ساخت ربات‌هایی که با سرعت و راندمان بالا اقدام به اطفای حریق می‌کنند

محققان یکی از شرکت‌های مستقر در پارک فناوری پردیس ربات‌های آتش‌نشان برای محیط‌های پر مخاطره عرضه کردند که با کمترین ریسک و نزدیک شدن به محیط حریق، اقدام به اطفای آتش می‌کنند.

ابوالفضل حسنی مدیر عامل این شرکت دانش بنیان و مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه وقوع آتش سوزی در مشاغل خطرناک هر ساله جان صدها نفر را می‌گیرد و خسارات زیادی به اماکن، تاسیسات و تجهیزات وارد می‌کند، گفت: با وجود رعایت نکات ایمنی و اصول پیشگیری از وقوع حوادث به خصوص در محیط‌های قابل اشتعال مثل صنایع نفت و گاز، همچنان خطر وقوع آتش سوزی، غیر قابل پیش بینی و اجتناب ناپذیر است. بنابراین برنامه‌ریزی برای اقدام فوری و دقیق به هنگام آتش سوزی، به جهت به حداقل رساندن خسارت‌های جانی و مالی، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با اشاره به  طراحی و ساخت ربات‌های آتش‌نشان در این شرکت، افزود: در محیط‌های پالایشگاهی هر لحظه امکان انفجار وجود دارد؛ از این ربات‌ها ‌می‌توان برای اطفای حریق استفاده کرد. در شرایط خطرناکی که حضور آتش‌نشان غیر ممکن یا خطرساز است، ربات آتش‌نشان با قدرت بالا و مانور حرکتی مناسب می‌تواند عملیات اطفای حریق را با سرعتی بالا و با راندمانی مناسب انجام دهد.

حسنی خاطر نشان کرد: این ربات‌ها با ضریب اطمینان بالا، ریسک کم و نزدیک به منطقه حریق، آتش را خاموش می‌کنند و دیگر نیازی نیست که فرد به این محیط نزدیک شود.

مجری طرح یادآور شد: ما در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم این ربات‌ها را تجاری سازی کنیم. 

وی با بیان اینکه این ربات از قطعات ضدحریق ساخته شده است، ادامه داد: این یک خودروی نیمه اتوماتیک و برای آتش‌نشانی در فضای باز طراحی شده است که پس از وقوع حادثه توسط اکیپ‌های عملیاتی در محل مورد نظر قرار گرفته و از طریق کنترل از راه دور به سمت نزدیکترین نقطه به آتش هدایت می‌شود.

حسنی خاطر نشان کرد: این ربات به صورت آنلاین تصاویر اطراف را برای اپراتور می‌فرستد تا اپراتور بتواند با کنترل تجهیزات اطفای حریق نصب شده روی ربات، بدون نگرانی از سرایت شعله یا انفجار، آتش را از فاصله دور مهار کند.

وی سرعت بالای انجام فعالیت، قدرت بالای پاشش مواد خاموش کننده با مانور بسیار قوی، راندمان بالا به دلیل امکان نزدیک شدن به آتش، هدایت و کنترل آسان، ایمنی بالا، عدم نیاز به حضور مستقیم عوامل انسانی، سهولت در حمل و نقل و استفاده و عدم ایجاد مخاطرات زیست محیطی را از مزایای استفاده از ربات آتش‌نشان دانست.

به گفته وی از این ربات می‌توان در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاه، هسته‌ای و سایر صنایع پر مخاطره به عنوان یکی از ملزومات عملیاتی در مواقع بحرانی استفاده کرد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، سرعت این ربات ۲.۴ تا ۲۰ کیلومتر بر ساعت و وزن آن ۱۸۰ کیلوگرم است. علاوه بر آن این ربات مجهز به موتور محرکه الکتریکی یا موتورهای دیزلی و منبع تغذیه باطری یا سوختی است که قابلیت کنترل از راه دور و ارسال اطلاعات به صورت بی‌سیم را دارد.

سنسورهای غلظت گاز و طیف‌سنج برای کمک به اجتناب از موانع، نازل‌های مبتنی بر آب یا فوم، سیستم مه پاش برای خنک‌سازی خود ربات است.

بازه حرکتی نازل ربات آتش‌نشان ساخته شده ۱۸۰ درجه عمودی و ۳۴۰ درجه افقی است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.