ساخت ۶۰ سد تازه در دستور کار

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/مشاور وزیر نیرو افزود: در قالب طرح های مهرماندگار، ۳۰ سد به بهره برداری رسیده و تا پایان امسال سدهای سرابی تویسرکان، تالوار بیجار و یک سد نیز در استان سیستان و بلوچستان به بهره برداری می رسند.
مشاور وزیر نیرو با بیان اینکه ۱۰ درصد از منابع سدسازی در لایحه بودجه سال ۹۳ کاهش و به طرح‌های آبرسانی اختصاص می یابد، گفت: ۵۰ درصد از دشت های کشور ممنوعه می باشند و امکان بهره برداری از آنها وجود ندارد.

به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) محمد حاج رسولی ها با اشاره به اینکه بی توجهی به اقتصاد آب سبب شده از بسیاری کشورهای جهان سوم در این زمینه عقب تر باشیم گفت: میانگین مصرف آب در بخش کشاورزی ۹۲ درصد است و نگاه کالای رایگان به آب، سبب افزایش مصرف آن در بخش کشاورزی شده است.

مشاور وزیر نیرو افزود: میزان مصرف آب در بخش کشاورزی در کشورهای اروپایی نزدیک به ۷۵ درصد است و چون ما ارزش اقتصادی برای آب قائل نیستیم، بهره وری آب در بخش کشاورزی ایران حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد است.

حاج رسولی ها خاطرنشان کرد: به طور متوسط ۵۰ درصد از دشت های کشور ممنوعه می باشند و توسعه بهره برداری در آنها ممکن نیست. همچنین از ۱۵۰ سد در حال ساخت در سال ۹۰، تعداد ۶۰ سد که از پیشرفت قابل قبولی برخودار بودند برای سرعت بخشیدن به ساخت و اتمام آنها در قالب طرح های مهرماندگار قرار گرفتند که سدهای سرابی و کلان و پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان، نیز از جمله این طرح ها بودند.

وی افزود: در قالب طرح های مهرماندگار، ۳۰ سد به بهره برداری رسیده و تا پایان امسال سدهای سرابی تویسرکان، تالوار بیجار و یک سد نیز در استان سیستان و بلوچستان به بهره برداری می رسند.

مشاور وزیر نیرو تاکید کرد: هم اکنون ذخیره آب سد تالوار با آبگیری اخیر ۵ میلیون متر مکعب است که انشاءالله با بارش های پیش رو و سیلابی شدن رودخانه های منطقه، این میزان آب به ۱۵ میلیون متر مکعب هم می رسد.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: با توجه به کاهش ۴۰ درصدی رواناب ها و منابع آب، اجرای طرح های آبرسانی در اولویت وزارت نیرو قرار دارد. به این نتیجه رسیدیم که ۱۰ درصد از اعتبارات مربوط به پروژه های سد در لایحه بودجه سال ۹۳ کاهش یافته و به طرح های آبرسانی تعلق گیرد که طرح های آبرسانی از سدهای کلان به ملایر و از تالوار به همدان، از جمله این پروژه ها می باشند.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.