سالروز مصادره روزنامه​ای که مدیرمسئولش قبل و بعد از انقلاب، نماینده مجلس شد/بازخوانی تاریخ

شوراى عالى معارف پانزدهم تیر ماه سال ۱۳۰۵ امتیاز این روزنامه را به مدیریت عباس مسعودى صادر کرده بود. مسعودى در آن هنگام عضو «مرکز اطلاعات ایران» بود و در نخستین شماره روزنامه نیز نام همین مرکز به عنوان ناشر آمده است.

اولین شماره این روزنامه، عصر ۱۹ تیر ۱۳۰۵ منتشر شد. مجموعه اخبار و گزارش‌های این شماره عبارت بود از: مقاله‌ای در معرفی مرکز اطلاعات، گزارش جلسه افتتاحیه مجلس ششم‌، متن نطق افتتاحیه رضاشاه در جلسه مجلس‌، خبری در مورد قیام مردم مراکش و خبری درباره انتشار بیماری وبا در هند.

روزنامه اطلاعات تا چند سال به صورت یک برگ، هر روز منتشر می‌شد و عباس مسعودی در هر برگ نام خود را به عنوان صاحب امتیاز در بالای صفحه می‌نوشت. وی بعد از انتشار اولین نسخه روزنامه با مشکلات زیادی مواجه شد به طوری که ناگزیر شد شماره دوم آن را یک ماه بعد در ۱۹ مرداد منتشر کند. از آن سال تاکنون هر روز روزنامه اطلاعات مرتباً منتشر می‌شود.

در روز ۱۸ شهریور ۱۳۵۸ روزنامه اطلاعات مصادره شد. احمد آذری قمی، دادستان انقلاب اسلامی مرکز با صدور اطلاعیه‌ای در مورد ضبط و مصادره اموال منقول و غیرمنقول سناتور عباس مسعودی، خطاب به بنیاد مستضعفین دستوری صادر کرد که متن آن بدین شرح است: «بنیاد مستضعفین – چون عباس مسعودی متوفی، صاحب موسسه اطلاعات از پایه‌گذاران رژیم طاغوت بوده و موسسه‌اش کاملا در اختیار رژیم قرار داشته و بر سیاست‌های استعماری آنان صحه گذارده است و آنچه بدست آورده و از خود بجای گذاشته غیرمشروع است و متعلق به مستضعفین است، لازم است بنیاد محترم تمام اموال منقول و غیرمنقول او و فرزندانش و اقارب نزدیک وابسته به او را، از جمله موسسه اطلاعات و شرکت ایران‌چاپ را تحویل گرفته و در اداره و رسیدگی به آن‌ها و خصوصا توجه به وضع کارمندان و کارگران شریف آن، مساعی لازم را بعمل آورند و کوشش نمایند.»

از وجوه تشابه روزنامه اطلاعات، قبل و بعد از انقلاب اسلامی، این است که مسئول ارشد آن به نمایندگی مجلس انتخاب شده است. چه مسعودی که از سال ۱۳۱۴ به عنوان نماینده تهران وارد پارلمان شد و شش دوره متوالی نماینده ماند و چه محمود دعایی مدیرمسئول این روزنامه که از دوره اول تا ششم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم تهران بود.

۲۷۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.