ساداتیان: باید عقبه‌ی خود را بهتر بشناسیم / اصغرزاده: باید تکلیف سینما و سیاست معلوم شود

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

در پی ساخت فیلمی با مضمون تسخیرلانه جاسوسی؛

سید جمال ساداتیان در نشست خبری فیلم تازه بشرا فیلم؛ از ساخت فیلمی با مضمون تسخیر لانه جاسوسی خبر داد.

به گزارش خبرنگار سینمایی هنرآنلاین؛ صبح امروز نشست خبری تازه ترین فیلم بشرا فیلم با حضور سید جمال ساداتیان و ابراهیم اصغرزاده و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

در ابتدای این نشست سید جمال ساداتیان در خصوص ساخت فیلمی با مضمون تسیخر لانه جاسوسی گفت:امروزه سینما و علوم انسانی با یکدیگر باهم پیوند خورده اند و از یکدیگر جدا نخواهند شد. علوم انسانی و سینما تکمیل کننده یکدیگر می باشند. یکی از اتفاقات مهم در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران تسیخیر لانه جاسوسی است که از اوایل انقلاب تا به امروز به سبب حساسیت این سوژه فیلمسازان ما به سراغ آن نرفته اند. بحث های بسیاری پیرامون این مساله وجود دارد عده ای از آن با عنوان انقلاب دوم یاد می کنند و عده دیگر بحث های جدی در ارتباط با این موضوع دارند.

ساداتیان ادامه داد: برای ساخت فیلمی با این مضمون به این نتیجه رسیدیم که به سراغ شاهد های عینی این اتفاق و کسانی در شکل گیری تسخیر لانه جاسوسی دخیل بوده اند و نقش داشتند برویم و از آن ها به عنوان یک سند زنده تاریخی برای ساخت این فیلم بهره بگیریم. ابراهیم اصغر زاده یکی از کسانی بوده است که در این اتفاق نقشی داشته است و خود ایشان هم تمایل داشتند که ما را در ساخت این فیلم یاری کنند. ما در مراحل تحقیق و پژوهش به نتیجه های مثبتی رسیده ام و امیدوارم که شرایط عمومی کشور به سمتی حرکت کند که بتوانیم این فیلم را بسازیم .

ساداتیان در خصوص این که آیا این فیلم پاسخی به فیلم “آرگو” خواهد بود گفت: من نگاه خود را نسبت به مسائل دارم و لزومی نمی بینم چون این فیلم ساخته شده است بخواهم به آن ها پاسخ بدهم.ما تصمیم گرفته ایم که از زاویه نگاه خود در عین وفاداری به اصل اتفاق قصه ای را در خصوص تسخیر لانه جاسوسی را روایت کنیم.

سید جمال ساداتیان در خصوص این که چرا در دولت های قبل فیلمی با این مضمون ساخته نشده است گفت: در دولت‌های قبل مانند دولت روحانی مباحثی همچون حل و فصل مشکلات و مذاکرات مطرح نبود. امروز و با روی کار آمدن این دولت جای آن دارد که مباحثی همچون طرح اشغال سفارت امریکا مطرح شود زیرا معتقدم اگر می‌خواهیم وارد یک دوره تازه در مناسبات جهانی و به‌خصوص دولت امریکا شویم؛ باید عقبه‌ی خود را بهتر بشناسیم تا مشکلات قبل حل شود.

تهیه کننده فیلم “برف روی کاج ها “در پاسخ به خبرنگار سینمایی هنرآنلاین دربارهٔ این که شخصیت های معاصر این فیلم که همان دانشجویان پیرو خط امام بود اند در دسترس می باشند، تصمیم دارند از حضور آن ها به عنوان بازیگر فیلم در مقطع کنونی استفاده شود گفت: ساختار قصه به گونه ای خواهد بود که به زمان حال نخواهیم آمد که از حضور این عزیزان در این فیلمبهره ببریم . بازیگران فیلم بیشتر جوانان خواهند بود که تصمیم داریم از چهره های کمتر شناخته شده استفاده کنیم. ما برای این فیلم باید از ۶۶ بازیگر خارجی که گروگان سفارت آمریکا بوده اند استفاده کنیم.

تهیه کننده فیلم “چهارشنبه سوری” دربارهٔ گزینه نهایی کارگردانی این فیلم گفت: گزینه هایی را برای ساخت این فیلم مد نظر داریم اما هنوز به توافق نهایی نرسیده ایم، قطعا کارگردانی که قرار است پشت این دوربین قرار بگیردیک نفر نخواهد بود.

ساداتیان دربارهٔ تامین بودجه این فیلم گفت: با نگاه دولتی فیلم خود دربارهٔ اشغال سفارت آمریکا را نمی سازیم و در این زمینه مستقل عمل می کنیم. همچنین با رعایت عدالت، به مطالبات مردم و دولت در این مسئله پاسخ خواهیم داد.

ابراهیم اصغر زاده؛ فعال سیاسی و یکی از کسانی در تسخیر لانه جاسوسی نقش مهمی داشته است گفت: روزی که سید جمال ساداتیان این بحث را با من مطرح کرد به او گفتم که مسیر سختی را پیش رو داریم، اول باید تکلیف سینما و سیاست معلوم شود. ما باید در خصوص این اتفاق فیلمی را بسازید که سبب شود این شکافی که بین نسل تازه و قبل را ایجاد کرده است برطرف کند. ما در ایران با صنعت سینمای ضعیفی روبرو هستیم و البته قبل از انقلاب شرایط، توجیه کننده وضعیت این صنعت بود. اما در دوران سازندگی و ریاست جمهوری احمدی نژاد سینمای ایران دچار رکود شد و فقط در دوره خاتمی فعال شد، در واقع سینمای اصلاحات سینمایی است که می‌توان گفت فیلمسازان در آن نیم نگاهی به سیاست داشتند و سینمای ژانر متلک‌گویی وجود داشت.

اصغر زاده ادامه داد: سینمای ایران و سینماگران باید خودشان تقدس زدایی کنند و وارد حوزه سیاسی شوند. چرا که ما اگر اکنون از رابطه نسل جوان با قبل نگرانیم و آنها دچار نوعی انحلال طلبی شده‌اند. بنابراین امیدوارم در شرایط تازه که روابط خارجی در اولویت کار دولت قرار گرفته بخش‌های فرهنگی و هنری و به خصوص سینما نیز درک صحیحی از جامعه و مطالبات آن داشته باشند.
ابراهیم اصغر زاده بابیان این نکته در جریان تسخیر لانه جاسوسی دانشجویان پیرو خط امام معصوم نبودند گفت: قرار نیست در این پروژه قرائتی از اشغال سفارت آمریکا به تصویر کشیده شود که افکار عمومی از آن احساس سرشکستگی کنند، بلکه باید کاری که جوانان در آن خودباوری داشتند، روایت شود. همچنین قرار نیست ما دوباره بر مدار جاذبه آمریکا برگردیم ولی قرار هم نیست که در انزوا باشیم.

مشاور سید جمال ساداتیان در این فیلم گفت: با روی کار آمدن دولت حسن روحانی جریان های سیاسی سه قطبی شد. من از شما صاحبان قلم می خواهم با نوشتن در هر حوزه ای نگذارید جریان به عقب بازگردد و دوباره بعد از چهار سال یا هست سال یک جریان رادیکال قدرت را در دست بگیرد. با آمدن دولت تازه جامعه از دو قطبی شدن اصولگرایی و اصلاح طلبی خارج شد و جریان اعتدال گرایی اضافه شد.

انتهای پیام/۵۵
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.