سالاری در گفت‌وگو با ایسنا: کارتی شدن سوخت کشاورزان ممکن نیست

۰۶م آذر ،

8-357.jpg

اگرچه وزیر جهاد کشاوزی اعلام کرد که از این پس گازوییل واحدهای‌های کشاورزی نیز با کارت سوخت عرضه می‌شود اما مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر این‌که عرضه‌ سوخت مورد نیاز واحد‌های کشاورزی از طریق کارت سوخت امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد که برای کاهش قاچاق باید دستگاه‌های متولی نظارت خود را یر مصرف سوخت افزایش دهند.

جلیل سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به این‌که سوخت مورد نیاز واحد‌های کشاورزی از طریق سامانه‌ تجارت آسان عرضه می‌شود، گفت: بعد از ثبت‌نام این واحد‌ها در پایگاه اینترنتی سامانه تجارت آسان، نیاز آنها از طریق دستگاه‌های متولی مانند وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور و استانداری‌ها بررسی می‌شود، بعد از آن نیز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی یکبار دیگر این نیاز را ارزیابی می‌کند و سپس سوخت مورد نیاز واحد‌های کشاورزی براساس سهمیه‌ تعیین‌شده به صورت فصلی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به این‌که سوخت مورد نیاز واحد‌های کشاورزی در فصول مختلف متفاوت است، گفت: در بعضی از استان‌ها فعالیت کشاورزی به سبب آغاز فصل سرما رونق ندارد، این درحالی است که در مناطق دیگر با فصل سرما فعالیت‌های کشاورزی آغاز می‌شود؛ براین اساس نمی‌توان سهمیه ثابتی برای تمام واحد‌های کشاورزی تعیین کرد.

سهمیه فصلی برای کشاورزان

سالاری ادامه داد: با توجه به این‌که ماشین‌آلات کشاورزی و پمپ آب به صورت دائم فعال نیست، سهمیه‌ سوخت ثابت برای آنها به صورت ماهانه شارژ نمی‌شود، بلکه سهمیه سوخت آنها براساس نیاز هر فصل به آنها داده می‌شود و گاهی نیز این سهمیه سرجمع به ماه بعد منتقل می‌شود.

به گفته‌ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران سامانه تجارت آسان بهترین راهکار برای عرضه‌ سوخت مورد نیاز واحد‌های کشاورزی است که فقط باید نظارت دستگاه‌های متولی بر عملکرد متقاضیان آنها برای دریافت سوخت افزایش یابد تا از انحراف مصرف فرآورده نفتی جلوگیری شود.

وی عرضه سوخت براساس کارت سوخت را نیازمند یک کلاس‌بندی مشخص دانست و توضیح داد: داشتن کارت سوخت به معنی دادن سهمیه‌ ثابت به یک کلاس مشخص از خودرو و یا ماشین آلات مصرف‌کننده سوخت است. این درحالی است که در بخش کشاورزی و بعضی بخش‌های دیگر به سبب شرایط متفاوت اقلیمی قابلیت کلاس‌بندی این واحد‌ها برای عرضه‌ سوخت با کارت وجود ندارد.

سالاری با بیان این‌که سامانه تجارت آسان به همین سبب برای عرضه سوخت واحد‌های کشاورزی ایجاد شده است، گفت: اگر عرضه سوخت واحد‌های کشاورزی با کارت سوخت به سبب بحث قاچاق مطرح شده است باید یاد‌آور شد که به این کار نیازی نیست، بلکه باید متولیان نظارت را افزایش دهند.

مهاجرت کارت‌های سوخت با وجود سهمیه آزاد بنزین

او با اشاره به این‌که وجود سهمیه آزاد بنزین سبب ایجاد مهاجرت کارت‌های سوخت و انحراف مصرف سوخت شده است، گفت: با توجه به فصول متفاوت کشاورزی در مناطق مختلف، عرضه‌ سوخت واحد‌های کشاورزی با کارت سبب جابه‌جایی کارت‌های سوخت این واحد‌ها در فصولی می‌شود که کشاورزی در آن مناطق رونق ندارد.

به گفته‌ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران سهمیه مصوب روزانه وزارت جهاد کشاورزی ۱۲٫۸ میلیون لیتر، وزارت کشور پنج میلیون لیتر و استانداری‌ها یک میلیون لیتر است که از طریق تجارت آسان عرضه می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.