سازمان جهانی بهداشت درباره ویروس جدید شبیه سارس هشدار می‌دهد

سلامت > عمومی
مسئولان سازمان جهانی بهداشت به پزشکان هشدار داده‌اند که مراقب یک ویروس جدید که با ویروس سارس (SARS) شباهت دارد؛ البته به گفته آنان نشانه‌ای وجود ندارد که این ویروس جدید مانند ویروس سارس باعث شیوع بیماری تنفسی شود که در سال ۲۰۰۳ به مرگ صدها نفر انجامید.

به گزارش آسوشیتدپرس سازمان جهانی بهداشت این هفته اعلام کرد یک “کوروناویروس” جدید در یک مرد قطری با حال عمومی بد که در لندن تحت معالجه بوده است، و نیز در یک مرد اهل عربستان سعودی که چند ماه پیش درگذشت، یافت شده است. تعیین توالی ژنتیکی نشان داد که ویروس‌هایی که این دو مرد را مبتلا کرده بودند، تقریبا یکسان هستند.

گریگوری هارتل سخنگوی سازمان جهانی بهداشت پنجشنبه ۲۸ سپتامبر گفت این دو مرد ممکن است مستقیما بوسیله حیوانات آلوده شده باشند، و شاهدی بر انتقال انسان به انسان این ویروس وجود ندارد.

او گفت: “این ویروس سارس نیست، ویروس جدیدی است که کاملا با سارس متفاوت است. با این حال هنوز پرسش‌های پاسخ‌داده نشده فراوانی وجود دارد، بنابراین ما نمی‌‌توانیم رویدادهای آینده را پیش‌بینی کنیم.”

این کوروناویروس جدید جزء خانواده‌ای از ویروس‌ها است که باعث ابتلا به سرماخوردگی و نیز سارس (SARS)، “نشانگان تنفسی حاد شدید” که در همه‌گیری سال ۲۰۰۳ باعث مرگ حدود ۸۰۰ نفر عمدتا در آسیا شد، می‌شوند.

ویروس سارس از پستاندار کوچکی به نام “گربه زباد” به انسان‌ها منتقل شد، و بعد به صورتی جهش پیدا کرد که به آسانی قابل انتقال میان انسان‌ها بود.

این ویروس جدید بر خلاف ویروس سارس، به سرعت باعث نارسایی کلیوی می‌شود، عارضه‌ای که معمولا در ویروس‌های تنفسی دیده نمی‌شود. حال بیمار  قطری که در لندن بستری است، بحرانی اما ÷ایدار است و با دستگاه ریه مصنوعی یا تهویه مکانیکی تحت درمان است.

هارتل گفت سازمان جهانی بهداشت گزارش‌ها درباره موارد مشکوک را تحت نظر دارد، اما هیچکدم از آنها تا به حال ثابت‌شده نیستند.

سازمان جهانی بهداشت به پزشکان توصیه کرده است هر بیماری را به نشانگان تنفسی حادی بستری شده است که با سایر علل قابل‌توضیح نیست و تماس نزدیک با موارد احتمالی این بیماری داشته یا اخیرا به عربستان سعودی یا قطر مسافرت کرده است،از لحاظ دچار بودن به این ویروس جدید بررسی کنند.

مقامات سعودی گفتند نگران هستند که مراسم سالانه حج در ماه آینده که در آن میلیون‌ها نفر از سراسر جهان به این کشور مسافرت می‌کند، باعث انتشار این ویروس شود. این مقامات به عنوان یک اقدام احتیاطی به زائران توصیه کرده‌اند دست‌های‌شان را پاک نگهدارند و در مکان‌‌های شلوغ ماسک به صورت بزنند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.