سالار آملی تاکید کرد: ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور

۲۸ام بهمن ،

دبیر کارگروه علوم و فن‌آوری‌های نوین شورای عالی ایرانیان خارج از کشورگفت: سامانه دیپلوتک آماده دریافت طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه نخبگان مقیم خارج از کشور است.

به گزارش گروه دریافت خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حسین سالار آملی با تشریح فعالیت‌ها و دستاوردهای کارگروه علوم و فن‌آوری‌های نوین از زمان آغاز به کار آن در سال ۸۸ در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، گفت: خوشبختانه در این مدت اقدامات و فعالیت‌های مثبتی در راستای جذب پتانسیل‌های علمی ایرانیان خارج از کشور صورت گرفته است.

دبیر کارگروه علوم و فن‌آوری‌های نوین شورای عالی ایرانیان خارج از کشور گفت: تلاش شده است از ظرفیت‌های علمی و آکادمیک ایرانیان خارج از کشور استفاده شود و با توجه به کسب و کار موفق بسیاری از ایرانیان مقیم، بر آنیم که از توان کارآفرینان و فعالانی که در شرکت‌های دانش‌بنیان اشتغال دارند، نیز بهره بگیریم.

معاون امور بین‌الملل و انتقال فن‌آوری معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری افزود: حضور ایرانیان و نخبگان ایرانی مقیم خارج روند توسعه علمی و فن‌آوری کشور را شتاب خواهد بخشید. البته ما نگاه تک لایه به ایرانیان خارج از کشور نداریم و هدف ما حمایت و ارتباط پویا با تمام ایرانیانی است که در خارج از کشور به فعالیت‌های علمی- پژوهشی، نوآوری، تجاری سازی و … مشغول می باشند.

سالار آملی با اشاره به راه‌اندازی سامانه فن‌آوری دیپلماسی (DIPLOTECH) معاونت علمی و فن‌آوری رییس‌جمهور، خاطرنشان کرد: معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری به عنوان نهاد فرادستگاهی در توسعه علم و فن‌آوری کشور، سامانه دیپلوتک را به دو زبان فارسی و انگلیسی به نشانی http//diplotech.isti.ir و با هدف استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی در جهت توسعه علم و فن‌آوری طراحی کرده است.

وی با اشاره به نقش مهم ایرانیان مقیم خارج در روند توسعه علم و فن‌آوری در کشور، افزود: بسترسازی برای هدایت سرمایه‌های هموطنان مقیم خارج و انتقال فن‌آوری به داخل کشور از جمله اهداف ایجاد این سامانه است. در این سامانه آخرین خبرها علمی، فن‌آوری و نوآوری ایران در اختیار ایرانیان مقیم خارج از کشور قرار می‌گیرد و هموطنان می‌توانند طرح‌های گوناگون خود را در حوزه‌های مختلف از طریق این سامانه ارائه کنند.

سالار آملی با اشاره به نقش کارگروه متبوعش در فرآیند برگزاری جشنواره جوان برتر ایرانی مقیم خارج از کشور – جشنواره حضرت علی اکبر (ع) – گفت: خوشبختانه کارگروه علوم و فن‌آوری‌های نوین شورای عالی در سال جاری نقش موثری در روند برگزاری این جشنواره و بررسی صلاحیت علمی متقاضیان ایفا کرد. تعداد کثیری از ایرانیان خارج از کشور در جشنواره ثبت نام کردند که پس از انجام بررسی‌های مختلف و ارزش‌گذاری پیشینه علمی و تخصصی متقاضیان، برگزیدگان نهایی انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفتند.

معاون امور بین‌الملل و انتقال فن‌آوری‌های معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری با اشاره به برگزاری جشنواره ملی نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب اسلامی از سوی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری و حضور فعال ۳۱ کشور در این جشنواره، بیان کرد: خوشبختانه با توجه به بین‌المللی شدن این جشنواره، امسال شاهد رشد قابل توجهی در روند برگزاری جشنواره از لحاظ کمی و کیفی بودیم.

سالار آملی تصریح کرد: امسال بنیاد علمی نخبگان توانست آیین‌نامه‌هایی را برای اجرای هرچه بهتر این جشنواره اجرایی کند. امیدواریم در سال ۹۲ با همت و پشتیبانی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، شاهد شکوفایی هر چه بیش‌تر این جشنواره در حوزه ایرانیان خارج از کشور باشیم.

او با ابراز امیدواری دربارهٔ برنامه‌های سال آتی معاونت علمی و فن‌آوری رییس‌جمهور در ارتباط با ایرانیان مقیم خارج گفت: نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور می‌توانند با حمایت بنیاد ملی نخبگان، ضمن آشنایی با دستاوردهای علمی کشورمان، اندوخته‌های خود را به داخل کشور منتقل کنند.

دبیر کارگروه علوم و فن‌آوری‌های نوین شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشورگفت: هموطنان مقیم خارج از کشور گنجینه‌ها و سرمایه‌های علمی و اجتماعی جمهوری اسلامی در خارج از مرزها می باشند و امتیازات و برتری‌های ویژه ایرانیان را به جهانیان نشان می‌دهند.

سالار آملی با تاکید بر ضرورت دستیابی به اهداف سند چشم انداز پنجم در عرصه‌های علم و فن‌آوری خاطرنشان کرد: در فرایند توسعه علم و فن‌آوری که در برنامه سند چشم انداز و برنامه پنجم بر آن تاکید شده است، نیاز به دانش، توانایی و سرمایه‌گذاری کارآفرینان داریم و در این راستا جذب اندیشه‌ها و پتانسیل‌های ایرانیان خارج از کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون امور بین‌الملل و انتقال فن‌آوری معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری با اشاره به ضرورت ایجاد بسترهای نوین برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های هموطنان مقیم خارج از کشور با همکاری شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور گفت: طرح‌های کلان فن‌آوری ملی بخش مغفول افتاده در جامعه علمی ما بوده است. ما برای نیل به پیشرفت، نیازمند طرح‌ها و ایده‌های بزرگ در عرصه علوم و فن‌آوری هستیم که در این راستا برنامه‌ریزی برای استفاده از ایده‌های خلاقانه ایرانیان مقیم خارج از کشور اهمیت به‌سزایی دارد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.