سازمان ملل کشته شدن مجریان برنامه واکسیناسیون را در پاکستان محکوم کرد

۲۸م آذر ،

سازمان ملل متحد و دو سازمان بین‌المللی دیگر کشته شدن ماموران واکسیناسیون فلج اطفال را در پاکستان به شدت محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری شینهوا، مارتین نسیرکی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد: دبیرکل این سازمان، سازمان بهداشت جهانی و یونیسف اقدام نابخردانه و وحشیانه در پاکستان را که به کشته شدن هشت تن از ماموران واکسیناسیون فلج اطفال در این کشور منجر شد، به شدت محکوم می‌کنند.

نسیرکی در ادامه خاطرنشان کرد که دبیرکل سازمان ملل متحد قرار است امروز (پنج‌شنبه) با مسعود خان، نماینده‌ دائمی پاکستان در سازمان ملل متحد ملاقات کند.

در این ملاقات قرار است بان کی مون ضمن ابراز تسلیت به خاطر کشته شدن این هشت مامور واکسیناسیون، حمله به این اشخاص را محکوم کند.

سازمان بهداشت جهانی و یونیسف نیز با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: از تمامی رهبران جامعه پاکستان و مردم این کشور می‌خواهیم تمام تلاش خود را برای محافظت از کارکنان بهداشت به عمل آورده و محیطی امن را ایجاد کنند تا بتوانیم نیازهای بهداشتی کودکان پاکستانی را برطرف سازیم.

از سوی دیگر، مایکل کولمن، سخنگوی دفتر سازمان ملل اعلام کرد که با کشته شدن این ماموران که وظیفه اجرای برنامه ایمن سازی کودکان را برعهده داشتند تمامی کارمندان مربوط به این برنامه را از پاکستان خارج می‌کند.

چهار زن که مامور واکسیناسیون فلج اطفال بودند، در شهر کراچی، بزرگ‌ترین شهر پاکستان به ضرب گلوله کشته شدند. در همین حال، یک مامور دیگر واکسیناسیون فلج اطفال نیز روز دوشنبه کشته شد.

دو زن نیز در تیراندازی یک فرد موتورسوار مسلح در چارصدا کشته شدند.

طبق گزارش‌ها، این اشخاص در برنامه مورد حمایت سازمان ملل برای ریشه‌کنی فلج اطفال کار می‌کردند. بیماری فلج اطفال در پاکستان شایع است.

در شهر پیشاور در شمال‌غرب پاکستان هم یک زن که برای این برنامه کار می‌کرد، کشته شد.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله به ماموران واکسیناسیون را بر عهده نگرفته است اما اعضای طالبان پیش‌تر، ماموران طرح ریشه‌کنی فلج اطفال را تهدید کرده بودند.

مقام‌های پاکستان می‌گویند، اجرای برنامه سه روزه مبارزه با فلج اطفال که قرار است ۵.۲ میلیون کودک را در کشور تحت پوشش قرار دهد، به سبب این حملات در شهر کراچی به حال تعلیق در آمده است.

به گزارش ایسنا به نقل از بی.بی.سی، شبه‌نظامیان در قبل اعضای سازمان‌های غیر دولتی خارجی در پاکستان را بارها ربوده و آنها را به قتل رسانده‌اند.

پاکستان، افغانستان و نیجریه تنها کشورهایی می باشند که در آنها هنوز هم فلج اطفال شایع است.

در سال ۲۰۱۱ در پاکستان ۲۰۰ کودک به فلج اطفال مبتلا شدند که این بدترین آمار ابتلا به این بیماری در این کشور طی ۱۵ سال قبل بود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.