ساز جلال ذوالفنون التیام بخش دل ها بود

جمعه ۸ اردیبهشت – ۰۱:۰۰:۴۷ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

در رادیو گفتگو مطرح شد:

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- رادیو گفتگو در آستانه چهلمین روز درگذشت استاد جلال ذوالفنون، با ویژه برنامه ای تحت عنوان “زخمه خاموش” یاد این استاد فقید و نوازنده تار و سه تار کشور را گرامی داشت.
به گزارش خبرگزاری آریا، علیرضا افتخاری در آغاز این گفت و گوی رادیویی اظهار کرد: «هنر جلال ذوالفنون در هر اثر موسیقیایی که ورود پیدا می کرد، باعث مطرح شدن آن اثر و یا خواننده اش در میان مردم می شد، گل می کرد و تیراژ بالایی را به خود اختصاص می داد؛ با حضور ایشان در استودیوی ضبط انسانی دیگر می شدیم چون با نفس ایشان تربیت و صیقل نفس می یافتیم.»
وی ادامه داد: «جلال ذوالفنون حالی ماورایی داشت، تمام مکاتب متافیزیک را می شناخت و می دانست با هر پدیده ای به چه شکل روبرو شود؛ همچنان که در دنیای امروز برخی سعی در زخمی کردن روحیات یکدیگر دارند، استاد ذوالفنون در عالم موسیقی التیام بخش دل ها بود.»
افتخاری افزود: «استاد در هر کنسرتی که حضور داشتند حدود بیست دقیقه با چشم بسته روی سن در حال دعا و نیایش قرار می گرفتند و آن آرامش واقعی که فقط با یاد خدا امکان پذیر است، در رفتار هنری ایشان به وضوح قابل مشاهده بود؛ به گونه ای که مدعوین در سال معترض می شدند که چرا استاد ذوالفنون شروع به نواختن نمی کند.»
وی اذعان داشت: «جلال حسابش را با دنیا صاف کرده بود؛ به خاطر همین هر نتی که می نواخت برابر یک جواهر قیمتی ارزش داشت. خداوند همه چیز را بر او تمام کرده بود، به خصوص در اخلاق خوش و عبادت؛ او عرفان را به معنای شان نزولش و به وسعت تمام دنیا می شناخت.»
کیوان ساکت دیگر مهمانی بود که در گفت و گو با رادیو اندیشه ها به بیان نکاتی در خصوص این استاد و هنرمند فقید موسیقی ایرانی پرداخت.
وی ضمن برشمردن برخی خصایص جلال ذوالفنون اظهار داشت: «استاد ذوالفنون انسانی بود بسیار افتاده، فروتن و بویژه درویش مسلک و بی اعتنا به مظاهر مادی زندگی؛ این خصلت ها در این دوره و زمانه چیزی نیست که بتوان نزد هر کسی آن را یافت.»
ساکت در ادامه گفت: «ایشان سبک خاصی در نوازندگی سه تار داشتند. شاید بعد از استاد احمد عبادی، این شیوه خاص استاد ذوالفنون بود که در آن متانت طبع، آرامش و بی ریایی و بی آلایشی موج می زد و به همین دلیل آثار ایشان شنونده و طرفدار زیادی پیدا کرده بود.»
وی افزود :«روزی که برای اولین بار در تهران و همراه با یکی از شاگردان ایشان در آموزشگاه زنده یاد بهارلو به خدمت استاد ذوالفنون رسیدم، وقتی شنیدند که بنده از مشهد به دیدار ایشان آمدم با روی باز مرا پذیرفتند و برایمان ساز زدند. اینکه ایشان برای جوانی که تازه از شهرستان آمده اینطور وقت بگذارند، برایم خیلی ارزشمند بود.»
“زخمه خاموش” حاصل تلاش سارا فرجی (سردبیر) فرهاد دهنوی (تهیه کننده) بود که از ساعت ۱۹:۱۵ روی موج اف.ام ردیف ۱۰۳٫۵ مگاهرتز تقدیم علاقمندان موسیقی ایرانی و دوستداران استاد ذوالفنون شد.

 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۴۲۷۱۳۰۰۴۷۷۰۳


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.