ساخت مسکن مشمول «عوارض متفرقه»

۲۱فروردین۱۳،

کد خبر: ۶۴۴۶ تاریخ انتشار یافتن: چهارشنبه ۲۱ فروردین۷:۱۱ عصر ذخیره ارسال به دوست نسخه چاپی

در بعضی مناطق که در محدوده بافت‌فرسوده قرار گرفته و شهرداری موظف است همه هزینه‌های مربوط به عوارض ساخت و تراکم را در این مناطق «تخفیف» بدهد، اخیرا مبالغی سنگین تحت عنوان «عوارض‌متفرقه» دریافت می‌شود.

به گزارش نوساز، سرمایه‌گذاران ساختمانی این مناطق ضمن ارائه اسناد و مدارک محاسبه‌شده توسط شهرداری‌تهران به «دنیای‌اقتصاد»، اعلام کردند: در جدول هزینه‌ای درج‌شده در پروانه‌ساختمانی پروژه‌های ما، اگر‌چه کل مبلغ عوارض و تراکم مشمول تخفیف کامل شده است، اما ردیف تازهی تحت عنوان «عوارض‌متفرقه» به این جدول اضافه شده که مبلغ ریالی آن بین ۲ تا ۵ برابر مبلغ تخفیف داده شده است!
این در حالی است که مدیران مناطق شهرداری‌تهران دربارهٔ سبب ورود این عوارض تازه به متن بعضی پروانه‌‌های ساختمانی، توضیح قابل‌ دفاعی ندارند که به عوامل ساخت‌وساز ارائه کنند.
گزارش «دنیای‌اقتصاد» از یک نمونه پروانه‌ساختمانی صادرشده توسط یکی از شهرداری‌های مناطق حاکی است: برای احداث یک ساختمان مسکونی ۸ واحدی در محدوده بافت‌‌فرسوده، در ازای تخفیف ۱۰۰درصدی برای ۲ میلیون تومان عوارض‌تراکم، رقمی معادل ۵۵ میلیون تومان بابت «عوارض‌متفرقه» بابت هزینه صدور پروانه‌ساخت از سوی شهرداری مطالبه شده است.
در نمونه‌ای دیگر برای احداث یک ساختمان مسکونی ۱۴ واحدی در بافت‌فرسوده شهر تهران، اگر چه شهرداری عوارض ساخت و تراکم را ۸۶ میلیون تومان تعیین کرده و کل آن را به سازنده تخفیف داده است، اما ۱۷۷ میلیون تومان بابت «عوارض‌متفرقه»، از سازنده برای صدور پروانه طلب کرده است.
آنچه سبب ابهام سازنده‌ها در مواجهه با این عوارض سنگین، شده و شک‌وشبهه‌هایی نسبت به قانونی‌ یا غیرقانونی بودن آن ایجاد کرده است، جای خالی این عوارض در قوانین و مقررات شهرداری است.
در جدول منابع و درآمدهای مصوب بودجه‌شهرداری تهران در قسمت درآمدهای حاصل از ساخت‌وساز، هیچ ردیف یا تبصره‌ای تحت عنوان «عوارض‌متفرقه» وجود ندارد.
همچنین مطابق آنچه سازمان نوسازی شهر تهران با استناد به مصوبات دولت و شورای‌شهر تهران اعلام کرده است: احداث واحد‌های مسکونی در محدوده بافت‌فرسوده تهران از معافیت کامل در پرداخت هزینه عوارض ساخت برخوردار می باشند. از سوی دیگر در متن طرح تفصیلی تازه تهران به صراحت قید شده است که هر نوع تغییر در نحوه محاسبه عوارض ساخت در بافت‌فرسوده باید به تایید شورای‌شهر برسد.
«دنیای‌اقتصاد» روز قبل ماجرای دریافت «عوارض‌متفرقه» از ساخت‌وسازهای مسکونی در تهران را از اعضای شورای‌شهر تهران پیگیری کرد، اما اعضا از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کردند و با واکنش تند نسبت به مدارکی که سازنده‌ها دربارهٔ این عوارض تازه ارائه کردند، خواستار پاسخگویی مدیران شهرداری بابت سبب اخذ چنین عوارضی شدند.
