سالانه ۷۰هزار کودک زیر ۱۵سال به دیابت مبتلا می شوند

فوق تخصص غدد کودکان گفت: هر سال ۷۰ هزار کودک زیر ۱۵ سال در دنیا مبتلا به دیابت می شوندکه کیفیت زندگی و فعالیت های آنها در حوزه های مختلف قابل پیش بینی نیست.

دکتر مهین هاشمی پور فوق تخصص غدد کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  با بیان اینکه امروزه دیابت یکی از مشکلات جوامع محسوب می شود گفت : با توجه به این که هر سال ۷۰ هزار کودک زیر ۱۵ سال در دنیا مبتلا به دیابت می شوند ، کیفیت زندگی این کودکان و نیز فعالیت های آنها در حوزه های روحی روانی ، تغذیه ، عفونت ها ، خواب و… قابل پیش بینی نمی باشد .  
 
وی با اشاره به اینکه امروزه ثابت شده که قند بعد از غذا ارتباط بسیار  زیادی با عوارض دیابت دارد و در صورتی که قند بعد از غذا  کنترل شود عوارض دیابت کاهش خواهد یافت تصریح کرد : در صورتی که قند بعد از غذا بالا باشد ۲/۲ برابر مرگ و میر در این بیماران بیشتر خواهد بود.  
 
این فوق تخصص غدد کودکان در پایان با بیان اینکه انسولین های استفاده شده در سالهای گذشته به دلیل طول اثر زیاد ، کفایت کنترل قند بعد از غذا را نداشته که امروزه با  انسولین novorapid که از سرعت جذب بالا و اثر سریع برخوردار هستند می توان قند خون بعد از غذا را به خوبی کنترل نمود خاطرنشان کرد : این انسولین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بعد از تزریف اثرگذار بوده و طول اثر آن ۴ تا ۵ ساعت به طول می انجامد که در این مورد خطر کاهش قند خون پس از تزریق این انسولین خیلی کم بوده و در کنترل متابولیک کودکان دیابتی بسیار موثر است.  
 
استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهاندر پایان با اشاره به اینکه گواتر از دیگر مواردی است که در سنین بلوغ شایع تر است و عدم درمان آن می تواند منجر به سرطان یا گواتر سمی شود گفت : این بیماران ، پس از بررسی های اولیه باید درمان شوند./عط 


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.