سازمان دامپزشکی نماینده اتحادیه اروپا در سلامت ماهیان خاویاری شد

سازمان دامپزشکی نماینده اتحادیه اروپا در سلامت ماهیان خاویاری شد

بر اساس توافقات انجام شده با اتحادیه اروپایی ایران در لیست صادرکنندگان مجاز ماهیان پرورشی قرار گرفت.

 

مدیرکل دفتر بهداشت آبزیان سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: اگرچه ایران در زمینه صادرات فرآورده‌های شیلاتی در گروه A قرار گرفته است و هیچ‌گونه محدودیتی برای صادرات ماهیان خاویاری وجود ندارد، اما به‌منظور حفاظت از ماهیان خاویاری دریایی، استحصالی از منابع دریایی نداریم.

کاظم عبدی افزود: به‌منظور افزایش کیفیت ماهیان خاویاری و سلامت بهداشتی و بر اساس توافقات انجام‌شده با اتحادیه اروپا، سازمان دامپزشکی کشور به‌عنوان نماینده این اتحادیه در تجزیه و تحلیل مخاطرات در حوزه صادرات ماهیان پرورشی به کشورهای عضو این اتحادیه معرفی شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰۰ کارگاه پرورش ماهیان خاویاری تحت مجوز EC قرار دارند.

عبدی ادامه داد: این کارگاه‌ها هر شش ماه یک بار توسط سازمان دامپزشکی کشور در زمینه‌های ساختار، مسائل بهداشتی و… بر اساس دستورالعمل‌های اتحادیه اروپا مورد بازرسی قرار می‌گیرند و در صورت هرگونه ایرادی، رفع اشکال انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی استان‌ها به‌صورت ماهانه، پایش‌ها و نمونه‌برداری‌های لازم در مورد بیماری‌های باکتریایی و ویروسی انجام می‌دهد.

این مقام مسئول در پایان یادآور شد: به‌نظر می‌رسد تا پایان فصل برداشت میزان یک‌هزار کیلوگرم ماهی خاویاری استحصال شود که بر اساس اعلام سازمان شیلات تاکنون مجوز صادرات ۱۵۰ کیلوگرم خاویار صادر شده است.

گفتنی است، در حال حاضر صادرات خاویار ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس، ترکیه، مصر، افغانستان و… انجام می‌شود./

 

خبرنگار: یوسف فرهادی بابادی

L-910710-01

دام و طیور

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.