ساخت غیرمجاز در پنج منطقه تهران

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

www.bananews.irمعصومه ابتکار: مناطق یک، دو، سه، پنج و ۲۲ محل ساخت وسازهای غیرمجاز شده است جمعیت منطقه ۲۲ ناگهان یک میلیون نفر افزایش پیدا کرد

به گزارش ممتاز : اعضای شورای شهر تهران بعد از حداقل دو سال پیگیری برای حل معمای ساخت‌وسازهای غیرمجاز در پایتخت روز قبل بدون آنکه به چرایی این پدیده پرداخته  باشند از گسترش ابعاد آن در حداقل پنج منطقه تهران خبر دادند.

معصومه ابتکار، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر در جلسه روز قبل شورا اعلام کرد: در مناطق یک، دو، سه، پنج و ۲۲
ساخت وسازهای غیر مجاز در تیراژ قابل توجه در جریان است و به طور مثال در منطقه ۲۲ تحت تاثیر این مدل ساختمان ها جمعیت تازه منطقه تا یک میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.
به گزارش «دنیای اقتصاد» پدیده
ساخت وسازهای غیرمجاز تهران که در احداث آپارتمان بدون پروانه ساختمانی یا احداث ساختمان با کاربری یا تراکم مغایر مقررات بالادست خلاصه می‌شود، در شرایطی برای چندمین بار سوژه شورای شهر شده که اقدام در خور توجهی برای جلوگیری  یا کنترل آن تاکنون انجام نشده است.
آنچه شورای شهر تهران را نگران عواقب ساخت وساز غیر مجاز کرده است افزایش جمعیت پایتخت از افق پیش‌بینی شده در طرح جامع تهران است. شورای شهر سوم اکنون در واپسین جلسات خود معمای ساخت‌وساز غیرمجاز را بار دیگر در دستور کار قرار داده تا شاید اهمیت آن به اعضای تازه القا شود و در دوره مدیریت تازه شهر تهران حل و فصل شود. چرا که افزایش حجم ساخت‌وساز‌های غیر‌مجاز در بعضی مناطق شهر تهران همچون منطقه یک، دو ، سه، پنج و ۲۲ جمعیت ساکن در این مناطق را در چند ماهه اخیر افزایش داده است. اعضای شورای شهر تهران در اولین جلسه بعد از تعطیلات شورا بار دیگر به رواج ساخت وساز‌های غیر مجاز در محدوده شهر تهران اعتراض کردند و خواستار بازنگری دوباره در طرح تفصیلی تهران شدند. عباس شیبانی مسن‌ترین فرد شورای شهر با تذکری دوباره نسبت به ساخت وسازهای غیر مجاز در تهران لزوم نظارت دقیق بر روند ساخت‌وسازهای بلند مرتبه در پایتخت را خواستار شد.

 

معصومه ابتکار، رییس کمیته محیط زیست شورا نیز با تایید صحبت‌های وی، روند صعودی ساخت و سازهای غیر مجاز در مناطق یک، دو، سه، پنج و ۲۲ را مخاطره آمیز عنوان کرد و گفت: این ساخت و سازها که اکثریت در قالب برج‌های بلند مرتبه می باشند سبب افزایش جمعیت ساکن در بعضی مناطق شده است.
او از افزایش یک میلیونی جمعیت منطقه ۲۲ در چند ماهه اخیر خبر داد و افزود: در این چند ماه به واسطه ساخت وسازهای غیر مجاز در اطراف دریاچه بالغ بر یک میلیون نفر بر جمعیت منطقه ۲۲ اضافه شده است.
به گزارش «دنیای اقتصاد» در پایان جلسه روز قبل عباس شیبانی یک از اعضای شورای شهر تهران در نطقی خارج از دستور ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهر تهران را محکوم کرد. شیبانی مسن‌ترین عضو شورای شهر تهران پیش از این نیز بارها به ساخت و سازهای غیر مجاز در تهران انتقاد کرده بود و حتی تاکید کرده بود که شخصا ساختمان‌های بالای ۴ طبقه را خراب خواهد کرد!
در همین رابطه بار دیگر در جلسه روزسه‌شنبه (دیروز) تاکید کرد: نباید شهرداری اجازه ساخت ساختمان‌های بالای ۴ طبقه را بدهد.
او از اعضای شورای شهر تهران خواست تا بیشتر در این موضوع کنکاش کنند و راهکار مناسبی را ارائه کنند.
چه کسی مجوز ساخت وساز غیرمجاز می‌دهد؟
معصومه ابتکار دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در حمایت از صحبت‌های شیبانی گفت: در بعضی از مناطق شاهد ساخت و سازهای غیر مجاز هستیم و این سوال پیش می‌آید که نمی‌دانیم مجوز این ساختمان‌ها، که به صورت برج هم می باشند چه کسی می‌دهد؟
او تصریح کرد: در مناطق یک، دو، سه، پنج و ۲۲ ساختمان‌های عجیب و غریبی ساخته می‌شود که حتی در منطقه ۲۲ شاهد هستیم که جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر به جمعیت قبلی منطقه اضافه شده است در حالی که جمعیت پیش بینی شده برای این منطقه ۷۵۰ هزار نفر بوده است. ابتکار ادامه داد: جا دارد در نزدیک‌ترین زمان ممکن بازنگری در مورد طرح تفصیلی و آیین نامه‌ها و ضوابط آن داشته باشیم؛ چراکه در زمان بررسی این طرح مقرراتی طرح شد که شهرداری تهران یا آن را تعدیل کرد یا شخص شهردار تهران با آن موافق نبود و در حال حاضر مناطق یاد شده وضع نامناسبی دارند و مشکلات اجتماعی بسیاری برای آنها به وجود آمده است. معصومه ابتکار تاکید کرد: بسیاری از کوچه‌های شمال تهران وضعیت نگران‌کننده‌ای دارند.  به عنوان مثال یکی از کوچه‌های منطقه یک به نام اندرزگو در حال حاضر گرفتار یک برج شده است در حالی که در آن منطقه چنین بلندمرتبه‌سازی از قبل پیش‌بینی نشده و طبق ضوابط بلندمرتبه سازی که در طرح تفصیلی ارائه کردند، قرار بود این برج‌ها در لکه‌های خاصی که تعریف شده اتفاق بیفتد اما این روند رعایت نمی‌شود و ما شاهد احداث ساختمان‌های بیش از ۹ طبقه و حتی تا ۲۰ طبقه هستیم که به هیچ وجه با ضوابط مورد نظر شورای شهر سازگاری ندارند. ابتکار اضافه کرد: البته تمام این ساختمان‌ها به یک شکلی از کمیسیون ماده پنج مجوز گرفته و توجیه و سببی برای خود پیدا کرده‌اند.
نامه‌های هفتگی اعتراض به شهرداری
مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه بنده نیز موافق صحبت‌های خانم ابتکار و آقای شیبانی هستم، گفت: بنده هر هفته چندین نامه در خصوص اینگونه مشکلات می‌نویسم و به شهرداری ارسال می‌کنم.
او اظهار کرد: موافق هستم که نباید در مناطق تهران برج‌سازی صورت گیرد، اما از سوی دیگر باید واقع بین باشیم چون نمی‌توانیم ساخت ساختمان‌های بالای ۴ طبقه را محدود کنیم و در واقع این موضوع عملیاتی نیست.

– ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.