ساعاتی پیش نخستین نقدها بر آخرین بتمن کریستوفر نولان منتشر شدند: نظر منتقدان معروف دنیا درباره شوالیه سیاه برمی‌خیزد را در کافه‌سینما بخوانید/ بهترین شوالیه زندگی شما

(تا ساعاتی دیگر تازه‌ترین فیلم بتمن در سرتاسر جهان اکران می‌شود) کافه‌سینما-سید آریا قریشی: بالاخره انتظارها در حال به پایان رسیدن است. ساعت ۴:۳۰ دقیقه بامداد جمعه به وقت ایران، اکران گسترده شوالیه سیاه برمی‌خیزد، تازه‌ترین فیلم کریستوفر نولان و جدیدترین فیلم از سری فیلم‌های بتمن آغاز می‌گردد. این در حالی است که تبلیغات فیلم از چند ماه پیش شروع شده و با نزدیک شدن به زمان اکران فیلم، حواشی حول فیلم بیشتر از همیشه شده است. ساعاتی پیش، نظرات منتقدان مطرح آمریکایی درباره این فیلم منتشر شد. به گزارش کافه‌سینما، میانگین امتیازات تعلق گرفته به شوالیه سیاه برمی‌خیزد در سایت متاکریتیک، بر اساس ۲۹ نقد دریافت شده، ۸۲ از ۱۰۰ است که دقیقاً همان امتیازی است که فیلم قبلی بتمن، شوالیه سیاه، دریافت کرده بود. هر چند این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده با اضافه شدن نظرات چند تن از منتقدان دیگر، این امتیاز دچار تغییر شود. لازم به ذکر است که در میان فیلم‌های قبلی نولان، بیشترین امتیاز را در سایت متاکریتیک فیلم شوالیه سیاه دریافت کرده بود که حالا شوالیه سیاه برمی‌خیزد هم در این امتیاز با فیلم قبلی بتمن شریک است.

با نگاهی اجمالی به نظرات منتقدان درباره شوالیه سیاه برمی‌خیزد، این نکته توجه را جلب می‌کند که تقریباً تمام منتقدان سرشناس و مطرح آمریکایی با آغوش باز از فیلم جدید نولان ۴۲ ساله استقبال کرده‌اند.


کنت توران، یکی از معروف‌ترین طرفداران این فیلم است که به شوالیه سیاه برمی‌خیزد امتیاز کامل داده و آن را اثری قدرتمند، متقاعدکننده و هیپنوتیزم‌کننده دانسته است. توران در یادداشتش به این اشاره کرده که سه‌گانه بتمن نولان چیزی بیش از یک فیلم ابر قهرمانی استثنایی است. از دید توران این سه‌گانه نمونه یک فیلمسازی استادانه با هر استانداردی است.

لو لومینک هم که شوالیه سیاه را مستحق امتیاز کامل دانسته است، در یادداشتش با عنوان «بهترین شوالیه زندگی شما» بر این نکته تأکید می‌کند که با وجود این که فیلم‌های ابر قهرمانی قابل پیش‌بینی ترین ژانر در حال حاضر هستند، اما نولان هوشمندانه سه‌گانه بتمن خود را از کلیشه‌ای شدن باز داشته و مدام انتظارات ما را (از یک فیلم ابرقهرمانی) تغییر می‌دهد.

تاد مک‌کارتی هم که از طرفداران پر و پا قرص فیلم است و چهار ستاره کامل به آن داده، اعتقاد دارد که شوالیه سیاه برمی‌خیزد بازتابی از تهدید تروریسم، آنارشیسم سیاسی و ناپایداری اقتصادی موجود در دنیای امروز است. به اعتقاد مک‌کارتی، شوالیه سیاه برمی‌خیزد کاری می‌کند که هر چیزی در جهان مارول، احمقانه و کودکانه به نظر برسد.

