ساخت پلاستیکی با الهام از بالهای پروانه / سطحی مقاوم به آلودگی

شنبه ۲۰م آبان به نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

ساخت پلاستیکی با الهام از بالهای پروانه / سطحی مقاوم به آلودگی

ساخت پلاستیکی با الهام از بالهای پروانه / سطحی مقاوم به آلودگی

بالهای پروانه نیز مانند پاهای چسبناک مارمولک همیشه منبع الهام مناسبی برای تحقیقات “زیست تقلید” بوده است براین اساس دانش پژوهان قصد دارند سطوح مقاوم به غبار و آلودگی بسازند.

به گزارش تفسیری راسخون به نقل از مهر، محققان تلاش داشته اند از ویژگی های مختلف بالهای پروانه برای ساخت اسکناس های غیرقابل جعل، منعکس نماینده های نور و سلول های خورشیدی استفاده نمایند.

اکنون دانش پژوهان دانشگاه دولتی اوهایو قصد دارند از غشای ظریف بال پروانه برای ساخت سطوح مقاوم به غبار و آلودگی استفاده نمایند.

محققان در این پژوهش ،جنس نر پروانه بزرگ آبی رنگMorpho didiusبومی پرو را مورد مطالعه قرار دادند.

“بارات بوشان” استاد مهندسی مکانیک دانشگاه اوهایو می گوید: بالهای این پروانه آن قدر ظریف است که وجود هر گونه آلودگی یا رطوبت بر روی آن سبب دشوار شدن پرواز برای این پرنده می گردد.

همچنین جنس نر و ماده این پروانه یکدیگر را بر اساس رنگ و الگوهای بال می شناسند. هر گونه ی این پروانه واقعا منحصر به فرد و تک است. از این رو آنها باید برای تولید مثل بالهای خود را درخشان و مرئی نگهدارند.

محققان توانستند با الگوبرداری از این بال های ظریف، پلاستیکی را بسازند که ساختار این بال را تقلید می نماید.

آنها همچنین  سطوح پلاستیکی دیگری را نیز با تقلید از برگ گیاه برنج (Oriza sativa) ساختند.

محققان سپس ویژگی های ضد آلودگی این سطوح را با پلاستیکی که در تقلید از پوست کوسه در تحقیق دیگری ساخته شده بود مقایسه نمودند.

آنها یک سطح نانوذره ای را به همه این سطوح اضافه نمودند کاری که با الهام از سطح براق و لغزنده برگ گیاه برنج و پوست کوسه انجام شد.

سپس هر سطح را با پودر کربید سیلیسکون پوشش و آن را در زاویه ۴۵ درجه قرار دادند و به مدت دو دقیقه آب روی آن ریختند. محققان با مقایسه تعداد ذرات غبار پیش و پس از شستشو با آب، توانستند خاصیت مقاوم به آلودگی هر سطح را اندازه گیری نمایند.

دانش پژوهان می گویند در حالی که ۷۰ درصد آلودگی روی سطوح صاف به این شیوه پاک شد، اما پلاستیک ساخته شده به تقلید از بال پروانه ۸۵ درصد غبار را از سطح خود پاک نمود.

مشاهدات میکروسکوپی آنها نشان داد بالهای پروانه بسیار صاف است و درواقع آلودگی و رطوبت از روی این سطح لیز می خورد.

نتایج این تحقیقات در نشریه  Soft Mattersمنتشر شده است.
/۲۷۵۹/


اخبار راسخون / علم و فناوری

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.