ساخت نمونه اولیه دوربین دیجیتال گیگاپیکسلی (+عکس)

ابعاد این دوربین دیجیتال ۵۰×۵۰×۷۵ سانتی متر است. لنز ۶ سانتی متری توپی شکل آن توسط ۹۸ دوربین میکرو که هر کدام دارای یک سنسور ۱۴ مگاپیکسلی هستند، احاطه شده است.

علمولوژی: مهندسان برق از دو دانشگاه معتبر جهان با هماهنگ کردن ۹۸ دوربین بسیار کوچک در یک دستگاه واحد، نمونه اولیه دوربین دیجیتالی را طراحی کرده و ساخته اند که قادر است تصاویر را با جزئیات بی سابقه ای ثبت و برداشت کند.

وضوح و قدرت تفکیک پذیری این دوربین ۵ برابر بیشتر از دید ۲۰/۲۰ انسان در بیش از یک میدان ۱۲۰ درجه افقی است. این دوربین می تواند تصاویر ۵۰ گیگاپیکسلی (یعنی معادل ۵۰ هزار پیکسل) را ثبت کند. این در حالی است که اکثر دوربین های فعلی بازار فقط می توانند تصاویری ۸ تا ۴۰ مگاپیکسل بگیرند. همانطور که می دانید، پیکسل ها کوچکترین اجزا یک داده تصویری به شمار می آیند. بنابراین هر چه تعداد پیکسل های یک تصویر بیشتر باشد، میزان تفکیک پذیری یا وضوح یا اصطلاحا رزولوشن تصویر بالاتر خواهد بود.

ابعاد این دوربین دیجیتال ۵۰×۵۰×۷۵ سانتی متر است. لنز ۶ سانتی متری توپی شکل آن توسط ۹۸ دوربین میکرو که هر کدام دارای یک سنسور ۱۴ مگاپیکسلی هستند، احاطه شده است.

هر یک از دوربین های میکرو داده های تصویری یک منطقه خاص از میدان دید را ثبت می کند. سپس یک پردازنده کامپیوتری مجموع داده های هر ۹۸ دوربین را به هم ارتباط داده و ضمن هماهنگ سازی، آنها را در قالب یک تصویر که جز به جز سوژه در آن با کیفیت بالا قابل رؤیت است، نمایش می دهد.

شاید به جرات بتوان گفت که کوچکترین و سریع ترین دوربین گیگاپیکسلی جهان، می تواند تصویر سوژه هایی را بگیرد که شاید عکاس با دید طبیعی خودش قادر به مشاهده آن نیست، اما پس از مشاهده عکسی که با این دوربین گرفته است، به وجود آن ها پی می برد.

به عقیده محققان، طی ۵ سال آینده با کوچک تر و کارآمدتر شدن اجزا الکترونیکی دوربین ها، نسل آینده دوربین های گیگاپیکسلی در دسترس عموم کاربران و علاقه مندان به دنیای عکاسی و فیلمبرداری قرار خواهد گرفت.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.