سازمان سینمایی: تهیه کنندگان تمایل ندارند/ناجی هنر: اصلاحات فیلم بسیار زیاد است

چرا «خانه پدری» اکران نمی شود؟

سینماپرس- گروه سینما/ سه سال از ساخت «خانه پدری» می گذرد اما همچنان مشخص نیست که آیا اصلاحیه های اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی باعث عدم نمایش آن است یا ناجی هنر به عنوان یکی از شرکا تمایلی به اکران فیلم کیانوش عیاری ندارد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، فیلم سینمایی «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری تابستان سال ۱۳۸۹ کلید خورد و به دور از هر گونه حاشیه و با اطلاع رسانی خبری خوب ساخت آن به پایان رسید.

مهدی هاشمی، شهاب حسینی، مهران رجبی،‌ بهناز جعفری، مینا ساداتی و نازنین فراهانی در «خانه پدری» بازی کردندو در آذر ۸۹ با پایان فیلمبرداری به مراحل فنی رسید. این فیلم درباره خانواده ای در شش دهه است و زندگی محتشم از ۱۵ سالگی تا ۸۰ سالگی را روایت می کند.

در حالی که علاقمندان به سینمای عیاری منتظر تماشای جدیدترین فیلم این کارگردان در جشنواره فجر بیست و نهم بودند فیلم به لحاظ پروانه ساخت با مشکلاتی مواجه شد.

شنیده ها حاکی است اصلاحیه های اولیه وارد شده به فیلم به حدی زیاد بود که عوامل فیلم حاضر به همکاری با اداره نظارت و ارزشیابی نشدند و ترجیح دادند برای کاهش اصلاحات مذاکرات بیشتری داشته باشند. گویا شورای پروانه ساخت درخواست حذف ۴۰ دقیقه از فیلم را داشت که به معنی از دست دادن سکانس های زیادی بود و برای عیاری امکان پذیر نبود.البته با مذاکراتی که بین تولید کنندگان فیلم و مسئولین اداره نظارت انجام گرفت میزان اصلاحیه ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

در فضایی که هر از گاهی رسانه ها تلاش داشتند این فیلم به دست فراموشی سپرده نشود و گاه به گاه اظهارنظرهایی از سوی مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی و یا مجری طرح فیلم در مورد مشکلات اکران فیلم منتشر می شد دو سال از زمان ساخت فیلم «خانه پدری» گذشت.

علیرضا سجادپور معتقد بود که فیلم «خانه پدری» با انجام اصلاحات مشکلی برای اکران ندارد و عوامل فیلم هم در تلاش برای تعدیل و انجام اصلاحات بودند.

مشکلات اکران برای فیلم ادامه داشت تا این که در جشنواره فیلم پلیس سال ۹۰ خبرهایی مبنی بر اکران «خانه پدری» شنیده شد اما طلسم اکران این فیلم در این جشنواره هم شکسته نشد و با حرف و حدیث هایی در مورد مخالفت ارشاد با اکران فیلم و سرانجام به دلیل مخالفت موسسه ناجی هنر؛ تهیه کننده  فیلم جشنواره فیلم پلیس هم میزبان عیاری نشد.

در حالی که اظهارات مسوولان مختلف  امید برطرف شدن  مشکلات اکران فیلم در سال ۹۱ را ایجاد کرده بود سعید منتظرالمهدی؛ رئیس اداره سینمایی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی در گفت وگو با خبرگزاری مهر در ۶ خرداد ۹۱ اظهار کرد: عقد قرارداد ساخت «خانه پدری» در زمان ما نبوده و این کار چند سال پیش انجام شده است. موسسه ناجی هنر مشارکتی در این کار داشت و ۵۰ درصد از فیلم سهم نیروی انتظامی بود. با این حال بعد از اینکه فیلم توسط کارشناسان و صاحب نظران بازبینی شد به این نتیجه رسیدیم که ساخته کیانوش عیاری به نفع پلیس و حتی مردم نیست. برای همین از خیرش گذشتیم و اجازه اکران آن را ندادیم.

