ساخت قدرتمندترین ابر رایانه دوباره در چین

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

چین با ساخت قدرتمند ترین ابر رایانه جهان دوباره به صدر فهرست کشورهای دارای قدرتمندترین ابر رایانه جهان باز گشت.
 
رتبه بندی ۵۰۰ ابر رایانه قدرتمند جهان هر دو سال یک بار توسط دانشگاه منهیم آلمان انجام می گردد.
 
اکنون در صدر این فهرست ابر رایانه "تیانهه -۲ " که قدرت محاسباتی آن ۳۳٫۸۶ پتافلاپ در ثانیه (۳۳ هزار و ۸۶۳ تریلیون محاسبه در ثانیه ) است قرار دارد.
 
در رتبه دوم این فهرست ابر رایانه "تیتان" ساخت IBM قرار دارد که قدرت محاسباتی آن ۱۷٫۵۹ پتافلاپ در ثانیه اعلام شده است.
 
دانشمندان IBM معتقدند شیوه ای که بر اساس آن این رتبه بندی انجام می گردد باید به روز شود و این تغییر در کنفرانسی که قرار است هفته جاری در دنور کلرادو برگزار شود به رای گذاشته شود.
 
آلساندرو کوریونی رئیس بخش علوم محاسباتی در آزمایشگاه تحقیقات IBM می گوید تعیین ۵۰۰ ابر رایانه برتر در دهه های اخیر در تلاش برای داشتن یک عدد که می تواند برای اندازه گیری عملکرد و تکامل رایانه های دارای عملکرد بالا استفاده شود، ابزار مفیدی بوده است.
 
وی افزود: اما امروزه به اندازه گیری عملی تری نیاز داریم که نشان دهند استفاده واقعی از این ابررایانه ها بر اساس مهمترین کاربردهایشان باشد.
 
آلن وود وارد دانشمند علوم رایانه از دانشگاه سوری انگلیس با این پیشنهاد موافق است و می گوید : صحبت در مورد تعداد محاسباتی که این ابر رایانه ها قابلیت انجام در هر ثانیه دارد مانند آن نیست که بگویم یک ابر رایانه می تواند این کار را به طور پایدار و به شکل عملی انجام دهد. اگر به همان سرعتی که رایانه قابلیت پردازش دارد، به آن داده ای عرضه  نشود ممکن است این پرداشگرها دچار اختلال شوند.
 
ابررایانه تیانهه -۲ توسط دانشگاه ملی فناوری های دفاعی چین ساخته شده است.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.