‘ساداک ‘ نقض توافقنامه ماداگاسکار را محکوم کرد

چهاردهمین نشست وزیران خارجه ؛ دفاع و امنیت کشورهای عضو ‘جامعه توسعه جنوب افریقا ‘ ( ساداک) که روز دوشنبه گذشته در پایتخت افریقای جنوبی گشایش یافته بود ؛عصر روز گذشته خاتمه یافت.

ازجمله موارد مورد گفت وگو در این نشست؛ بحران سیاسی در کشور ماداگاسکار بود.

اعضای جامعه توسعه جنوب آفریقا در بیانیه یاد شده اعلام کردند : این اتحادیه از تلاش مخفیانه همسر ‘راوالومانانا’ برای بازگشت به ماداگاسکار که نوعی نقض تعهدات بین تروئیکا و دولت انتقالی در خصوص مسئله بازگشت ‘راوالومانانا’ و خانواده اش که قرار است در توافقنامه نهایی در سیشل گنجانده شود ، دچار حیرت شده است.

این بیانیه افزود:« جامعه توسعه جنوب آفریقا این اقدام را که با گفت وگوهای جاری تطابق ندارد ، محکوم می کند.»

کشور ماداگاسکار از زمان سرنگونی ‘مارک راوالومانانا’ به دست’ اندری راجولینا ‘ در سال ۲۰۰۹ میلادی، در بحران سیاسی به سر می برد.

مسئله بازگشت رئیس جمهوری سابق و خانواده اش یکی از موارد اختلافی میان طرف های درگیر در مناقشه سیاسی در ماداگاسکار است.

اتحادیه ساداک با تشکیل تروئیکا و با میانجگیری رییس جمهوری افریقای جنوبی در تلاش است راه حلی برای مناقشه یاد شده پیدا کند.

افریقای جنوبی به عنوان رییس دوره ای ساداک همچنین قرار بود گزارشی از شرایط امنیتی منطقه ازجمله مسایل جاری در کشور گنگو به وزیران حاضر در این نشست یاد شده ارایه دهد.

نشست وزیران خارجه ؛ دفاع و امنیت کشورهای عضو ‘جامعه توسعه جنوب افریقا ‘ در آستانه انتقال ریاست اتحادیه توسعه اقتصادی جنوبی افریقا به کشور تانزانیا برگزار شد.

آنگولا،‌ بوتسوآنا،‌ جمهوری دموکراتیک کنگو، لسوتو، ماداگاسکار، ‌مالاوی، موریتانی،‌ موزامبیک ،‌نامیبیا، آفریقا جنوبی، ‌سوآزیلند، ‌تانزانیا، ‌زامبیا، زیمبابوه، ‌سیشل و موریس ۱۵ کشور عضو جامعه توسعه جنوب آفریقا را تشکیل می دهند.

مقر جامعه توسعه جنوب آفریقا در شهر گابورونه در بوتسوانا است .

۱۵۵۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۵۹۰۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.