وی افزود: ۱۰ دقیقه ابتدای این فیلم که داستان آن به گذشته برمی‌گردد، بسیار با احساسات مردم بازی می‌کند و خود من زمانی که کار را دیدم شدیدا تحت‌تاثیر قرار گرفتم. به همین دلیل فکر می‌کنم نیاز فعلی جامعه ما پرداختن به این مقوله‌ها نیست و با وجود اینکه فیلم کارگردانی بسیارخوبی دارد، موضوع آن مناسب پخش امروز تلویزیون یا اکران سینمای ما نیست. من حتی فکر می‌کنم اگر ما اجازه پخش دهیم (که به هیچ وجه این کار را نمی‌کنیم) شبکه‌ها به هیچ وجه این کار را انجام نمی‌دهند و سینماها نیز اجازه اکران به آن نخواهند داد. ما پولش را داده‌ایم، نمی‌خواهیم پخش شود! غیر از این نیست که هزینه‌ای از سوی ما انجام شده. با این حال با پیشنهاداتی که دوستان در حوزه سینمایی وزارت کشور داده‌اند می‌گویند می‌شود با برخی اصلاحات و حذف یک سری سکانس‌ها فیلم قابلیت اکران پیدا کند با این حال موضوع حذف و اصلاح آن نیز فعلا در دستور کار ما قرار ندارد.

پس از این صحبت‌های  مدیر عامل ناجی هنر بود که سردار کارگر معاون اجتماعی ناجا ۲۱ خرداد ۹۱ در نشست  افتتاح باشگاه خبرنگاران پلیس صحبت‌های منتظرالمهدی را تایید کرد و «خانه پدری» را به بایگانی سپرد: متأسفانه موسسه ناجی هنر در گذشته در ساخت چند فیلم مشارکت داشته که ما با آن مخالف بوده و هستیم و جلوی نمایش آن را گرفته‌ایم اما خوشبختانه وزارت ارشاد هم با فیلم «خانه پدری» مخالف و با ما هم نظر بود. به نظر من ضرورتی برای ساخت «خانه پدری» و اکران آن وجود نداشته و ندارد و خسارت آن هم هر چقدر که باشد می‌پذیریم و پرداخت می‌کنیم.

پس از گذشت حدود یک ماه  از صحبت های سردار کارگر  در تاریخ ۱۸ تیر ۹۱، متنی به نقل ازسعید منتظرالمهدی  با تیتر «فیلم خانه پدری را ارشاد توقیف کرده است نه ما…» در سایت  موسسه ناجی هنر منتشر شد.

سعید منتظرالمهدی؛ مدیر عامل موسسه ناجی هنر در مورد وضعیت فیلم خانه پدری در این مطلب اظهار کرده بود : اینکه خانه پدری را ما توقیف کرده ایم صحیح نیست.هرچند پخش این فیلم با اولویت های کنونی ما منافات دارد اما نزدیک به دوسال است که وزارت ارشاد از اکران آن ممانعت نموده و اجازه عرضه اثر در جشنواره و یا اکران خصوصی برای خبرنگاران را نیز نداده است. آنچه مسلم است به آقای کیانوش عیاری هم اعلام نمودیم که در صورت اخذ مجوز اکران از سوی وزارت ارشاد ما منعی برای پخش آن نداریم و نهایتا نیز حاضریم سهم خود را واگذار نماییم .

منتظرالمهدی اعلام کرد: ما معتقدیم که پخش یا عدم پخش هر فیلمی و هرگونه نظارت محتوایی جزء وظایف وزارت ارشاد است و ما نباید در آن دخالتی کنیم و شاهد آن نیز فیلم خانه پدری است که هرچند توسط خود ما تهیه شده ولی در اکرانش تابع نظرات ارشاد بوده ایم . بدیهی است تبعات پخش فیلم ها نیز بع عهده وزارت ارشاد و سازمان سینمایی است که امید است با بکارگیری نیروهای خبره و متعهد با تولیدات آثاری فاخر به توفیق بیشتر در انجام شکل دهی آثار رسانه ای که منجر به حفظ ارزش ها و معیارهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در همه شئون امت گردد.