روز قبل در پاسخ به «دنیای اقتصاد» دربارهٔ این ماجرا، اعضای شورای شهر تهران در تذکری کتبی نسبت به دریافت عوارض متفرقه از متقاضیان نوسازی در بافت فرسوده اخطار دادند.
این اعضا در نامه خود از شهرداری تهران خواسته‌اند تا توضیحات خود را دربارهٔ سبب دریافت این نوع عوارض در مهلت مقرر – هفته‌آینده – ارائه دهد؛ در غیر این صورت ماجرای دریافت عوارض متفرقه به صورت ویژه در صحن علنی جلسه هفته آینده شورای شهر بررسی خواهد شد. «عوارض متفرقه» عنوان تازه راه‌یافته به ردیف عوارض پرداختی متقاضیان نوسازی بافت فرسوده در چند ماه اخیر بوده است. این در حالی است که طبق مصوبه شورای شهر تهران به منظور تشویق ساکنان بافت فرسوده به نوسازی واحدهای مسکونی، تمامی متقاضیان احیا و نوسازی مشمول دریافت تخفیف ۱۰۰ درصدی عوارض و تراکم شده اند.
به گزارش «دنیای اقتصاد» در چند ماه پایانی سال ۹۱ بعضی از متقاضیان صدور مجوز نوسازی واحدهای مسکونی در بافت فرسوده با وجود تخفیف ۱۰۰ درصدی عوارض در این محدوده، از سوی شهرداری تهران مکلف به پرداخت عوارضی تحت عنوان «عوارض متفرقه» شده‌اند که بعضا از مبلغ تعیین شده به عنوان عوارض بخشوده شده مازاد تراکم نیز بیشتر بوده است.
اگرچه مدیران شهری دریافت عوارض «متفرقه» را رد می‌کنند؛ اما اعضای شورای شهر تهران به سبب بعضی گزارش‌های مردمی آن را غیرقانونی خوانده‌اند.
دریافت «عوارض متفرقه» غیرقانونی است
سخنگوی شورای شهر تهران در واکنش به دریافت عوارض ساخت در قالب «عوارض متفرقه» در بافت فرسوده به «دنیای اقتصاد» گفت: اگر چه شخصا اطلاع دقیقی از دریافت این نوع عوارض در بافت فرسوده ندارم، اما به طور حتم دریافت عوارض تحت هر عنوانی در بافت فرسوده غیرقانونی است.
خسرو دانشجو عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران ادامه داد: ممکن است در مناطق دیگر، جمع چندین عوارض را تحت عنوان ردیف عوارض متفرقه محاسبه و از مالک دریافت کنند؛ اما در محدوده بافت فرسوده دریافت عوارض تحت هر عنوانی غیر قانونی قلمداد می‌شود.
دانشجو تصریح کرد: در صورتی که اشخاص متقاضی نوسازی در بافت فرسوده با چنین موردی در جدول پرداختی‌های خود به شهرداری، رو به رو می‌شوند، می‌توانند به صورت موردی به شورای شهر مراجعه کنند تا پیگیری کنیم.
تذکر کتبی را پیگیری می‌کنیم
حمزه شکیب، رییس کمیسیون توسعه و عمران نیز در این باره اظهار کرد: مواردی در ارتباط با دریافت «عوارض متفرقه» ملاحظه شده است و در پیگیری همین مورد نیز به صورت کتبی تذکری به شهرداری ارسال کرده‌ایم که در صورت ارائه نشدن توضیح این موضوع در صحن علنی شورای شهر آن را پیگیری می‌کنیم.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، بعضی از اعضای شورای شهر احتمال می‌دهند دریافت این نوع عوارض به سبب تخلف احتمالی سازنده در تراکم اضافی یا سطح اشغال باشد که به صورت غیرقانونی از متقاضی دریافت می‌شود؛ اما هنوز به صورت روشن سبب آن مشخص نیست.

منبع: دنیای اقتصاد


برچسب هابرچسب ها: شهرداری ، درآمد ، هزینه ، عوارض، بودجه، تراکم



آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.