سالانه بیش از ۸۶ هزار ایرانی به دلیل فشار خون جان خود را از دست می دهند

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه ۱۹ درصد مردم کشور از فشارخون بالا رنج می‌برند، گفت: در مجموع حدود ۱۰ میلیون ایرانی دچار مشکل پرفشاری خون هستند.

فشار خون

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا(داناخبر)، دکتر شهرام رفیعی‌فر سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت به ایسنا گفت: فشار خون علت مرگ ۸۶ هزار و ۵۰۰ ایرانی در سال است.

وی با بیان اینکه از هر ۵ نفر یک نفر فشار خون بالا دارد، افزود: پرفشاری خون اغلب دارای هیچ گونه علامتی نیست و دلیل خطرناک بودن آن نیز همین موضوع است.

رفیعی‌فر ادامه داد: بسیاری از افراد مبتلا به پرفشاری خون هستند ولی از آن آگاه نیستند. تنها راه آگاهی از پرفشاری خون، چک کردن منظم فشارخون است. زمانی که شما از این حالت آگاه شوید، می‌توانید میزان خطر خود را کاهش داده و زندگی سالم‌تری داشته باشید.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: مصرف غذاهای شور (گوشت نمک سود شده، کنسروی، همبرگری، سوسیس و کالباس، سبزی‌های کنسرو شده، کراکرها، چیپس، پفک، خیارشور، ماهی‌های شور و دودی، سوپ‌های آماده، ترشی، آجیل شور و نظایر آن) را کاهش دهید.

رفیعی‌فر افزود: کاهش مصرف چربی در پیشگیری و کنترل فشار خون بالا نقش موثری دارد. بنابراین روغن‌هایی با منبع حیوانی مانند پیه، دمبه و کره باید کمتر مصرف شوند و به جای آنها روغن‌های گیاهی مایع مانند روغن ذرت، کلزا و آفتابگردان استفاده شوند.

وی بیان کرد: در میان وعده‌ها و به عنوان تنقلات، باید به جای مصرف چیپس و پفک، چوب شور و سایر تنقلات پرنمک، از مغزها (بادام، پسته، فندق، گردو از نوع بونداده و کم نمک)، ماست کم چرب، ذرت بدون نمک، میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده شود.

رفیعی‌فر خاطرنشان کرد: به غیر از همه خطراتی که برای سیگار و تنباکو شناخته شده نیکوتین موجود در آن‌ها، فشارخون را حداقل تا یک ساعت پس از مصرف بالا نگه می‌دارد. بنابراین کسانی که در طول روز چند بار سیگار می‌کشند فشارخونشان دایم بالا می‌ماند.

به گفته سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، پیاده‌روی در کاهش فشارخون و همچنین پیشگیری از ابتلا به آن بسیار موثر است. روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی‌ تند برای کنترل وزن و همچنین پیشگیری از فشارخون بالا توصیه می‌شود.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.