علیرضا سجادپور؛ مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره اکران فیلم «خانه پدری» در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس گفت: اصلاحات ما برای این فیلم فرقی نکرده است اما چند نکته در مورد این فیلم وجود دارد. اول این که اگر اصلاحات این فیلم در همان سال ۸۹ انجام شده بود بدون مشکل در جشنواره فجر نمایش داده می شد اما در آن زمان اصلاحات از سوی تهیه کننده پذیرفته نشد و در چالش های بعدی مالک دولتی کار حتی با انجام اصلاحات تمایلی به اکران «خانه پدری» نداشت.

وی ادامه داد: بحث توقیف «خانه پدری» مطرح نیست و موضوع اختلاف نظری میان مالک خصوصی و دولتی است که ما در این موضوع دخالتی نمی کنیم و هر گاه یک طرف از مالکین حق خود را به دیگری واگذار کند و یا این تهیه کنندگان توافقی برای اکران فیلم با یکدیگر انجام دهند ما آمادگی داریم که با انجام اصلاحات «خانه پدری» پروانه نمایش این فیلم را صادر کنیم.

سجادپور در مورد شرایط توقیف برای یک فیلم توضیح داد: توقیف فیلم زمانی است که فیلمی به قدری مشکلات داشته باشد که نتوان با اصلاحات برای آن پروانه نمایش صادر کرد و نیاز به انجام تغییرات اساسی برای آن باشد.

مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره اظهارنظر اخیر سعید منتظرالمهدی تحت این عنوان که «وزارت ارشاد خانه پدری را توقیف کرده است» توضیح داد: نیروی انتظامی حق دارد از حق مالکیت خود استفاده کند و تصمیم به عدم اکران فیلم خود بگیرد. ما در وزارت ارشاد دخالتی در کار مالکان فیلم برای تصمیم در زمینه اکران کردن فیلمشان نداریم و آن گونه که شنیده ایم تهیه کنندگان فیلم در حال انجام توافقاتی با هم هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که حرف و حدیث های بسیاری در مورد اصلاحات فیلم «خانه پدری» وجود دارد این اصلاحات همان اصلاحات ۴۰ دقیقه ای است، گفت: اصلاحات ۴۰ دقیقه ای شایعه است و این فیلم چند سکانس اصلاحات دارد اما از سال ۸۹ تا به حال این اصلاحات تغییری نکرده است.

طبق خبرهای منتشر شده در برخی رسانه ها هفته گذشته جلسه‌ای چهار نفره با حضور کیانوش عیاری، سعید سلطانی تهیه‌کننده فیلم، سردار بهمن کارگر معاون اجتماعی نیروی انتظامی و منتظرالمهدی برگزار شد و طرفین در این جلسه درباره راه‌های حل مشکل «خانه پدری» و ایجاد راهکار برای اکران آن بحث کردند.

این در حالی است که محسن هاشمی؛ روابط عمومی موسسه ناجی هنر به سینماپرس گفت: اختلاف نظر تهیه کنندگان بحثی دیگر است و به کیانوش عیاری پیشنهاد شده بود که سهم ناجی هنر از فیلم «خانه پدری» را خریداری کرده و یا به تهیه کننده دیگری واگذار کند.

وی ادامه داد: مشکلات اکران فیلم به اصلاحیه های فراوان وزارت ارشاد بازمی گردد و درخواست برای حذف ۴۰ دقیقه از فیلم که با این حذفیات چیزی از فیلم باقی نمی ماند.

هاشمی در مورد جلسه اخیر عیاری با موسسه ناجی هنر اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: جلساتی از سال ۸۹ تا به حال میان تهیه کننده فیلم و کارگردان وجود داشته است اما من در جریان جلسه اخیر نیستم.

گویا با گذشت هر سال اکران فیلم «خانه پدری» کیانوش عیاری دور از ذهن تر به نظر می رسد و علاقمندان به تماشای این فیلم ناامید تر می شوند.

انتهای پیام/ ف

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۲۶۵


خبرگزاری سینمای ایران

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. داودمحمدی ش پ403878169:

    من پرسنل ناجاهستم ودرزمینه فیلمنامه نویسی وبازیگری وکارگردانی تجربه دارم ودرحال نوشت فیلمنامه میباشم ودرخواست انتقال به آن اداره رادارم چه کاربایدبکنم

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.