشت تئاتر که در استان اردبیل برگزار شد، از آقای آشنا درخواست کردیم که مقدماتی برای ساخت یک سالن اختصاصی تئاتر در استان ما فراهم شود و ایشان قول مساعد دادند. از اردیبهشت تاکنون صحبتی درباره این موضوع نشده بود و داشتیم از این موضوع ناامید می‌شدیم که این طرح جدید عنوان شد.

سالن چندمنظوره به درد تئاتر نمی‌خورد

این هنرمند از مسوولان درخواست کرد که سالن‌ها را تنها برای اجرای تئاتر بسازند و این سالن‌ها مانند دیگر سالن‌های استانی چندمنظوره نباشد. او درباره این درخواست خود می‌گوید: چند سالنی که در اردبیل وجود دارد چند منظوره است و متناسب با اجرای تئاتر ساخته نشده است. کنسرت‌های موسیقی و جلسات دیگری نیز در آن برگزار می‌شود. مثلا ما اجرای تئاتر داریم، اما به علت جلسه‌ای که سازمان دیگری در استان دارد اجرایمان لغو می‌شود.

او اظهار امیدواری می‌کند که با اجرایی شدن این طرح تئاتر استان‌ها پشتیبان داشته باشد و هنرمندان استانی خود را در سایه حمایت مرکز هنرهای نمایشی ببینند.

زینب مرتضایی‌فرد – گروه فرهنگ و هنر


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.