ساخت جاذب امواج الکترومغناطیسی تلفن همراه و رادارها توسط محقق ایرانی

گردآوری شده توسط گروه فن آوری اطلاعات ممتاز نیوز

محققان مرکز رشد جامع فناوری پارک علم و فناوری استان فارس موفق به ساخت جاذب امواج الکترو مغناطیسی با استفاده از نانو ذرات مغناطیسی و نانو لوله‌های کربنی با پاسخگویی بالا شدند.

با بیان این که جاذب امواج الکترو مغناطیسی برای جذب امواج الکترومغناطیسی در پهنای صفر تا ۲۵ گیگا هرتز است، افزود: این جاذب امواج، پوششی محتوی یک نانو کامپوزیت است که برای پاسخ‌گویی بهتر، از نانو ذرات مغناطیسی و نانو لوله‌های کربنی در آن استفاده و بر روی فلز اعمال و سبب جذب امواج می‌شود.

وی ادامه داد: پوشش‌های جاذب امواج الکترومغناطیسی بر پایه ساخت مواد مغناطیسی یا دی الکتریکی ویژه‌ای است که امپدانس خاصی را نسبت به موج ورودی به سطح از خود نشان می‌دهند. جاذب‌های امواج الکترومغناطیسی بر پایه بررسی مواد و تکنیک‌هایی است که به منظور دستیابی به مقاومت ظاهری مطلوب در باندهای فرکانسی مختلف است.

به گفته وی مواد جاذب امواج الکترومغناطیسی انرژی حاصل از میدان‌های الکترومغناطیسی را جذب می‌کند و جذب انرژی به این معنی است که انرژی موج الکترومغناطیسی تبدیل به گرما و یا صورت‌های دیگر می‌شود.

ابراهیم‌زاده در خصوص دیگر کاربردهای جاذب‌ امواج الکترومغناطیسی تصریح کرد: پوشش‌های جاذب مغناطیسی دارای کاربردهای وسیعی در ساخت مواد ضد امواج مضر ناشی از تلفن همراه و همچنین در صنایع دفاعی به عنوان پوشش هواپیماها به کار گرفته می‌شود که سبب جذب امواج رادارها می‌شود و از ردیابی هواپیما به وسیله دشمن جلوگیری می‌کنند. همچنین درآزمایشگاه‌های تحقیقاتی نیز برای جلوگیری از ورود امواج و ایجاد اختلال در آزمایشات استفاده می‌شوند.

وی اظهار کرد: روش سنتز در این طرح روش پیچیده‌ای نیست و در شرایط تحریم‌های کنونی می‌توان به راحتی در کشور آن را تولید کرد و همچنین قیمت تمام شده برای این جاذب‌ها بسیار پایین است.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.