سالانه بیش از ۲۷۰ ایرانی تغییر جنسیت می دهند/ ۵۶ درصد متقاضیان می خواهند زن شوند

۱۳م آذر ،
ممتاز نیوز : طبق آمار سازمان پزشکی قانونی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ تعداد ۱۳۶۶ نفر جهت اخذ مجوز برای انجام عمل تغییر جنسیت به سازمان پزشکی قانونی مراجعه کرده اند. که از این میزان ۵۶ درصد مردان متقاضی تغییر جنسیت به زن و ۴۴ درصد زنان متقاضی تغییر جنیست به مرد داده اند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ سالانه بیش از ۲۷۰ ایرانی جنسیت خود را با اخد مجوز از سازمان پزشکی قانونی تغییر می دهند. بر اساس آمار های رسمی از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۸۹ بیش از ۱۳۶۶ نفر مجوز تغییر جنسیت در ایران را دریافت کرده اند که از میان آنها ۵۶ درصد می خواهند زن شوند و ۴۴ درصد قصد دارند با تغییر جنسیت مرد شوند.

آماری که تاکنون از سوی مسئولان پزشکی قانونی در رسانه ها مطرح نشده است , و البته پیش از این مسئولان از تغییر جنسیت سالانه ۸۰ نفر در کشور خبر داده بود در حالی که طبق رسمی ترین آمار موجود کمترین میزان تغییر جنسیت در کشور مربط به سال ۱۳۸۵ با ۱۷۰ مورد و بیشترین مورد مربوط به سال ۱۳۸۹ با ۳۱۹ مورد بوده است.اختلال هویت جنسی به معنای احساس عدم رضایت مستمر فرد از جنسیت خود و احساس تعلق به جنسیت مخالف است. این اشخاص به لحاظ فیزولوژیکی و جسمی اختلال خاصی نداشته ولی از لحاظ روانی تمایل به انجام رفتار های جنس مخالف را دارند.

طبق آمار سازمان پزشکی قانونی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ تعداد ۱۳۶۶ نفر جهت اخذ مجوز برای انجام عمل تغییر جنسیت به سازمان پزشکی قانونی مراجعه کرده اند. که از این میزان ۵۶ درصد مردان متقاضی تغییر جنسیت به زن و ۴۴ درصد زنان متقاضی تغییر جنیست به مرد داده اند.

تعداد کل متقاضیان تغییر جنسیت در ایران طی سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ به تفکیک نوع تغییر؛

سال ۱۳۸۵ ۱۳۸۶ ۱۳۸۷ ۱۳۸۸ ۱۳۸۹ جمع
تعداد ۱۷۰ ۲۹۷ ۲۹۴ ۲۸۶ ۳۱۹ ۱۳۶۶

درصد متقاضیان تغییر جنسیت مرد به زن؛

سال ۱۳۸۵ ۱۳۸۶ ۱۳۸۷ ۱۳۸۸ ۱۳۸۹ درصد کل
درصد ۵۹٫۴۱ ۶۷٫۶۷ ۵۹٫۵۲ ۴۶٫۵۰ ۴۹٫۵۲ ۵۶٫۲۲

درصد متقاضیان تغییر جنسیت زن به مرد؛

سال ۱۳۸۵ ۱۳۸۶ ۱۳۸۷ ۱۳۸۸ ۱۳۸۹ درصد کل
درصد ۴۰٫۵۹ ۳۲٫۳۲ ۴۰٫۴۷ ۵۳٫۴۹ ۵۰٫۴۷ ۴۳٫۷۷

روند قانونی تغییر جنسیت در ایران چگونه است؟
روال تغییر جنسیت در ایران به این ترتیب است که اشخاصی که دچار ابهام هویت جنسی می باشند، به طور مثالً ظاهر مردانه دارند اما احساسات آن‌ها زنانه است یا بر عکس از دادگاه درخواست انجام عمل تغییر جنسیت می‌کنند و دادگاه برای بررسی موضوع پرونده آن‌ها به سازمان پزشکی قانونی ارجاع می‌دهد.به گفته مسئولان پزشکی قانونی، معمولاً برای تشخیص این که فردی دچار اختلال هویت جنسی است یا نه ابتدا وضعیت ظاهری، جسمی و هورمونی او بررسی می‌شود و بعد از بعد روانی نیز از طریق یک روانپزشک با وی مصاحبه می‌شود، با خانواده وی نیز صحبت می‌شود و اگر واقعاً محرز شد که فرد مشکل دارد اقدامات قانونی آغاز می‌شود.

در رابطه با مسایل روانی، روند قانونی به این شکل است که ابتدا فرد را به مشاور روان‌پزشکی ارجاع می‌دهند تا بررسی شود آیا با مشاوره روانپزشکی امکان درمان وی وجود دارد یا آن قدر این احساس با او عجین است که قابل برگشت نیست و حتماً باید عمل تغییر جنسیت انجام شود اگر طی مصاحبه‌ها و مشاوره‌های مکرر لزوم این عمل تأیید شد و با نظر به نتایج آزمایش‌های پزشکی و روان‌پزشکی کمیسیون تخصصی مربوطه در پزشکی قانونی مجوز تغییر جنسیت را برای فرد متقاضی صادر می‌کند.پس از آن مراکز مجاز انجام عمل تغییر جنسیت از سوی وزارت بهداشت تعیین می‌شود و بر اساس آخرین اطلاعات موجود، وزارت بهداشت بیمارستان حضرت فاطمه زهرا(س) را به عنوان مرکز انجام عمل‌های تغییر جنسیت معرفی کرده است.

صدور مجوز تغییر جنسیت در ایران از حدود سال ۱۳۸۰ آغاز شده و هر سال تعدادی مجوز برای این کار صادر می‌شود.

اولین تغییر جنسیت در سال ۱۳۶۵ با حکم شرعی امام خمینی (ره)
در ایران اولین عمل تغییر جنیست مربوط به ۲۶ سال پیش است که در نوع خود روند جالب توجهی را داشته است. به طوریکه طبق فریدون خاتون ملک آرا اولین کسی بود که در ایران در سال ۱۳۶۵ به دنبال تغییر جنسیت بود و با تلاش های متعدد پس از دیدار حضوری با امام خمینی (ره) توانست اجازه شرعی تغییر جنسیت را دریافت و با تغییر جنسیت به مریم ملک آرا تبدیل شود. او پس از مخالفت های بسیاری که در جامعه آن زمان نسبت به اشخاص تراجنسی وجود داشت، تصمیم گرفت با امام خمینی (ره) دیدار کند و مشکلات این دسته از اشخاص را با ایشان در میان بگذارد، پس از طی مراحل مختلف، مریم ملک آرا همراه با سه تن از پزشکان مورد اعتماد امام خمینی (ره) خدمت ایشان رسید و مشکلات خود را در میان گذاشت. در آن جلسه پس از توضیحات مریم ملک آرا و پزشکان، امام خمینی فتوای صادر و اعلام کردند:”تغییر جنسیت برای این دسته از اشخاص اشکال شرعی ندارد”».
پس از این فتوا سرنوشت بسیاری از این اشخاص تغییر پیدا کرد و تا به امروز اشخاص بی شماری پس از طی مراحل قانونی توانسته اند عمل تغییر جنسیت را انجام دهند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. داريوش:

    سلام من داریوش ۳۳ سالمه ولی متاسفانه دو جنسیم

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.