ساز وکار و الزامات ضوابط فنی درگاه‌های دستگاه‌های اجرایی کشور تعیین شد

۰۸ام بهمن ،

 

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده داخلی امن و پایدار، سازوکار و الزامات ضوابط فنی درگاه‌ها (پورتال‌ها، وب پایگاه اینترنتی‌ها، وبگاه‌ها و رسانه‌های برخط) کشور را تعیین کرد.
 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به حمایت از طراحی و پیاده‌سازی چارچوب ملی آزمون نرم‌افزار (با توان ارایه خدمات بین‌المللی در سطح منطقه)، تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور را موظف کرد تا حداکثر ظرف مدت یکماه نسبت به اعلام فهرست مشخصات فنی کلیه نرم‌افزارهای مبتنی بر وب مورد استفاده خود با اولویت‌بندی پورتال‌های حیاتی به سازمان فناوری اطلاعات ایران اقدام کنند.
 
الزامات فنی درگاه‌ها (پورتال‌ها، وب پایگاه اینترنتی‌ها، وبگاه‌ها ورسانه‌های برخط) شامل شاخص‌های کیفی و امنیتی، روش‌های ارزیابی و فرآیند اخذ گواهی تصدیق کیفیت در نشانی Opensourceiran.ir درج شده است.
 
همچنین کلیه شرکت‌ها و تولیدکنندگان محصولات نرم‌افزاری که در طراحی، راه‌اندازی و نگهداری پورتال‌ها فعالیت دارند، به منظور همکاری با دستگاه‌های دولتی و یا شرکت در مناقصات، باید گواهی‌نامه تصدیق کیفیت محصولات خود را از آزمایشگاه تایید نمونه نرم افزارهای مبتی بر وب مورد تایید سازمان فناوری اطلاعات ایران کسب کنند.
 
براساس این بخشنامه، سازمان فناوری اطلاعات ایران موظف است با استفاده از توان بخش خصوصی، عمومی غیردولتی و تعاونی و ظرفیت دانشگاهی نسبت به ایجاد و توسعه آزمایشگاهی تایید نمونه نرم افزار و فناوری اطلاعات اقدام و برای آزمایشگاه‌های مورد تایید، گواهی صلاحیت فعالیت آزمایشگاهی صادر کند.
 
ضوابط فعالیت آزمایشگاه‌های تایید نمونه و شیوه نامه اجرایی مراکز ارزیابی و تصدیق کیفیت نرم افزار و صدور گواهی صلاحیت فعالیت آزمایشگاهی برای آنها در نشانی Opensourceiran.ir درج گردیده است.
 
سازمان فناوری اطلاعات ایران باید نسبت به اولویت بندی نرم افزارهای مبتنی بروب، اقدام و براساس اولویت‌های تعیین شده، دستگاه‌های اجرایی را جهت ارزیابی فنی به آزمایشگاه‌های تایید نمونه معرفی کند.
 
دراین بخشنامه تاکید شده است، دستگاه‌های اجرایی حداکثر ظرف شش ماه پس از معرفی به آزمایشگاه‌های تایید نمونه نرم‌افزار و فناوری اطلاعات، نسبت به انتقال میزبانی کلیه درگاه‌های خود به مراکز میزبانی داخل کشور و دریافت گواهی تصدیق کیفیت از سازمان فناوری اطلاعات ایران در شاخص‌های ابلاغی از سوی سازمان که از طریق درج در نشانی Opensourceiran.ir اعلام می‌شود، اقدام کنند.
 
این بخشنامه در تاریخ ۲۴ دیماه سال جاری به شماره ۱/۴۷۰۸۳ از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران به دستگاه اجرایی ابلاغ شد.

ایستنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.