سالگرد فاجعه چرنوبیل برگزار شد

جام جم آنلاین: همزمان با بیست و ششمین سالگرد حادثۀ چرنوبیل، دهها نفر از بازماندگان این واقعه و خانواده های قربانیان در پای بنای یادبود، یاد قربانیان را گرامی داشتند.

به گزارش روز پنجشنبه جام جم آنلاین، بیست و ششم آوریل سال ۱۹۸۶، راکتور شماره چهار نیروگاه اتمی چرنوبیل در اوکراین منفجر شد که انتشار تشعشعات رادیو اکتیو در سراسر اروپا را در پی داشت. حادثه انفجار چرنوبیل تاکنون قربانیان زیادی برجای گذاشته است و ۲۶ سال پس از این حادثه هنوز تا فاصلۀ ۳۰ کیلومتری این نیروگاه خالی از سکنه است.

بیش از صد و شانزده هزار نفر از ساکنان این منطقه مجبور به تخلیۀ منازل خود پس از این افنجار شدند.

انفجار راکتور شماره چهار چرنوبیل ۵۰ کشته در ساعات اولیه از میان آتش نشانان و متخصصان این نیروگاه برجای گذاشت.

بیش از پنج هزار نفر نیز بر اثر ابتلا به سرطان تاکنون جان باخته اند و تا سال ۲۰۱۰ نیز آمار حاکی از ابتلای شش هزار نفر به سرطان تیروئید در نتیجۀ انتشار تشعشعات رادیو اکتیو است.

اوکراین در آن هنگام یکی از اقمار شوروی سابق بود و مقامات شوروی سابق برای چند روز از انتشار خبر انفجار چرنوبیل خودداری کردند. در حال حاضر یک گنبد بتونی به روی این راکتور ساخته شده تا از خروج تشعشعات رادیو اکتیو جلوگیری کند.

بیست و ششمین سالگرد حادثه انفجار چرنوبیل با سالگرد انفجار نیروگاه اتمی فوکوشیما همزمان شده و بیش از پیش اعتراض طرفداران محیط زیست و مخالفان فعالیت های هسته ای را برانگیخته است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.