ساخت سه قفل کوچک به اندازه یک پوست پسته توسط هنرمند صنایع دستی

یدالله نیکزاد چالشتری تنها بازمانده از نسل هنرمندان قفل‌ساز منطقه چالشتر چهارمحال بختیاری به خبرنگار مهر گفت: همزمان با فراگیری رشته قفل سازی، هنرهای قلمزنی، آیه نگاری، تذهیب، طلا و نقره کوبی را نیز نزد استادان این رشته های هنری یاد گرفتم. چرا که معتقدم در هنر قفلسازی چندین رشته هنری جای گرفته است.

وی ادامه داد: در هنر قفلسازی ۲۸ رشته صنعتی دخیل است که هیچ وقت ۱۵ رشته از آنها را به کسی آموزش نمی دهم مانند آب دهی فولاد بنفش و یا فولاد جوهری که بسیار خطرناک هستند و اگر کسی اصول کار را نداند نمی تواند آن را انجام دهد.

وی توضیح داد: درجریان انجام این کارهای صنعتی به دلیل استشمام گازهای سمی، ۹۵ درصد از حس بویایی خود را از دست داده ام.

نیکزاد بیان کرد: اکنون نمونه ای از قفلی که برای خانه کعبه ساختم را در حال تهیه دارم که نیمی از تزئینات آن آماده شده است.

وی به ساخت قفلی برای خانه کعبه اشاره کرد و گفت: این قفل را در سالهای ۴۷ تا ۵۰ ساخته بودم که بیش از دو کیلو گرم طلا در آن به کار رفته بود.

این قفلساز چالشتری گفت: در طی سفرهای تحقیقاتی ام به نقاط مختلف ایران برای دستیابی به هنر قفلسازان دیگر به منطقه کرمانشاه رسیدم که در آنجا درهای چوبی با قفل های رمزی چوبی را پیدا کردم که قدمتی بیش از ۴۶۰ سال داشتند این قفل ها انگیزه ای برای ساخت قفل های ریز رمزی شد به گونه ای که بزرگترین و ریزترین قفل رمزی را در سالهای ۴۷ و ۴۸ ساختم.

نیکزاد گفت: موفق شده ام کوچکترین قفل دنیا را با اندازه چهار و نیم میلی گرم در سه موزه جهان از جمله آرمیتاژ در سال ۴۶ به نام خود ثبت کنم. تاکنون آثار بی‌شماری در داخل و خارج از کشور به نمایش در آمده است که نمونه‌هایی از آنها در موزه آستان قدس رضوی موجود است. البته مدتی پیش بخش مهمی از کارهای هنری من در موزه لوور پاریس به نمایش درآمده بود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.