ساخت ربات جراح مجهز به حس لامسه

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر نمونه ابزار رباتیکی مجهز به حس لامسه طراحی و پیاده سازی کردند که قادر به شناسایی شریانهای معیوب و یا دارای گرفتگی است.

دکتر علی ابوئی مهریزی- مجری طرح با بیان اینکه در فاز اول این تحقیقات مطالعاتی در زمینه حس لامسه مصنوعی و روشهای یافتن شریان مخفی داخل بافت انجام شد، افزود: برای این منظور با مطالعات میدانی که در داخل اتاقهای عمل صورت گرفت، مشخص شد که در اتاقهای عمل معضل عدم توانایی حس لامسه طبیعی جراح در تشخیص گرفتگی شریان در اکثر عمل های جراحی باز عروق وجود دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اکثر جراحی های باز عروق به دلیل عدم تشخیص محدوده دقیق گرفتگی یک شریان به دلیل پوشانده شدن دستان جراح با یک یا دو دستکش جراحی، در سطح شریان برشهایی ایجاد می شود که این امر موجب خونریزی و طولانی شدن عمل می شود.
ابوئی با بیان اینکه بر این اساس فاز دوم مطالعات آغاز شد، اظهار داشت: برای رفع این معضل نمونه ابزار رباتیکی مجهز به حس لامسه مصنوعی ساخته شد و بر روی نمونه های شبیه سازی شده شریان و بافت نرم تست شد.
مجری طرح خاطرنشان کرد: با استفاده از این ابزار رباتیکی جراحی می توان محدوده گرفتگی را به صورت دقیق تشخیص داد و نیاز به برش در سطح شریان برای تشخیص گرفتگی به طور چشمگیری کاهش می یابد.
وی تشخیص وجود شریان داخل بافت از طریق ثبت نمودار نبض، تشخیص میزان سفتی و نرمی بافتهای بدن و تشخیص وجود هرگونه ناهمگنی در یک بافت نرم مانند غده را از مزایای این ابزار نام برد.

داغ کن - کلوب دات کام ارسال به کلوب


Latest news from our site

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.