ریچارد کورلیس دیگر منتقد نام‌آشنایی است که امتیاز کامل را شایسته شوالیه سیاه برمی‌خیزد دانسته و به شیوه‌ای مشابه تاد مک‌کارتی یادآوری می‌کند که فیلم «انتقام‌جویان» در مقابل فیلمی مثل شوالیه سیاه برمی‌خیزد یک چیز کودکانه است. به گفته کورلیس: «برای اولین بار یک ملودرام با ریشه‌های عوام‌پسندانه، می‌تواند مخاطبانش را متقاعد سازد که معادل مدرن اساطیر یونان یا ساتیرهای جاناتان سوئیفت است».

جیمز براردینلی، ۳٫۵ ستاره به شوالیه سیاه برمی‌خیزد داده است. (امتیاز براردینلی به بتمن می‌آغازد ۳٫۵ و به شوالیه سیاه ۴ بود). براردینلی هم مثل اکثر منتقدانی که درباره بتمن‌های نولان صحبت کرده‌اند، اعتقاد دارد که شاید هیچ سری ابرقهرمانی تیره‌تر از سه فیلم نولان وجود نداشته باشد. این فیلم‌ها برای همیشه شیوه نگرش بینندگان به داستان‌های ابر قهرمانی و شیوه‌ای که فیلمسازان باید روی این داستان‌ها کار کنند را تغییر داده است.

پیتر تراورس هم ۳٫۵ ستاره به شوالیه سیاه برمی‌خیزد داده و شخصیت بین (با بازی تام هاردی) را یکی از برگ‌های برنده فیلم می‌داند. کاراکتری که به گفته تراورس، هیچ کسی سیاه‌تر از او وجود ندارد و اگر چه صورتش در طول فیلم با یک ماسک پوشیده شده، اما صدای تام هاردی و فیزیک او، محکم و تکان‌دهنده است.

مانولا دارگیس هم ۴ ستاره (از ۵ ستاره) به فیلم تازه نولان داده و به این مسأله اشاره می‌کند که چگونه با گذر زمان، ایجاد تغییرات در ابر قهرمان‌ها و تبهکارها اجتناب‌ناپذیر بوده است و این کاری است که نولان در فیلم‌هایش انجام داده است.

اما راجر ابرت معروف که به هر دو فیلم قبلی نولان امتیاز کامل داده بود، ظاهراً شوالیه سیاه برمی‌خیزد را به اندازه بتمن می‌آغازد و شوالیه سیاه دوست ندارد. چرا که از ۴ ستاره، ۳ ستاره به فیلم جدید نولان داده است. به عقیده ابرت، شوالیه سیاه برمی‌خیزد به اندازه شوالیه سیاه کامل نیست و نیازمند یک تبهکار بهتر بود. با این وجود یک پایان هنرمندانه برای این سه‌گانه تلقی می‌شود.

با این وجود همه منتقدان به این اندازه طرفدار شوالیه سیاه برمی‌خیزد نبوده‌اند. مایکل فیلیپس، هر چند اذعان کرده که نکات قابل تحسین زیادی در این فیلم وجود دارد و فیلم جدید نولان احتمالاً اکثر عشاق دو فیلم قبلی بتمن را راضی خواهد کرد، اما بیش از ۲٫۵ ستاره به فیلم نداده است. تا به اینجا رکس رید و نیک پینکرتون تنها مخالفان جدی شوالیه سیاه برمی‌خیزد در میان منتقدانی هستند که نظراتشان در سایت متاکریتیک منتشر شده است. نیک پینکرتون از ۵ ستاره تنها ۲ ستاره به شوالیه سیاه برمی‌خیزد داده و آن را به یک مخزن کم‌عمق از ایده‌ها تشبیه کرده است و رکس رید از ۴ ستاه تنها یک ستاره به فیلم جدید نولان داده و حتی جایی از یادداشتش از لفظ «آشغال» در توصیف این فیلم استفاده می‌کند!

سید آریا قریشی/کافه‌سینما


کافه سینما-آخرین اخبار و یادداشت های سینمای ایران و جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.