سازمان حمایت مسئول اعلام دلایل تخصصی افزایش قیمت خودرو است

سازمان حمایت مسئول اعلام دلایل تخصصی افزایش قیمت خودرو است

سازمان حمایت مسئول اعلام دلایل تخصصی افزایش قیمت خودرو است

ممتازنیوز: دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه موافق قیمت‌گذاری دولتی خودرو نیستیم، گفت: دلایل تخصصی افزایش اخیر قیمت محصولات مدیران خودرو را از سازمان حمایت بپرسید، اما افزایش نرخ ارز در این مساله مؤثر بوده است.

احمد نعمت‌بخش، با بیان این مطلب در خصوص افزایش قیمت محصولات شرکت مدیران خودرو و قیمت‌گذاری سازمان حمایت و کمیته قیمت‌گذاری اظهار داشت: ما موافق قیمت‌گذاری نیستیم و معتقدیم که بر اساس مصوبه شورای اقتصاد خودرو باید در حاشیه بازار فروخته شود تا دست رانت‌خواران کوتاه شود.
وی افزود: اگر خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد تقاضای کاذب از بین می‌رود و این در اسفند‌ماه سال گذشته به دولت ثابت شد، زمانیکه اعلام کردند خودروهای بالاتر از ۴۵ میلیون تومان و کامیون و اتوبوس توسط خودروساز‌ها قیمت‌گذاری می‌شود قیمت ماکسیما از ۶۶ میلیون تومان به ۵۸ میلیون تومان کاهش پیدا کرد.
عضو کمیته قیمت‌گذاری خودرو گفت: شورای اقتصاد معتقد است که شرکت های ایران خودرو و سایپا به دلیل دارا بودن سهم بیشتری از بازار انحصار خودرو در کشور را دارند و باید محصولات انها قیمت گذاری شود در حالیکه در کشور ما ۲۲ شرکت خودرو ساز وجود دارد که ۱۶ شرکت خودروی سواری تولید می کنند، این درحالیست که کشورهای نظیر آمریکا، فرانسه، آلمان و کره سیاست های ضد انحصاری در تولید خودرو دارند اما در هر کشور دو تا سه شرکت سهم بیشتری از بازار دارند بطور مثال در کشور کره جنوبی کیا و هیوندایی بیشترین سهم بازار را دارند.
وی با طرح این پرسش که چه لزومی دارد تا صنعت خودرو قیمت‌گذاری شود و چرا مثل بقیه صنایع براساس عرضه و تقاضا فروخته نمی‌شود اظهار داشت: سازمان حمایت به سختی مجوز افزایش قیمت می‌دهد و در یک پروسه دو ماهه قیمت‌ها را آنقدر بالا و پایین می‌کند تا به نتیجه برسد.
دبیر انجمن خودروسازان گفت: ایران خودرو و سایپا سال گذشته هر کدام هزار میلیارد تومان بهره بانکی دادند.
وی در خصوص مجوز افزایش قیمت محصولات شرکت مدیران خودرو گفت: بر اساس بررسی‌های کمیته قیمت‌گذاری خودرو و سازمان حمایت و براساس فرمول‌ها و محاسباتی که صورت گرفته است مجوز افزایش قیمت ۵٫۲ درصدی برای محصولات این شرکت داده شده است.
نعمت‌بخش در پاسخ به این سؤال که دلیل افزایش قیمت محصولات شرکت‌های مدیران خودرو چه بوده است اظهار داشت: اگر به صورت تخصصی بخواهید بدانید باید از سازمان حمایت سؤال کنید اما دلایلی نظیر افزایش نرخ ارز در بررسی قیمت محصولات این شرکت مؤثر بوده است چرا که این شرکت محصولات خود را به صورت ماهانه خریداری می‌کند.
وی افزود: از طرف دیگر شرکت چینی نیز CKD محصولات خود را افزایش قیمت داده است.
نعمت‌بخش گفت: سازمان حمایت بیشتر در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان تصمیم‌گیری می‌کند.
دبیر انجمن خودروسازان در خصوص بررسی قیمت سایر شرکت‌های متقاضی به فارس اظهار داشت: هنوز تصمیمی در این خصوص اخذ نشده است.


پرشین خودرو | RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.