سالن‌های مرغداری مکانیزه ایرانی در انتظار حمایت مسئولان


سالن‌های مرغداری مکانیزه ایرانی در انتظار حمایت مسئولان

۱۳:۵۴ (دوشنبه ۲۶ تیر )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

متخصصان کشور پس از یک دهه تحقیق و پژوهش و ساخت نسل‌های مختلف اتوماسیون موفق به دستیابی به دانش طراحی و ساخت کلیه‌ ماشین‌آلات و لوازم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نسل هفتم سیستم جامع اتوماسیون صنعت مرغداری شده و هم‌اکنون ایران پیشگام و پیشرو در تولید این دستاورد در جهان شده است.

 این دستگاه‌های تولیدی کشورمان جایگزین نمونه‌های خارجی در سالن‌های مرغداری کشور می‌شود.

بر اساس گزارش میدانی هوشمند ‌سازی قریب به ۲۰۰ مرغداری در اقصی نقاط کشورمان باعث شده مصرف سوخت و انرژی با اصلاح ساختار تهویه و کنترل هوشمند (اتوماسیون) واحد‌های مرغداری و انجام حداقل تهویه، مصرف سوخت و انرژی به یک سوم کاهش یابد.

به‌طور متوسط مصرف سوخت به یک لیتر در یک دوره‌ پرورش رسیده است. این امر بیانگر آن است که با توجه به مصرف قریب به سه میلیارد لیتر گازوئیل در سال در صنعت مرغداری، امکان صرفه‌جویی یک میلیارد در سال فراهم شده است.

به‌طور میانگین بین ۵۰ الی ۷۰ درصد کاهش در سطح مرغداری‌ها مشهود بوده و تاثیرات شگرفی در کاهش قیمت تمام‌شده‌ محصول داشته و منافع آن به تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان خواهد رسید.

همچنین این اصلاح ساختار عامل افزایش بهره‌وری در واحد سطح شده چراکه با توجه به بستر‌سازی مناسب و کنترل هوشمند در سطح مزارع میزان جوجه‌ریزی در واحد‌ها به‌طور میانگین از ۱۰ قطعه به ۱۶ الی ۱۸ قطعه افزایش یافته و زمینه‌ تولید اقتصادی مرغ فراهم شده است.

بدین معنا که با ظرفیت‌های فعلی امکان افزایش تولید بیش از ۸۰۰ هزار تن گوشت مرغ فراهم شده و قیمت تمام‌شده‌ محصول حداقل ۵۰۰۰ ریال کاهش می‌یابد و تولید مرغ در کشور از نظر قیمت قابل رقابت با سایر کشور‌ها خواهد بود.

این سیستم کاهش تلفات، کاهش مصرف دان و دارو و … را دربر دارد؛ با توجه به این‌‌که در اکثر واحد‌ها تلفات بعد از هفته‌ چهارم (به علت تهویه نامناسب) به اوج خود رسیده و ضرر و زیان شدیدی به مرغدار وارد می‌شود.

با هوشمند‌سازی سالن‌های مرغداری و تهویه‌ مطلوب، بستر مناسب برای پرورش فراهم شده و دراین زمینه علاوه بر کاهش ۵۰ درصدی تلفات نسبت به دوره‌های قبل، کاهش مصرف حداقل ۲۰۰ گرم دان برای هر قطعه در هر دوره و کاهش چشم‌گیر مصرف دارو و … نیز مشهود بوده و در بهبود کیفیت گوشت مرغ نیز تاثیر بسزایی داشته و از نظر تولید بهداشتی و رسیدن به استاندارد‌های جهانی نیز می‌توان گام‌های زیربنایی برداشت، این امر خود نماینگر موفقیت طرح بوده و بدین معنا است که وابستگی کشور به واردات نهادها نیز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت.

همچنین علاوه بر سود مرغدار حداقل ۲۰۰ ریال در کاهش قیمت تمام‌شده‌ی محصول تاثیر خواهد گذاشت.

آنچه مسلم است انجام این مهم در سطح ملی نیازمند حمایت، هدایت و پشتیبانی مسئولان دولتی به ویژه وزارت جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت است.

.

.

.

.

.

.

.ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.