ساخت سمفونی غدیر

جام جم آنلاین: شاهین فرهت آهنگساز و مدرس موسیقی است.وی تاکنون بیش از ۸۵ اثر موسیقایی ساخته و مجموعه سمفونی‌هایی را نیز در دست ساخت و انتشار دارد.

چندی پیش پانزدهمین سمفونی او با نام «فردوسی» عرضه شد. فرهت بزودی دو سمفونی دیگر را نیز منتشر خواهد کرد.

این روزها مشغول چه کاری هستید؟

تدریس موسیقی و ساخت سمفونی‌های جدیدم.

پس در حال ساخت سمفونی هم هستید. کمی هم درباره این آثارتان توضیح دهید.

در حال کار روی دو سمفونی هستم. سمفونی شماره ۱۶ را به نام دکتر هرمز فرهت می‌سازم. ایشان پسر عموی من بودند و همچنین استاد من در عرصه موسیقی، می‌توانم بگویم حق بسیاری بر گردنم دارند. این سمفونی را برای ادای دین به ایشان می‌سازم. سمفونی قبلی من هم که به شاعر و حماسه‌سرای بزرگ فارسی، فردوسی تعلق داشت زمستان سال گذشته منتشر شد.

از شیوه موسیقایی ایشان نیز در ساخت سمفونی استفاده کرده‌اید؟

بله. ایشان از پیشکسوتان عرصه موسیقی کلاسیک در ایران بودند و در ساخت این سمفونی تم کارهای ایشان را نیز استفاده کرده‌ام. این سمفونی را اواخر زمستان امسال در کشور اکراین ضبط خواهم کرد.

درباره سمفونی دومتان هم توضیح دهید.

این سمفونی را که «غدیر» نام دارد برای حضرت علی (ع) می‌سازم. این کار یک سوئیت پوئم سمفونیک است که در قسمت پایانی آن یک خواننده نیز حضور پیدا خواهد کرد و شعری را می‌خواند. سعی دارم بخشی هم برای دکلمه این شعر در نظر بگیرم که با بخش آوازی مرتبط باشد.

مشخص شده بخش آوازی آن را چه کسی اجرا می‌کند؟

هنوز نه. باید خواننده‌های مختلف را امتحان کنم تا بتوانم به نتیجه برسم و آن را اعلام کنم.

این سمفونی‌ها را به سفارش نهاد خاصی می‌سازید؟

نه، من سفارشی کار نمی‌کنم و همیشه برای دل خودم می‌سازم. اما برخی نهادها هستند که همیشه به کارهای من لطف دارند و همراهی‌ام می‌کنند. جا دارد از صداوسیما، حوزه هنری، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و فرهنگستان هنر تشکر کنم.

درباره سفارشی بودن کار سوال کردم به خاطر این که فکر می‌کنم هزینه‌های ضبط سمفونی خیلی بالا رفته و آهنگساز نمی‌تواند به تنهایی از عهده آن برآید.

بله. همین‌طور است.۱٫۵ سال پیش سمفونی فردوسی را با ۱۴ میلیون تومان ضبط کردم، اما حالا برای انجام چنین کاری لااقل ۲۸ میلیون تومان بودجه نیاز دارم. تا به حال هم برخی نهادها گفته‌اند که برای این سمفونی‌ها با من همکاری می‌کنند، اما هنوز قطعی نشده و نمی‌توانم آن را اعلام کنم.

زینب مرتضایی فرد – گروه فرهنگ وهنر


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.