سالهاست در شهرداری تراکم سیار وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید پاکساز با بیان این که هر آنچه که در شهرداری تحت عنوان واگذاری تراکم مطرح است کاملا قانونی بوده و بر اساس اصول شهرسازی و ضوابط و مقررات است گفت:سال هاست در شهرداری تراکم سیار وجود ندارد ،  ممکن است اذهان عمومی از تراکم سیار فروش تراکم های بی حساب و کتاب سال های قبل را به یاد داشته باشند ، اما آنچه اهمیت دارد این است که در شهرداری تهران در دوره فعلی مدیریت شهر و در ۶-۷ سال گذشته به هیچ وجه واگذاری تراکم سیار انجام نشده است .

وی ادامه داد: در شهرداری تهران در قبال وجهی که به عنوان عوارض دریافت می شود به صورت کاملا قانونی حقوق شهروندی داده می شود .

مدیر کل شهرسازی و طرح های شهری شهرداری تهران تصریح کرد : واگذاری تراکم سیار نه تنها بعد از تصویب و اجرای طرح تفصیلی بلکه پیش از آن و در این دوره مدیریت شهری اتفاق نیفتاده است .

وی با اشاره به پیش بینی ضوابط ویژه در طرح تفصیلی جدید اظهار کرد : در طرح تفصیلی تهران ۵۵ زیر پهنه تعریف شده که هر کدام ضوابط خود را دارند و این پهنه ها با ضوابط ویژه خود به سه هزار و ۲۰۰ محدوده تقسیم شده است و به این ترتیب تکلیف هر ساختمان و ملک تهران کاملا مشخص است که بر اساس آن می تواند چقدر تراکم ساختمانی دریافت کند .

پاکساز تصریح کرد : این ضوابط کاملا منطبق بر قانون است و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ، کمیسیون ماده ۵ و شورای اسلامی شهر تهران رسیده است .

مدیر کل شهرسازی و طرح های شهری شهرداری تهران افزود : شهرداری برای صدور مجوز و تراکم ساختمانی باید حقوق شهر را دریافت کند و این حقوق نیز کاملا قانونی و بر اساس مصوبات شورای شهر تنظیم شده است که می تواند روش های مدیریتی مختلف داشته باشد .

وی در ادامه اظهار کرد : شهرداری می تواند حقوق شهری را به صورت نقدی ، قسطی با تخفیف و یا با جابه جایی با حقوقی دیگر از مالک ارائه کند که این موضوع واگذاری تراکم سیار نیست وتدابیر مدیریتی برای گرفتن حقوق شهر و اجرای قانون مصوب است .

پاکساز تصریح کرد : واگذاری تراکم در پهنه های مختلف شهر تهران بر اساس یک چارچوب قانونی است و در طرح تفصیلی نیز به همین شکل پروانه ساختمانی صادر می شود .

وی خاطر نشان کرد : در طرح تفصیلی تهران برای صدور پروانه ساختمانی ضوابط قانونی کاملا مشخص است و در این طرح و اجرای آن اساسا موضوعی به نام تراکم سیار وجود ندارد .

مدیر کل شهرسازی و طرح های شهری شهرداری تهران در ادامه با ابراز تاسف از برخی اظهار نظرها در این خصوص گفت : متاسفانه به علت عدم اطلاع از جزئیات اجرایی و تخصصی کار شهرداری ، برخی اظهار نظرهای نادرست و غرض ورزانه مطرح می شود که ممکن است تشویش اذهان عمومی را به دنبال داشته باشد .

وی اعلام آمادگی کرد تا در صورتی که این گروه ها خواهان کسب اطلاعات جامع هستند کارگاه های آموزشی برای آنان برگزار شود تا از ابزاری که برای اطلاع رسانی به شهروندان در اختیار دارند به صورت غلط و بر خلاف وظیفه و رسالت خود عمل نکنند .


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.