ساخت ثابت‌کننده‌ بافت قلب با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد

با همکاری متخصصان جراحی قلب باز دانشگاه علوم پزشکی مشهد، برای نخستین بار در کشور نمونه ایرانی ثابت کننده موضعی بافت قلب در کشور ساخته و در بیمارستان امام رضا ( ع )مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر عباسی مدیر گروه جراحی قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سکته‌ قلبی، عارضه‌ شایعی است که به علت گرفتگی عروق خونرسان قلب اتفاق می‌افتد و برای رفع این عارضه عمل جراحی بای پس عروق کرونری ( CABG ) انجام می‌شود.

فوق تخصص جراحی قلب خاطر نشان کرد: عمل جراحی قلب باز به صورتی است که در آن قفسه‌ سینه‌ بیمار باز شده، رگی از قسمت‌های دیگر بدن مثل پا جدا شده و به قسمت گرفته‌ رگ قلب پیوند می‌خورد و بدین ترتیب عمل خونرسانی به قسمت عضلانی قلب از سر گرفته می‌شود.

رئیس بیمارستان امام رضا(ع) مشهد افزود: جراحی قلب باز به دو روش انجام می‌گیرد که در روش اول قلب به صورت موقت از سیستم گردش خون خارج شده و بیمار به دستگاه پمپ قلب و ریه متصل می‌شود و این دستگاه به طور موقت عمل پمپاژ خون را انجام می‌دهد و در روش دوم با استفاده از دستگاه طراحی شده صرفاً قسمتی از قلب که نیاز به پیوند رگ دارد ، ثابت نگه داشته می شود و در حالی که قلب در حال انجام سیکل طبیعی خود می باشد، عمل پیوند رگ انجام می پذیرد و با این روش از عوارض عمل جراحی کاسته می شود.

وی با اشاره به مزایای این دستکاه نسبت به نمونه مشابه ‌ خارجی دستگاه گفت: پوشش دادن فیلد مناسب رگ پیوندی ، ثابت نگه داشتن قسمت مورد نظر قلب در سطح بالاتر، ارزان‌تر بودن آن نسبت به نمونه‌ خارجی، ظریف‌تر بودن و در نتیجه اشغال فضای کمتر از مزایای این دستگاه نسبت به نمونه‌ خارجی آن است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: در گذشته برای تهیه این دستگاه مشکلات زیادی وجود داشت و یکی از آنها هزینه بالا و دیگری زمان دسترسی به این دستگاه بود .و امروز علاوه بر اینکه این دستگاه با هزینه پائینی در اختیار مراکز درمانی قرار می گیرد ، نواقص آن هم نسبت به نوع خارجی آن بر طرف شده است.

گفتنی است: برای ساخت هر یک از این دستگاهها ۵ میلیون ریال هزینه می شود که علاوه بر کاهش ۵۰ درصدی هزینه تامین این دستگاه کشورمان در این زمینه به خودکفایی رسید و نیازی به واردات این دستگاه نیست./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.